برگزاری کنکور به روال قبل

جزئیات تصمیم مجلس درباره آزمون سراسری

نمایندگان مجلس با ادامه روال برگزاری کنکور تا ۳ دوره آینده به شیوه قبل موافقت و وزارت آموزش و پرورش را مکلف به ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۶ کردند.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخصوص طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، با رفع ابهام ماده ۲ این طرح با ۱۱۹ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن، موافقت کردند.

براساس رفع ابهام صورت گرفته در ماده ۲ این طرح؛ تبصره ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بدین شرح اصلاح شد:

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمامی زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت‌کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده، کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال کنکور سال‌های قبل از ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

کنکور سراسری تا سه دوره آینده به روال گذشته برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری بعد از اینکه پیشنهاد حذف کل و چند مورد اصلاح کل برای ماده ۲ رأی نیاورد، پیشنهاد رفع ابهام این ماده را مطرح کرد و با تاکید بر اینکه کار باید هدف و تاثیر داشته باشد، گفت: اینکه از یک سال قبل ضوابط حضور آن و میزان تاثیر معدل سال‌های دبیرستان را برای شرکت‌کنندگان کنکور تعیین تکلیف کنیم، تاثیر منفی در نتیجه کنکور آنها خواهد داشت.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه شرکت‌کننندگان کنکور باید برای تاثیر معدل خود از سال ابتدایی تحصیل خود برنامه‌ریزی کنند، یادآور شد: از این رو ماده حاضر ابهام دارد و گروه هدف را برای برنامه‌ریزی‌های خود سردرگم می‌کند، لذا لازم است جایگزینی برای آن داشته باشیم.

او افزود: این رفع ابهام خللی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد نمی‌کند، چرا که اصلاح قانون سال ۹۲ مجلس است که پیش از این مصوبه بوده و این رفع ابهام تنها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را امهال می‌کند و اگر این امهال صورت نگیرد، تکلیف مالایطاق به شرکت کنندگان کنکور می‌شود.

نایب رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: یک دانش‌آموز در طول یک سال تحصیلی به زحمت می‌تواند درس‌های همان سال را بگذراند، از این رو چگونه می‌تواند تا پایان سال، معدل دو سال قبل خود را نیز با تحصیل بیشتر ترمیم کند؛ همچنین پشت کنکوری‌ها که چند سال از دوران تحصیل فاصله گرفته‌اند، برای ترمیم معدل با مشکل مواجه می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنوری اضافه کرد: از سوی دیگر از این طریق معدل ۲۰ از بین می‌رود و در حق عده‌ای اجحاف می‌شود، در کنار آن هزینه معلم خصوصی و تهیه کتاب برای ترمیم معدل به شرکت‌کنندگان و خانواده‌های آنها تحمیل می‌شود که نباید باعث متضرر شدن آنها شویم.

او در ادامه ماده فعلی در این طرح را باعث گرفته شده امکان رقابت از دانش‌آموزان دانست و گفت: در حال حاضر ۱۰ دهک در کشور داریم، اما برای موضوع آموزشی تنها کشور را به سه منطقه تقسیم کرده‌ایم؛ این در حالی است که شهر تهران نیز با ۱۰ دهک نیازمند تقسیم‌بندی آموزشی برای ایجاد عدالت آموزشی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: موضوع دیگر درباره مدارس غیرانتفاعی است که خانواده‌ها برای گرفتن معدل بالا پول پرداخت می‌کنند؛ پس در این میان تکلیف مدارس دولتی و معدل دانش‌آموزان آن چه می‌شود؟ از این رو لازم است تا سال ۱۴۰۶ زیرساخت‌ها آماده شود تا به مشکلی شبیه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون زیرساخت گرفتار نشویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارات خود تاکید کرد: با این رفع ابهام، دانش‌آموزان از هم‌اکنون می‌توانند برای کنکور سال ۱۴۰۶ برنامه‌ریزی کنند و تکلیف آنها مشخص باشد، همچنین زمان کافی برای تامین زیرساخت برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در ابتدای نشست امروز نمایندگان در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حذف بند الف ماده یک با ۱۳۰ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حسن نوروزی پیشنهاد حذف بند الف ماده یک طرح اصلاحی را ارائه کرد که از سوی نمایندگان مورد قبول قرار گرفت.

در بند الف ماده یک اصلاحی آمده بود: سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس عمومی و تخصصی دوره متوسطه دوم است که دروس آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش مشخص می‌شود. آزمون دروس مزبور براساس اصول سنجش و اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

با حذف این بند سابقه تحصیلی براساس قانون قبلی لحاظ می‌شود و به عبارتی نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه سابقه تحصیلی محسوب می‌شود که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

در ادامه بررسی، محسن زنگنه به استناد بند ۱۱ اصل ۲۲ قانون اساسی اخطار داد و گفت: آنچه که به مردم درباره تاثیر قطعی معدل و سابقه تحصیلی گفته بودیم با آنچه که در مجلس اتفاق افتاد متفاوت است.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با عدم پذیرش این اخطار، گفت: آنچه که در مجلس رسمیت دارد گزارش کمیسیون، مصوبه صحن و تائید شورای نگهبان است. اظهارنظر نمایندگان نظر مجلس نیست با این حال برای تغییر مواد راه برای ارائه پیشنهاد وجود دارد./خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.