وزیر خارجه عراق:اجازه تعدی از عراق به ایران را نمی‌دهیم

فواد حسین وزیر خارجه عراق نتایج سفر چند روز پیش خود به تهران را ثمربخش توصیف کرد و از روند انتقال گروه‌های مسلحِ تجزیه‌طلب ضد ایرانی از نوار مرزی عراق با ایران به پنج اردوگاه در داخل خاک کشورش خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین،فواد حسین وزیر خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی در جریان حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: نشست‌های طولانی و ثمربخشی چند روز پیش با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در تهران داشتم.

وزیر خارجه عراق درباره برچیده شدن مقرهای گروههای مسلح و تروریست تجزیه‌طلب ضد ایرانی از نوار مرزی عراق با ایران گفت: در جریان مذاکرات با مقامات ایرانی، درباره دوره زمانی معین و چگونگی برخوردمان با این گروهها در کردستان در شمال عراق بحث و گفت وگو شد. یک توافقنامه امنیتی بین بغداد و تهران وجود دارد.

فواد حسین افزود: همکاری بین بغداد و اربیل درباره چگونگی برخورد با این گروهها وجود دارد. دولت محلی اقلیم کردستان در شمال عراق با همکاری دولت فدرال عراق توانست بعضی از گروههای فعال در مرز را متقاعد و آنها را به پنج اردوگاه پناهجویان که به این منظور احداث شده، منتقل کند. ما با آنها به عنوان پناهجو برخورد می‌کنیم.

او گفت: متعهد به قانون اساسی عراق هستیم. قانون اساسی ما به هیچ سازمان یا گروهی اجازه حمله به کشورهای همجوار از خاک عراق را نمی‌دهد. ما همچنین با این گروهها در چارچوب قانون اساسی مبارزه می کنیم. خوشبختانه، توانستیم حملات را از طریق گفت وگوی مثبتی که با طرف ایرانی داشتیم متوقف کنیم.

فواد حسین دوشنبه شب به وقت محلی در نیویورک و در محل اقامت وزیر خارجه ایران با او دیدار و تاکید کرد که هیچ تهدیدی از خاک و اقلیم کردستان عراق علیه ایران انجام نخواهد شد.

در همین راستا، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیروز دوشنبه در راس یک هیات بلندپایه امنیتی به اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق سفر کرد.

بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای مشاور امنیت ملی عراقُپ، این سفر تحت مدیریت محمد شیاع السودانی فرمانده کل نیروهای مسلح با هدف پیگیری اجرای توافقنامه امنیتی بین تهران و بغداد انجام شد.

بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمامی گروه های تروریستی و تجزیه‌طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

جمعه گذشته (۲۴ شهریور) نیروهای مرزبانی عراق پیرو توافق تهران – بغداد، نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های تروریستی کومله و دموکرات را پاکسازی کردند.

گروه های تروریستی دموکرات و کومله در سال های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می‌کردند.

فرماندهی نیروهای مرزبانی وزارت کشور عراق روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی (عناصر دو گروه تروریستی کومله و دموکرات)، نقاط مرزی این کشور با ایران در استان اربیل را که در سیطره این گروه‌ها بود، بازپس گرفته شد.

در این بیانیه‌ آمده است: در چارچوب تلاش‌های فرماندهی نیروی مرزبانی عراق برای کنترل کل مرزهای این کشور با کشورهای همسایه (ایران)، نیروهای تیپ دوم مرزی و هنگ تکاوران مرزی منطقه یکم عراق با پشتیبانی نیروهای پیشمرگه توانستند نقاط مرزی بین ایران و عراق را پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی (تروریست های کومله و دموکرات) که بر نقاطی از استان اربیل سیطره یافته بودند، باز پس بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه هفته گذشته بار دیگر تاکید کرد که مهلت تعیین شده برای خلع سلاح «گروه‌های تروریستی» در اقلیم کردستان عراق تمدید نخواهد شد.

«ناصر کنعانی» در نشست خبری هفتگی خود گفت: بر اساس توافق، مهلت تعیین شده برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق ۱۹ سپتامبر (امروز سه شنبه) به پایان می‌رسد و تمدید نخواهد شد.

او افزود: این موضوع به صراحت اعلام و به مقامات عراقی ابلاغ شده است و خوشبختانه دولت عراق نیز اقدامات خوبی انجام داده و بر پایبندی به تعهدات خود تاکید کرده است.

سرلشگر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در کنفرانس فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر عراق تا سپتامبر به تعهدات خود در خصوص گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق عمل نکند، عملیات علیه این گروه‌ها را با قدرت تکرار خواهیم کرد.

باقری گفت: گروه‌های تجزیه‌طلب که در شمال عراق مستقر شده اند، وضعیت ناامنی ایجاد می‌کنند./خیرگزاری صداوسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.