ایران؛ دومین تولیدکننده داروی درمان سکته مغزی ایسکمیک

با افتتاح خط تولید داروی آلتپلاز با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ، ایران دومین کشور تولیدکننده تنها داروی درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد شد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، خط فرآوری و تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز – تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمربکا (FDA) برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد – امروز در یک شرکت دانش‌بنیان به بهره‌برداری رسید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در این مراسم با اشاره به جایگاه ویژه صنعت سلامت ایران گفت: حوزه سلامت، دارو و درمان و به طور خاص، حوزه زیست‌فناوری مورد توجه جدی و از بخش‌های در حال پیشرفت در کشور است.

روح‌الله دهقانی افزود: امروز به مدد متخصصان و فناوران یک شرکت دانش‌بنیان یک داروی بسیار مهم و حیاتی که تولید آن تاکنون در انحصار یک شرکت آمریکایی بوده، از زیر سایه تحریم‌ها خارج شده و در کشور تولید می‌شود.

او با بیان اینکه داروی آلتپلاز، یک درمان راهبردی و حیاتی برای بیماران سکته مغزی به شمار می‌رود که تامین آن تاکنون با چالش‌های فراوانی از طریق واردات انجام می‌شد، گفت: اما امروز به مدد تلاش متخصصان این شرکت دانش‌بنیان، ایران به عنوان دومین کشور تولید کننده این دارو شناخته می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که نسل جدید شرکت‌های دانش‌بنیان کشور از شرکت‌های صرفا فناور و تولیدکننده فناوری وارد عرصه اثرگذاری در اقتصاد و بازار شده‌اند، افزود: در سال‌های گذشته عمدتا شاهد رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیانی بودیم که در مسیر تولید و توسعه فناوری حرکت می‌کردند، اما نسل تازه نفس شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر این حوزه در عرصه در اقتصاد حوزه‌های مختلف از جمله غذا، سلامت و انرژی نقش‌آفرینی می‌کنند.

او با بیان این‌که متناسب با این تحول شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌ها نیز شکل جدید و گسترده‌تری گرفته‌اند، گفت: متناسب با تحول در ساختار و فعالیت شرکت‌ها و گسترده‌تر شدن نیاز‌های حمایتی آنها، حمایت‌های معاونت علمی نیز از شکل‌های محدودتری مانند گرنت به سازوکار‌های حمایتی خاص‌تر مانند تامین مالی، اخذ مجوزها، تخصیص بازار‌های بزرگ و ایجاد زمینه برای حضور در بازار‌های بزرگ صادراتی ارتقا یافته‌اند.

گفتنی است داروی آلتپلاز تنها داروی مورد استفاده در درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد به شمار می‌رود و مانع بروز بسیاری از عوارض و معلولیت‌های ناشی از سکته مغزی می‌شود.

بر اساس این گزارش، فناوری‌ای که شرکت دانش‌بنیان ایرانی به کار گرفته علاوه بر این که کشور را در جایگاه دومین تولیدکننده این دارو قرار داده، باعث می‌شود این محصول با قیمت پایین‌تر به بازار سلامت ایران و بازار‌های بین‌المللی عرضه شود.

داروی آلتپلاز که با برند آلتلایز توسط شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش به بازار عرضه شده است، علاوه بر درمان ترومبولیک سکته مغزی حاد ایسکمیک، در مواردی همچون درمان ترومبولیک سکته حاد قلبی جهت کاهش میزان مرگ و میر نارسایی قلبی و درمان ترومبولیک آمبولی حاد ریوی وسیع به همراه ناپایداری همودینامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، به طور میانگین سالیانه ۱۰ میلیون دلار واردات این فرآورده دارویی بیولوژیک به کشور است که با ورود این محصول به چرخه درمان و قطع واردات، ضمن صرفه جویی ارزی و ایجاد اشتغال، ارزآوری قابل توجهی از طریق صادرات به کشور‌های همسایه و بازار اروپا برای کشور به همراه خواهد داشت./خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.