گروسی همچنان درگیر شورای حکام و برجام

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست سالانه آژانس در وین مدعی شد که با توجه به قوانین “ان‌پی‌تی” هنوز یک‌سری مسائل حل‌نشده با ایران باقی مانده است.

به گزارش شهروند آنلاین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شصت و هفتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین درباره همکاری‌ها با ایران مدعی شد: در بحث ایران من همچنان به شورای حکام هم گزارش داده‌ام و اعلام کردم که طرف ایرانی می‌گوید که پایبند به اصول آژانس است اما با توجه به قوانین ان‌پی‌تی هنوز یک‌سری مسائل حل‌نشده با ایران باقی مانده است.

او همچنین بدون اشاره به بدعهدی‌های مقامات غربی در خصوص تعهدات خود گفت: از ایران دعوت می‌کنیم که به همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد، انتظار پیشرفت بیشتری داشتیم و خواستار همکاری کامل ایران هستیم.

گروسی همچنین پس از این نشست در کنفرانس خبری خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: یک پیشرفت‌های دوجانبه‌ای با طرف ایرانی داشتیم اما در بخش هسته‌ای باید یک‌سری شفافیت‌ها ایجاد شود، نمی‌شود که ایران از طرف خودش و ما از طرف خودمان صحبت کنیم و هرکسی حرف خودش را بزند.

او افزود: من فکر می‌کنم که اگر بخواهیم به شفافیت و همکاری دوجانبه دست پیدا کنیم من باید کار خودم را و طرف ایرانی هم کار خودش را انجام دهد، طبق گزارش‌ها ما مسائل زیادی را با ایران داریم، بحث برجام و چگونگی همکاری ایران وجود دارد.

گروسی علاوه بر این گفت: دستیابی به درک دقیقی از برنامه هسته‌ای ایران بدون ویدئو‌های دوربین‌های نظارتی ضبط ‌شده در 2 سال‌ و نیم گذشته ممکن نخواهد بود.

دبیرکل آژانس ادامه داد: وقتی شما به پیش‌نویس و یا بیانیه نگاه می‌کنید یک‌سری نقاط خالی و ابهاماتی وجود دارد، ما باید به یک فهم مشترک برسیم و وقتی ما اطلاعات نداشته باشیم نمی‌توانیم گزارش درست دهیم، امیدواریم که به اطلاعات از سوی ایران دست پیدا کنیم.

پیشتر نیز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص بدعهدی‌ها‌ی غربی‌ها در خصوص برجام گفته بود: دولت‌های اروپایی نمی‌توانند انتظار داشته باشند ما برجام را اجرا کنیم و آنها تعهداتشان را انجام ندهند، مبنای ما قانون اقدام راهبردی است و تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشود و تعهداتشان را عمل نکنند همین روند ادامه دارد.

او افزود: موارد پادمانی به 2 تا کاهش یافته است و روشنگری کردیم و مدارک زیادی را به آژانس دادیم ولی مواجه با دشمنی هستیم./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.