تأیید بازداشت فرزندان یک مسئول ارشد قضائی

سخنگوی قوه قضائیه گفت:۳۰ تروریست‌ دستگیر شده با تدارک تله‌های انفجاری، انواع بمب و جلیقه‌های انتحاری می‌خواستند در مناسبت‌های پرتجمع عملیات تروریستی وانتحاری انجام دهند.

به گزارش شهروند آنلاین، مسعود ستایشی امروز در نشست خبری با تهنیت آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) و ضرورت گسترش عدالت مهدوی، اظهار داشت: لازم است از سوی قوه قضائیه بابت تلاش‌ها و ملالت‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) در شناسایی‌، کشف و خنثی‌سازی پیچیده دشمنان و تروریست‌ها قدردانی کنم.

او ادامه داد: کشف و پیگیری‌های رخ داده در این طرح‌های ضدامنیتی با هماهنگی همه ارکان از جمله دادسراها انجام شده است و در این راستا از همکاران خدوم دستگاه قضائی نیز قدردانی می‌کنم.

ستایشی با اشاره به دستورهای رییس قوه قضائیه مبنی بر تسریع در تکمیل تحقیقات پرونده‌های این تروریستها که روز گذشته در نشست شورای عالی قضائی مطرح شد،افزود: مطابق این دستور،پرونده‌های این متهمان تروریست و همدستان آنان با سرعت و دقت و مطابق موازین قانونی رسیدگی می‌شود و نتایج به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید تا مردم دریابند دشمنان چه برنامه‌های پیچیده و خطرناکی علیه امنیت جانی مردم ایران طراحی کرده بودند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه دشمنان با هوشیاری دستگاه‌های متولی، به نتیجه نرسیدند،تصریح کرد: فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و زمانی در سوریه و مقطعی در عراق با گروهک داعش همکاری داشته است، در استان آذربایجان غربی دستگیر شد.

او ادامه داد: آنها تله‌های انفجاری، انواع بمب و جلیقه‌های انفجاری و انتحاری تهیه کرده بودند تا در آستانه سال تحصیلی جدید در مراسم جاماندگان اربعین تهران و مناسبت‌های پرتجمع دیگر عملیات تروریستی انجام دهند.

ستایشی توضیح داد: یکی از عوامل تروریست‌ها که قصد داشت برخی مواد منفجره را به تهران منتقل کند، در یکی از استان‌های همجوار تهران شناسایی شد و با نیابت قضائی دریافت شده از استان آذربایجان غربی و با عملیاتی پیچیده شناسایی شد.

او افزود: این فرد قصد داشت پیش از دستگیری عملیات انتحاری انجام دهد اما به سرعت دستگیر شد که البته در این عملیات دو نفر از مدافعان امنیت مجروح شدند.

او تصریح کرد: پروژه ناامن‌سازی ایران و به خاک و خون کشیدن مردم که توسط سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی صهیونیستی و غربی طراحی شده و از سوی برخی مزدوران تکفیری در حال به ثمر نشستن بود، در چند لایه جنگ شناختی علیه مردم و نظام مقدس قابل تعریف است و اگر لطف الهی و مدد حضرت ولی عصر(عج) و تلاش حافظان امنیت و ضابطین قضائی نبود، اجرای آن صدمات جبران‌ناپذیری به اقتدار، حیثیت و امنیت کشور وارد می‌کرد.

ستایشی خاطرنشان کرد: دشمن در دستیابی به اهداف پلید خود موفق نشد اما هوشیاری مردم در شناخت بسترهای روانی و رسانه‌ای مرتبط را می‌طلبد، بسترهایی که در ابتدا در عملیات تروریستی تئوری‌سازی کردند و اکنون ناکامی تروریست‌ها را توجیه‌ می‌کنند.

قدردانی از مواضع انقلابی رئیس جمهور در سازمان ملل

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حضور و سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: از اتخاذ مواضع انقلابی و متین آیت‌الله رئیسی در نیویورک و در صحن سازمان ملل متحد قدردانی می‌کنم؛ مواضع اتخاذی رئیس جمهور در اعتراض به اهانت به ساحت قرآن و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران، خدا قوت صمیمانه دارد.

پرونده حادثه خلازیر منتظر نظریه کارگروه ۹ نفره کارشناسان رسمی دادگستری

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه خلازیر و تخریب ساخت و سازهای این منطقه گفت: پرونده این حادثه در دادسرای امور جنایی است و کارگروهی با حضور ۹ نفر از کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده است و تا این لحظه هنوز نظریه قانونی و جامع خود را اعلام نکردند و دستگاه قضائی با مقصران حادثه برخورد می‌کند.

پرونده فوت دو کودک در استخر یکی از پارک‌های تهران

ستایشی درباره پرونده فوت دو کودک در استخر یکی از پارک‌های تهران گفت: این کودکان همراه با خانواده برای تفرج به پارک رفته بودند که با عبور از فنس استخر ذخیره آب وارد استخر و غرق شدند؛ در این رابطه پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی تشکیل شده و در راستای شناسایی مقصران پیگیری‌های لازم انجام شده است؛ همچنین بازدیدها و معاینه محل انجام شده و اقدامات بعدی نیز انجام خواهد شد و در حدود قانونی اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد.

آخرین وضعیت پرونده انفجار در آرادکوه

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حادثه هفتم شهریور در آرادکوه و فوت سه نفر در این حادثه گفت: در مورد حادثه در منطقه پسماند آراد کوه براساس مذاکره حضوری با حوزه قضائی کهریزک دیگ بخار دچار حادثه شده و چهار نفر مصدوم حادثه بلافاصله به بیمارستان سوانح و سوختگی یافت‌آباد منتقل شدند که سه نفر فوت کردند و یک نفر پس از درمان مرخص شد.

او ادامه داد: ضابطان عام دستورهای لازم برای جمع‌آوری ادله و شناسایی مقصران را ترتیب داده است همچنین پرونده دیگری در دادسرای امور جنایی نیز در این زمینه تشکیل شده است که در مورد چگونگی جرم واقع شده در حال بررسی است و چون محل وقوع حادثه در کهریزک بوده است مطابق قانون این حوزه قضائی متولی رسیدگی به پرونده خواهد بود.

نخستین جلسه دادگاه شهید آرمان علی‌وردی ۱۵ مهر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده عاملان شهادت شهید آرمان علی‌وردی گفت: متهمان این پرونده هشت نفر هستند و این پرونده در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران در جریان رسیدگی قرار دارد و نخستین جلسه دادگاه ۱۵ مهر برگزار خواهد شد.

ستایشی افزود: اتهام این افراد شامل محاربه، مشارکت در قتل، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.

رأی پرونده ساخت‌وسازهای حاشیه و حریم روخانه «چهلبازه» مشهد صادر شد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره موضع دستگاه قضا در زمینه ساخت‌وساز در حاشیه و حریم رودخانه چهلبازه مشهد گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی مستقر در دادگاه انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و رأی دادگاه صادر شده و در مرحله اقدام است.

تایید دستگیری فرزندان یک مسئول ارشد قضائی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت و دستگیری فرزندان یکی از مقامات ارشد قوه قضائیه ضمن تایید این موضوع، گفت: این پرونده مدتی است که مطرح شده و چنین پرونده‌ای در قوه قضائیه در حال رسیدگی است.

ستایشی تاکید کرد: قوه قضائیه با جدیت و صلابت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی با دقت و قوت به هر پرونده‌ای که باشد رسیدگی می‌کند و به محض اینکه مراحل پرونده از نظر قانونی به مرحله قابلیت اطلاع‌رسانی برسد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اقدامات قضائی در برخورد با برهم‌زنندگان امنیت جامعه در فضای مجازی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از تأکیدهای رئیس قوه قضائیه بحث امنیت روانی جامعه است و در همین راستا هم او دستور داده تا با هر فردی که امنیت جامعه و مخدوش می‌کند برخورد قانونی شود؛ تاکنون چه تعداد پرونده در این زمینه تشکیل شده و آیا پرونده‌ای برای افراد معروف تشکیل شده است یا نه، گفت: ۲ طرح اجرایی ذیل فرمان پیشگیری حاوی ۲۳ مصوبه و دیگری در ذیل قرارگاه حقوق عامه با ۲۹ مصوبه تشکیل شده است.

او ادامه داد: در مورد ۲۹ مصوبه برای هر طرح اهم اقدامات و مسئول طرح تعیین شده است و مهلت اقدام ۲ ماه و اثر بخشی ۶ و ۹ ماهه تعیین شده است و نگاه هوشمندانه و برنامه‌ای نسبت به مطالبات و برنامه‌های قوه قضائیه وجود دارد و همکاران برای اجرای فرامین و برنامه‌ها مشخص شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره مقابله با برهم زنندگان امینت روانی جامعه از طریق فضای مجازی گفت: از ناحیه دادستانی کل کشور و معاونت قضائی این دادستانی اقداماتی صورت گرفته و در بخشنامه‌ای به دادسراهای سراسر کشور در مورد رصد فضای مجازی و برخورد قانونی و صریح با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه تاکید شده است و برخی از چهره‌های شناخته شده به مراجع قضائی احضار و تذکر و اخطارهایی به آنها داده شده و برخی نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.

او ادامه داد: به جهت اینکه برخی از موضوعات نظیر بهداشت و درمان جنبه تخصصی دارد از رئیس جمهور خواسته شده تا دستگاه‌های ذی‌ربط را مکلف کند که هر فردی که امنیت روانی جامعه در حوزه سلامت را مخدوش می‌کند به قوه قضائیه اعلام کند و گزارش‌هایی به دادستانی در زمینه ارائه گزارش‌های کذب ارائه شده که در مورد آنها کیفرخواست صادر شده است.

ستایشی گفت: لایحه‌ای برای پیشگیری و مقابله با محتوای کذب و خلاف واقع در فضای مجازی با همکاری وزارتخانه‌ها تهیه و به منظور انجام مراحل تقنینی به دولت ارسال شده است و امیدواریم تحول ارزشمندی در راستای تأمین امنیت روانی جامعه داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قرارگاهی نیز تشکیل شده که برنامه ویژه‌ای برای امنیت روانی و در راستای تأمین امنیت روانی جامعه ایجاد شده است.

همکاری با رسانه‌های تروریستی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره همکاری برخی با رسانه‌های فارسی‌زبان معاند از داخل کشور گفت: همکاری و ارائه اطلاعات و دریافت سفارش از رسانه‌های تروریستی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و فعالیت آنها از سوی نهادهای امنیتی و قضائی مورد بررسی، پایش و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

او افزود: شبکه‌ها و رسانه‌های تروریستی که با اهداف ضدامنیتی و مخرب به ترویج خشونت کور و حمایت از تجزیه‌طلبی و حمایت از تفرقه و سایر اهداف مغرضانه در قالب فعالیت‌های به ظاهر رسانه‌ای مشغول هستند، از دایره رسیدگی و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و مرتبطین داخلی و خارجی آنها مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

پرونده‌های گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های جمشید شارمهد گفت: دو فقره پرونده در شعبه ۵۵ حقوقی تهران که مربوط به امور بین‌الملل است در رابطه با گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد سرکرده این گروهک تروریستی در جریان رسیدگی قرار دارد و در این زمینه دادخواست‌های متعددی مطرح شده است و به دادگاه صالح ارجاع شده است.

او ادامه داد: در یکی از پرونده‌ها، ۵۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا اعم از روسای جمهور آمریکا جو بایدن، دونالد ترامپ، باراک اوباما، جورج بوش، هیلاری کلینتون، برایان هوک هستند و خواسته دادخواهان، محکومیت تضامنی خواندگان است.

ستایشی اظهار داشت: دادگاه نسبت به این دو دادخواست اعلام ختم رسیدگی کرده است و منتظر صدور رأی از سوی دادگاه هستیم.

پرونده پتروشیمی امیرکبیر

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده نجومی‌بگیران پتروشیمی امیرکبیر و شرایط کنونی مدیران متخلف آن گفت: سازمان بازرسی‌کل کشور در اجرای تکالیف قانونی، وظایف خود را در پرونده پتروشیمی امیرکبیر به خوبی انجام داده است و با نظر این سازمان اعمال ۲۵ نفر از مدیران این پتروشیمی واجد اعمال مجرمانه بود که پرونده آنها برای بررسی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد.

او افزود: دادسرا تصمیم قانونی لازم را با توجه به تمامی زوایا و ابعاد پرونده اتخاذ خواهد کرد.سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اکنون برخی از مدیران این شرکت در پتروشیمی امیرکبیر حضور ندارند اما در سال‌های گذشته در شرکت‌های دیگر فعالیت می‌کردند و عمدتاً دارای پست سازمانی هستند.

بی‌اطلاعی سخنگو از دستورالعمل درباره سانسور محمد خاتمی در رسانه‌ها

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اعمال محدودیت‌های جدید در خصوص انتشار تصویری و خبری سید محمد خاتمی اظهار بی‌اطلاعی کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی این وزارت را مرجع پاسخگویی به این موضوع معرفی کرد.

آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهام محمدی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهام محمدی ۲ خبرنگار بازداشتی گفت: اینکه وکیل پرونده خانم محمدی اعلام کرده است که از اتهام ارتباط با آمریکا تبرئه شده است؛ مستندات خود را ارائه دهید. تاکنون چنین مطالبی در این باره نشنیده‌ایم.

او ادامه داد: اکنون پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است و تبرئه این دو نفر از همکاری با دولت متخاصم را تکذیب می‌کنیم و مشخص است که افراد غیرمسئول اگر در این باره اظهار نظر کرده باشند معتبر نیست بلکه اظهارات افرادی که در این فرایند مسئولیت دارند، معتبر است و در این زمینه اظهارات رئیس دادگاه رسیدگی کننده به پرونده مورد بحث اعتبار دارد.

ستایشی اضافه کرد: شاید این موضوع با پرونده خانم الناز محمدی که از اتهام ارتباط با دولت متخاصم تبرئه شده است، اشتباه گرفته شده باشد.

صدور حکم اعدام برای ۴ متهم پرونده مسمومیت‌های الکلی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده فوت ۱۷ نفر در استان البرز در پی مسمومیت ناشی از مصرف الکل گفت: در خرداد سال جاری به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل ۱۷ نفر فوت کردند و ۱۹۲ نفر دچار آسیب‌دیدگی جسمی شدند و در این ارتباط ریاست قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضائی ۲۹ خرداد با اشاره به فوت، معلولیت ، نابینایی به واسطه مسکر مسموم ، دستورهای لازم برای پیگیری مجدانه صادر کرد.

او ادامه داد: در تحقیقات مشخص شد الکل‌های صنعتی خارج از شبکه از سوی فردی که کارگاه تولید اسپری مو داشته به فروش رسیده و با آن مشروبات الکلی و مسکر مسموم تهیه شده است.

ستایشی افزود: در این پرونده برای ۱۱ نفر به اتهام افساد فی‌الارض که منجر به فوت و آسیب جسمی شده بود، قرار جلب دادرسی و کیفرخواست قانونی صادر شد و به لحاظ حساسیت، این پرونده در دستور کار یکی از معاونان رئیس کل دادگستری استان البرز قرار گرفت و در شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی کرج مورد رسیدگی قرار گرفت و در نهایت منجر به این شد که دادگاه در پرونده با رعایت مولفه‌های دقت، سرعت و صحت حکم شرعی و قانونی را صادر کرد.

او توضیح داد: براساس حکم صادره متهمان ردیف اول تا چهارم به اعدام محکوم شدند و متهمان ردیف پنجم تا نهم هر یک به پنج سال حبس تعزیری و متهم ردیف دهم به سه سال حبس تعزیری و متهم ردیف یازدهم یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ستایشی اظهار داشت: این حکم به متهمان و وکلای آنان ابلاغ شده و اگر مبادرت به فرجام‌خواهی کنند در دیوان عالی کشور رسیدگی خواهد شد.

صدور کیفرخواست در مورد پرونده حادثه سفارت جمهور آذربایجان

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد سفر دادستان کل کشور به جمهوری آذربایجان و تبادل نظر در مورد حمله به سفارت آذربایجان گفت: در حاشیه نشست اکو، دادستان کل کشور دیداری با دادستان کل کشور آذربایجان داشته و در حاشیه این دیدارها در خصوص این موضوع نیز گفت‌وگوهایی انجام شده و به طور کلی همکاری مناسبی بین دو کشور در حوزه قضائی در خصوص این پرونده وجود دارد.

او ادامه داد: پرونده اتهامی مربوط به تهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارکنان سفارت شده است پس از بررسی دقیق ابعاد موضوع، هفته گذشته قرار مجرمیت و قرار دادرسی آن صادر و کیفرخواست آن به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است.

ستایشی گفت: دادستان تهران در کیفرخواست اشد مجازات را در مورد فرد مهاجم از دادگاه خواستار شده است./خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.