اقدامات جمعیت هلال‌احمر در حوزه سالمندی

یادداشت معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر در آغاز هفته سالمند؛

پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر در یادداشتی به مناسب آغاز هفته سالمندی و توان‌بخشی، اقدامات جمعیت هلال‌احمر در حوزه سالمندی را تشریح کرد.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر در متن این یادداشت آمده است:

«اقدامات و فعالیت‌های توان‌بخشی دارای مضمون امید، احترام و باور به این موضوع‌اند که تمامی افراد دارای ظرفیت یادگیری و رشد هستند.

جهان در حال سالمند شدن است تخمین زده می‌شود که تا سال 2050 حدود 11 درصد جمعیت دنیا سالمند خواهند بود. ایران نیز از این تغییرات جمعیتی بی‌نصیب نمانده است؛ هم‌اکنون حدود 10 درصد از جمعیت کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند، بررسی‌ها درباره آینده سالمندی در ایران نشان می‌دهد که در سال 2050 جمعیت سالمند کشور به حدود 28 درصد خواهد رسید.

نظام سلامت ایران در مواجه با سالمندی آینده با چالش‌های زیادی مواجه است، یکی از آن چالش‌ها در زمینه سیاست‌گذاری، از جمله موانع مرتبط با برنامه‌ریزی و اجرا، موانع مالی، موانع دیدگاهی، موانع درمانی و بهداشتی، موانع آموزشی و همچنین چالش‌های فردی و اجتماعی از جمله موانع فرهنگی ارزشی و موانع فردی روبه‌رو است.

اقدامات و فعالیت‌های توان‌بخشی دارای مضمون امید، احترام و باور به‌تمامی افراد دارای ظرفیت یادگیری و رشد هستند. برنامه‌های توان‌بخشی بر نقاط قوت و توانمندی‌های افراد پایه‌گذاری شده‌اند؛ و این مهم باعث ارتقای سلامت و رفاه افراد سالمند می‌شود و آنها را تشویق می‌کند در این رهگذر خویشتن را تعالی بخشند.

معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یکی از کانون‌های پیشرو در توان‌بخشی و توانمندسازی جمعیت سالمند کشور، به‌گونه‌ای عمل کرده است که در توانایی این گروه از افراد جامعه، چنان اثر گذارد که آنان در مسیر جست‎ وجو، فراگیر، توانمند و مسلط شوند.

هدفی که در معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر بدان توجه می‌شود. باتوجه‌ به این که جمعیت هلال‌احمر یکی از اعضای همکار شورای ‌عالی سالمندی، است، به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه توان‌بخشی در سراسر کشور، در ۴ دهه گذشته با ارائه خدمات توان‌بخشی به افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها مانند سکته مغزی، آسیب‌های نخاعی، پارکینسون، دیابت، انواع بیماری‌های اسکلتی عضلانی، بیماری‌های روماتیسمی و سایر بیماری‌ها، همواره در خدمت اقشار مختلف جامعه از جمله مردان و زنان سالمند بوده است.

انجام انواع ارزیابی‌های جامع پزشکی و توان‌بخشی که توسط متخصص طب سالمندی و تیم تخصصی در مراکز توان‌بخشی، انجام می‌شود؛ از جمله مهم‌ترین اقدامات این واحد است که سالمندانی را که در معرض آسیب‌هایی همچون بیمارهای اسکلتی عضلانی، اختلالات راه‌رفتن و تعادل، اختلالات بلع، اختلالات تغذیه‌ای، پیرگوشی، پیرچشمی، اختلالات روانپزشکی و شناختی هستند، غربالگری می‌کند. ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌ها و نیز انجام انواع مداخلات پزشکی و توان‌بخشی، منطبق با نتایج معاینات انجام شده، از دیگر اقدامات این واحد است که در راستای اصلاح سبک زندگی و بهبود کیفیت آن و نیز افزایش امید به زندگی سالمندان به‌صورت آزمایشی در این واحد ارائه می‌شود.»/

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.