پاسخ ویرانگر و پشیمان‌کننده ایران

کنعانی درباره هر اقدام احمقانه‌ نسبت به ایران هشدار داد

سخنگوی وزارت خارجه کشومان درباره تحولات اخیر فلسطین گفت: تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخ دادن است. اما متاسفانه شاهدیم برخی طرف‌های خاصی که حامی جنایات روزمره رژیم صهیونیستی بوده‌اند، در تلاش هستند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.

به گزارش شهروند آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

به دنبال تغییر جای ظالم و مظلوم در ماجرای فلسطین هستند

کنعانی در ابتدا درباره تحولات اخیر فلسطین گفت: تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخ دادن است. اما متاسفانه شاهدیم برخی طرف های خاصی که حامی جنایات روزمره رژیم صهیونیستی بوده‌اند، در تلاش هستند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند و بدون توجه به تضییع حقوق فلسطین، در تحولات اخیر هم در کنار ظالم به پشتوانه ظالم علیه ملت مظلوم فلسطین ایستادند.

او افزود: این به هیچ وجه قابل قبول نیست. اینکه دولت‌های غربی بخصوص رژیم آمریکا و دولت‌های اروپایی همچنان از جنگ روانی علیه ملت فلسطین استفاده می‌کنند تا جای ظالم را با مظلوم عوض کنند. این پذیرفته نیست که برخی کشورها چشم خود را ببندند و ملت مظلوم را مورد اتهام قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: خوشبختانه ما شاهد توجه برخی از کشورهای جهان به حمایت از فلسطین هستند و شاهد بودیم که جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و مقدسات اسلامی در سرزمین شریف، مورد توجه دولت‌ها است.

کنعانی با بیان اینکه دولت ایران همواره موضع روشن و‌ صریحی دارد، یادآور شد: در ایام اخیر هم ما موضع رسمی خود را اعلام کردیم و هم در عالی‌ترین سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدگاه خود را اعلام کردند. همچنین تماس‌هایی که وزیر با همتایان خود داشت. در تماس تلفنی وزیر با برخی از همتایان از جمله همتای عراقی پیشنهاد وزیر خارجه مبنی بر نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی مطرح شد و امیدواریم با تلاش‌های کشورهای اسلامی شاهد اقدامات جمعی در حمایت از مقاومت ملت فلسطین باشیم.

هر اقدام احمقانه‌ای نسبت به ایران با پاسخی ویرانگر مواجه خواهد شد

او با اشاره به حمایت‌ها از ملت فلسطین ادامه داد: کار ویژه مهم سازمان همکاری اسلامی توجه به فلسطین و حمایت از ملت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی است. برگزاری نشست کمک می‌کند کشورها از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حمایت‌های سیاسی و معنوی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این موضوع و نحوه حمایت دسته جمعی در سایه این نشست مطرح خواهد شد. ما امیدواریم که این رویکرد جمعی را داشته باشیم. در خصوص تهدیدات مطرح شده، طبیعتاً ملت فلسطین حق دارد که در مقابل رژیمی که بیش از 75 سال حقوق آنان را نقض کرده، از توانایی خود برای رفع تجاوز استفاده کند. این اقدامی است که فلسطینی‌ها دارند انجام می‌دهند و حق مشروع است. در خصوص تهدیدات علیه ایران نیز هر اقدام احمقانه‌ای نسبت به ایران با پاسخی ویرانگر مواجه خواهد شد.

درباره بازی فوتبال سپاهان و الاتحاد انتظار داریم «ای اف سی» رای عادلانه بدهد

کنعانی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان گفت: ما در مرحله آغازین از سرگیری روابط قرار داریم. موضوع همکاری‌های اقتصادی در آخرین نشست وزرای خارجه دو کشور در نیویورک در دستور کار بوده و همچنین تشکیل کمیته پیگیری و هماهنگی اقتصادی دو کشور مورد اهتمام ماست و مورد حمایت طرف عربستانی قرار گرفت. این موضوع در دستور کار پیگیری سفیر ایران هم قرار دارد و گفت‌وگوها در حال انجام است.

او افزود: برای برداشتن گام‌های عملی نیاز به زمان بیشتری داریم. این موضوع مورد اهتمام است. در بحث برگزار نشدن بازی فوتبال سپاهان و الاتحاد نیز یک موضوع فوتبالی است. باید در چارچوب خودش پیگیری شود. انتظار داریم که «ای اف سی» هم در خصوص شکایت ایران از ناظر بازی هم رای عادلانه دهد. ورود دستگاه دیپلماسی و گفت‌وگوی وزرا هم در تلاش برای کمک به اینکه در چارچوب ورزشی این قضیه حل شود انجام شد.

درباره همکاری‌های نظامی با آذربایجان نشست‌های سازنده‌ای داشتیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری رزمایش مشترک ایران و آذربایجان در دریای خزر نیز گفت: جزییاتی ندارم. در چارچوب همکاری‌های مشترک دو کشور سازوکارهایی قبلاً وجود داشته است. در بعد همکاری‌های نظامی نشست‌های خوب و سازنده‌ای داشتیم. اگر نیاز باشد ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی بیشتری خواهند داد.

برای از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در ایران اتفاق نظر وجود دارد

او درباره سفر مقام آذربایجانی به ایران گفت: این سفر در استمرار پیگیری های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و تحولات اخیری بود که در حوزه قفقاز شاهد بودیم. گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و طرف آذربایجانی دیدگاه‌های خودش را بیان کرد. ایران آمادگی دارد به کشورهای آذربایجان و ارمنستان کمک کند و دیدگاه‌های خودش را بیان کرده است. اتفاق نظر وجود دارد که در چارچوب گفت‌وگوهای انجام شده و در ادامه مسیر خوب بین دو کشور ان شاءالله بتواند سفارت آذربایجان هم فعالیت خودش را از سر بگیرد.

اتهام ارتباط ایران با عملیات حماس با هدف توجیه شکست سنگین رژیم صهیونیستی است

کنعانی درباره تلاش رسانه‌های غربی برای ارتباط ایران با عملیات حماس گفت: ملت و مقاومت فلسطین اکنون از توانایی و قدرت لازم برای دفاع از خود و ملت خود برخوردار است. این توانایی را در عمل هم نشان داده که با اتکا به قدرت ذاتی از حقوق خودش دفاع کند. طرح اتهامات در ارتباط با ایران و نقش ایران با انگیزه‌های مختلف سیاسی و با هدف توجیه شکست سنگین رژیم و ترمیم هیمنه پوشالی رژیم و همچنین با توجیه حمایت‌های غرب صورت می‌گیرد. نمی‌توان میان هفتاد و پنج سال جرم و جنایت علیه ملت فلسطین و مسئولیت‌های رژیم آمریکا و انگلیس تفکیکی قائل شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همانطور که مقاومت فلسطین گفت، اقدام انجام شده در پاسخ به اقدامات مکرر رژیم علیه مسجدالاقصی و ملت فلسطین بوده است. مقاومت فلسطین اعلام کرد که در خصوص اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه، اعلامیه آمریکا برای حمایت از اسراییل به معنای مشارکت عملی علیه ملت فلسطین است. آمریکا حامی ردیف اول رژیم صهیونیستی است. حمایت مالی سالیانه آمریکا و همچنین اعلام حمایت مالی سنگین آمریکا همه نشان دهنده حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی است.

درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در عمان اطلاعی ندارم

او درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و اخبار منتشره برای برگزاری دور جدید مذاکرات در عمان گفت: من اطلاعی از تاریخ تعیین شده برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها ندارم. مسیر دیپلماسی باز است و می‌تواند تبادل پیام‌ها انجام شود.

درباره آتش‌بس در اراضی اشغالی، ملت فلسطین تصمیم می‌گیرد

کنعانی در خصوص آتش‌بس در اراضی اشغالی گفت: این ملت فلسطین است که تصمیم می‌گیرد و ما نقشی نداریم. آنچه مربوط به ایران است این است که مقاومت فلسطین مشروع است و جای ظالم و مظلوم نمی‌تواند عوض شود. تلاش ما در ارتباط با کشورهای اسلامی این است که کشورها باید در کنار حقوق ملت فلسطین قرار بگیرند. همه تلاش‌های ما دائر بر تقویت کشورهای اسلامی از حقوق حقه ملت فلسطین است.

اعلام موضع به کشورهایی که اقدام به ایجاد روابط کرده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اقدامات صهیونیست‌ها در منطقه قفقاز گفت: دیدگاه ما روشن است. معتقدیم که وجود رژیم صهیونیستی در هیچ منطقه‌ای امنیت‌ساز نیست. رژیم صهیونیستی منافع خود را در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در کشورهای اسلامی دنبال می‌کند. این موضع صریحی است که ما در نشست‌های دو و چندجانبه هم اظهار داشتیم و به ویژه کشورهایی که متاسفانه بدون توجه وضعیت متزلزل رژیم اقدام به ایجاد روابط کردند.

مقامات عراق و اقلیم کردستان با درک صحیح از انتظارات ایران گام‌های متناسب را بردارند

او درباره اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: در سفر اخیر آقای الاعرجی به تهران و همچنین مقام امنیتی اقلیم کردستان در ارتباط با آخرین وضعیت اجرای توافق‌نامه امنیتی دو کشور گفت‌وگو‌ شد و طرف عراقی گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد. طرف ایرانی در جریان قرار گرفت و اطلاعات خود را ارائه کرد. دستگاه ذی‌ربط عراقی با همکاری مقامات اقلیم گام های موثری را از جمله استقرار نیروهای عراقی در مرزهای مشترک و برچیدن اردوگاه‌های تروریست‌ها برداشتند. کمیته مشترکی در این رابطه شکل گرفت و در ارتباط با اجرای این توافق‌نامه کار مشترک انجام می‌شود. امیدواریم با درک صحیحی که مقامات اقلیم کردستان و مقامات عراق از انتظارت ایران دارند، گام‌های لازم دیگر متناسب با توقعات ایران برداشته شود.

آمریکا و اروپایی‌ها از تعهدات خود در قبال برجام شانه خالی کردند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گفته‌های مسئول سیاست خارجی اروپا در بحث عدم اجرای توافق برجام توسط ایران گفت: برجام توافقی چندجانبه است و همه متعهد به اجرای توافقات هستند و باید همه تعهدات خود را انجام دهند. آنکه از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده نه ایران بلکه آمریکا و دیگر اعضای اروپایی بوده‌اند.

پاسخ ایران به تهدیدها پشیمان‌کننده بوده است

او درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: طرف‌های تهدیدکننده باید متوجه مسئولیت حقوقی خود باشند. اینگونه اظهارات مسئولیت‌آور است و باید بدانند ایران در دفاع از حقوق خودش هیچگاه دست بسته نبوده و پشیمان‌کننده پاسخ داده است.

برخی در تلاش برای تخریب روابط دو ملت ایران و افغانستان هستند

کنعانی درباره معضل مهاجرت شهروندان افغانستان گفت: موضوع بحران و معضلی که شهروندان عزیز افغانستان با آن مواجه هستند، نتیجه بیش از 45 سال تجاوز خارجی علیه افغانستان عزیز است که با شرایط ایجاد شده متاسفانه شهروندان این کشور مجبور به مهاجرت شدند. ایران همه این شرایط را درک می‌کند. ایران نمی‌تواند نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت باشد. طبیعی است از منظر امنیتی هم مورد توجه است. ما از منظر انسانی خودمان را نسبت به وضعیت شهروندان افغانستانی متعهد می‌دانیم و تلاش‌های خود را انجام دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در حوزه بین‌المللی هم تلاش کردیم و موضع مهاجرت و حقوق شهروندان افغانستانی همواره در نشست‌های بین‌المللی مطرح شد. این موضوع نیازمند توجه و حمایت‌های بین‌المللی است. ما متاسفانه ضمن اهتمام به وضعیت استقرار این عزیزان، یک روند تبلیغی و رسانه‌ای را در فضای مجازی شاهدیم که برخی از اقدامات هدفمند در جهت بحران‌آفرینی و ایجاد نگرانی‌های غیرضروری و تخریب روابط دو ملت ایران و افغانستان صورت می‌گیرد. مطالبی دیده می‌شود که عموماً ریشه‌های درستی ندارند و برداشت می‌کنیم که طرف‌هایی سعی دارند روابط دو ملت را مخدوش کنند.

درباره خطرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توصیه‌های لازم را به کشورها داشته‌ایم

کنعانی درباره گفته مقام معظم رهبری در خصوص شرط‌بندی کشورها بر اسب بازنده در خصوص عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی گفت: این خطاب واضح و روشن است. این برعهده کشورهایی است که تزلزل رژیم را می‌بینند و باید به حقوق فلسطین توجه کنند. ما اساساً با همه کشورهای اسلامی که گفت‌وگو می‌کنیم موضوع فلسطین از موضوعات دائمی است و در ارتباط با خطرهای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی هم ما توصیه‌های لازم را داشتیم.

تیم‌های امدادی به افغانستان رفته‌اند

سخنگوی وزارت خارجه درباره زلزله اخیر در افغانستان گفت: این زلزله حادثه تلخی است و بار دیگر به ملت عزیز افغانستان تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم که عملیات امداد و نجات با سرعت بیشتری کامل شود. برای مجروحان این حادثه تلخ هم شفای عاجل آرزو دارم. ما از ابتدای این حادثه موضوع را دنبال کردیم. بلافاصله هلال احمر ایران وارد شد و کمک‌هایی ارسال کردند. همچنین تیمی از ایران با تجهیزات وارد افغانستان شدند. دیشب هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه با آقای امیرخان متقی انجام شد. اینکه جلب کمک‌های بین‌المللی صورت بگیرد ما به طور عام رایزنی‌های خود را با طرف‌های ذی‌ربط داریم.

سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه در دستور کار است

او در خصوص تاریخ سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: موضوع سفر آقای رئیس جمهور یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار است و این سفر در زمان خودش انجام خواهد گرفت.

در مناسبات رژیم صهیونیستی و آمریکا آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم درآمده

کنعانی در خصوص عملیات حماس و ادعاهای غربی‌ها درباره آن گفت: متاسفانه کشورهایی هستند که جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کنند. ایران از حقوق ملت فلسطین و مقاومت برای آزادی سرزمینشان حمایت می‌کند. چراکه حقوق تمام ملت فلسطین نقض شده است. کشورهای زیادی اعلام موضع صریح کردند و از عملیات جاری حمایت کردند و رژیم صهیونیستی را مسئول وضعیت دانستند. حتی در مناسبات میان دولت افراطی رژیم صهیونیستی با آمریکا اختلاف نظرهایی وجود دارد. می‌گویند آش اینقدر شور شده که صدای آشپز هم درآمده است. آنها هم از عملکرد رژیم شاکی هستند. دیدگاه ما این است که مساله فلسطین مساله انسانی و اخلاقی است. حقوق فلسطین از جنبه انسانی هم شایسته حمایت است و همه دولت‌ها و ملت‌ها باید از آن دفاع کنند.

هرگونه حمایت از رژیم صهیونیستی دارای مسئولیت است

او ادامه داد: در این زمینه طرف اصلی ملت فلسطین است. آنها اعلام کردند که اقدام دولت آمریکا برای اعزام ناو هواپیمابر به معنای نقش آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی است. از نظر ما هم هرگونه حمایت از این رژیم دارای مسئولیت است. ملت فلسطین حق دارد از حق خودش در مقابل متجاوز و ظالم دفاع کند. این دیدگاه روشن است. ما تاکید داریم که تداوم حملات رژیم علیه ملت فلسطین یک اقدام آتش‌افروزانه است و کشورها باید مداخله کنند. رژیم در شرایط بسیار بدی قرار دارد.

درباره حملات ترکیه به سوریه مهم است که از خاک کشوری علیه دیگر کشورها حمله‌ای صورت نگیرد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حملات به سوریه توسط ترکیه گفت: این در چارچوب مناسبات دو کشور موضع‌گیری شده است. آنچه مطرح است اینکه حاکمیت کشورها مورد احترام قرار گیرد و از خاک کشوری علیه دیگر کشورها حمله‌ای صورت نگیرد.

با توجه به شرایط جدید منطقه قفقاز امکان برقراری همکاری جدید متناسب با جغرافیای جدید وجود دارد

او درباره همکاری ایران و آذربایجان در خصوص عبور کریدور آذربایجان از ایران گفت: این موضوع جدیدی نیست. ایران در طول 34 سال گذشته برای همکاری با آذربایجان خاک خودش را و کریدور خودش را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داده است. در همین چارچوب همکاری‌ها هم ادامه دارد اما با توجه به شرایط جدید منطقه امکان برقراری همکاری جدید متناسب با جغرافیای جدید هم وجود دارد و طرف آذربایجانی هم درخواست همکاری با ایران را مطرح کرده و مورد استقبال ایران قرار گرفته است. سفر آقای بذرپاش و افتتاحیه پل جدید در همان چارچوب و استمرار همکاری ایران و آذربایجان و کریدور ارتباطی است. ما اساساً از بحث همکاری‌های حوزه ترانزیت و کریدورهای منطقه حمایت می‌کنیم اما تاکید کردیم که کریدورها باید ناظر به احترام حاکمیت کشورها و قوانین بین‌المللی باشد. در چارچوب سفر هم موضوعات مختلفی مورد گفت‌وگو قرار گرفت. در خصوص موضوعات دوجانبه هم آقای بذرپاش با همتای خود گفت‌وگوهای خوبی انجام داد. همچنین دیدار خوبی با آقای علی اف انجام شد و موضوعات مختلف در سطوح مختلف انجام شد.

او درباره عملیات حماس و دفاع از خود گفت: آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که ملت فلسطین در روند تحولات جاری در حال پاسخگویی به جنایات رژیمی هستند که حقوقشان به طور مکرر مورد نقض قرار گرفته است. ترورهای هدفمند و سازمان‌یافته انجام شده و واقعیت موجود است. نتیجه این افراطی‌گری طبیعی است و واکنش ملتی است که از حقوق خود دفاع می کند.

بزودی تعدادی از زندانیان ایرانی از عمان آزاد می‌شوند

کنعانی درباره آزادی زندانیان ایرانی از عمان گفت: در سفر سلطان عمان به ایران موضوع آزادی زندانیان ایرانی مورد گفت‌وگو‌ قرار گرفت و سلطان عمان وعده مثبتی داده بودند. این موضوع در حوزه کنسولی دو کشور انجام شده و نشستی را در سطح مدیران کنسولی در تهران داشتیم و به زودی تعدادی از زندانیان ایرانی را آزاد خواهند کرد و اطلاع دقیقی از تعداد آنان ندارم.

شهید سلیمانی قهرمان ملی و چهره بین‌المللی مبارزه با تروریسم است

او در خصوص جایگاه شهید سلیمانی در جهان گفت: شهید سلیمانی برای ما قهرمان ملی و چهره بین‌المللی مبارزه با تروریسم است و مورد احترام و افتخار ملت ایران و بسیاری از ملت‌های دیگر است. شهید سلیمانی چهره ناشناخته شده‌ای نیست.

موضوع اهانت به قرآن کریم را به طور جدی دنبال می‌کنیم و این جسارت‌ها قابل توجیه نیست

کنعانی درباره اهانت به قرآن کریم گفت: در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک موضوع اهانت به قرآن کریم مورد توجه جدی وزیر امور خارجه در گفت‌وگوهای انجام شده با همتایان خودشان بوده و در این زمینه با همتایان اروپایی هم دیدگاه‌ها بیان شد. قرآن کریم تحت هیچ شرایطی نباید مورد تعدی قرار گیرد. چنین جسارت‌هایی قابل توجیه نیست./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.