راه‌اندازی نیروگاه دوم هسته‌ای تا ۵ سال آینده

رئیس سازمان انرژی اتمی در بوشهر گفت: امیدواریم بر پایه برنامه زمان‌بندی واحد دوم نیروگاه هسته‌ای کشور در بوشهر تا ۵ سال آینده تکمیل و راه‌اندازی شود.

به‌ گزارش شهروند آنلاین؛ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از بازدید از بتن‌ریزی بخشی از رآکتور نیروگاه دوم هسته‌ای بوشهر گفت: حمایت‌های دولت و تأکیدات رئیس جمهور در اجرای تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، منجر به تسریع و رفع موانع ساخت این ۲ واحد نیروگاه اتمی در بوشهر شده است.

او ادامه داد: سال گذشته همسو با این تدبیر شرایطی فراهم شد که به ظرفیت اجرایی جبهه‌های واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر شتاب داده شود و با برنامه‌ای تدوین‌شده با پیمانکاران طرح از سال گذشته تاکنون افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو توافق اجرایی صورت گرفته است و جبهه‌های مختلف این طرح  فعال شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: با همکاری دست‌اندرکاران حجم فعالیت‌ها در ساخت دو نیروگاه اتمی بوشهر امروز نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است و از ابتدای امسال به‌ صورت شبانه‌روزی در ساخت این طرح در سه شیفت پیمانکاران فعالیت می‌کنند.

اسلامی بیان کرد: تجهیز و سفارش قطعات و اقلام کالا‌های ساخت داخل هم قرارداد‌های آن منعقد شده است و در همین راستا تعریف می‌شود.

او اضافه کرد: ما امیدواریم سهم تعریف‌شده تأمین تجهیزات که حدود ۲۰۰ درصد سهم داخل است  را بتوانیم محقق کنیم و با توجه به شرایط آن را افزایش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر جبران عقب‌ماندگی‌ها و تأخیر گذشته در ساخت این پروژه افزود: تلاش می‌شود تأخیر گذشته بیش از این نشود.

محمد اسلامی با بیان این‌که تلاش می‌شود بر اساس برنامه زمان‌بندی، پروژه اجرا شود، گفت: وضعیت روند اجرای پروژه مطلوب نیست، چون به ظرفیت موردنظر نرسیده‌ایم و باید فعالیت‌ها ۲.۵ برابر در ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر افزایش یابد و الحمدلله مقدمات آماده‌سازی برای تحقق این مهم فراهم شده است.

او با ابراز این‌که با تحکیم بستر امید می‌رود در ماه‌های آینده عملیات بتن‌ریزی واحد سوم نیروگاه بوشهر نیز آغاز شود، افزود: الحمدلله شرایط امروز در این نیروگاه‌ها نسبت به گذشته متفاوت است و تحولات خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: پیمانکاران با نیرو‌های کارآمد در ساخت این ۲ واحد نیروگاه هسته‌ای فعال هستند، مجری و کارفرما این طرح مجهز و تأمین اعتبار شده است.

اسلامی با بیان این‌که با حمایت دولت و سران سه قوه تخصیص اعتبار خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: امید می‌رود بر اساس برنامه زمان‌بندی واحد دوم کمتر از ۵ سال آینده و واحد سوم نیز با یک‌ونیم سال فاصله تکمیل و افتتاح شود.

او با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی اکنون در ساخت این مجموعه همکاری می‌کنند، گفت: نقشه راه ساخت نیروگاه‌های اتمی طراحی و منتشر شده و کل شبکه‌ای که می‌تواند در بخش مهندسی، ساخت، آزمون و ارزیابی پروژه پشتیبانی کند شناسایی و یک شبکه تأمین قابل ملاحظه تعریف شده که در فرآیند‌ها استفاده می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: پیمانکار این پروژه به دلیل شرایطی که برای آن ایجاد شده از شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کند و مجری این طرح هم که مناقصه برگزار می‌کند فهرستی از شرکت‌های دانش‌بنیان که شناسایی شده‌اند در اختیار دارد و در ارزیابی منطبق با ضوابط و الزاماتی که نیروگاه اتمی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند و وضعیت بهتری نسبت به شرایط گذشته به‌صورت معنادار فراهم می‌شود.

تولید ۶۰میلیارد کیلووات‌ساعت برق در نیروگاه اول بوشهر

محمد اسلامی به تولید برق از واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر هم اشاره کرد و گفت: به‌طور اساسی نیروگاه‌های اتمی مرکز تولید برق پایدار هستند و در شرایط آب‌وهوایی گوناگون برخلاف سایر نیروگاه‌ها که تغییر وضعیت می‌دهند از توان آن‌ها کاسته نمی‌شود.

او اضافه کرد: پارسال مطابق با برنامه در نیروگاه اتمی بوشهر از تولید ۷ میلیارد کیلووات‌ساعت برق عبور کردیم؛ از آغاز تاکنون نیز در نیروگاه اتمی بوشهر از تولید ۶۰ میلیارد کیلووات‌ساعت برق که به شبکه سراسری برق منتقل شد عبور کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: امسال دهمین سال بهره‌برداری از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر را جشن گرفتیم و مطمئنیم با توجه به نوع مدیریت که الزام به بهره‌برداری ایمن است و هم‌زمان با بهینه‌سازی و توسعه قابلیت که بهره‌برداری ایمن را دنبال می‌کند، در کنار افزایش بهره‌وری، زمینه پایداری شبکه برق حفظ شود تا مردم از این خدمت بهره‌مند شوند./خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.