نمایشگاه اسباب بازی؛ گامی برای جهانی شدن یک صنعت ایرانی
نمایشگاه اسباب بازی ایرانی پس از 6 روز فعالیت امشب به کار خود پایان داد
کارشناسان و مسئولان می گویند ششمین نمایشگاه اسباب بازی ایرانی که از ۱۶ مهر تا امروز (۲۱ مهر) با رویکرد حمایت از کالای ایرانی در برج میلاد تهران برگزار شد، می تواند با معرفی و حمایت از تولید کنندگان داخلی صنعت اسباب بازی به رشد و شکوفایی اقتصاد خلاق کشور در داخل و خارج کمک کند.
به گزارش شهروندآنلاین، «محسن حموله» معاون دفتر صنایع خلاق وزارت صمت در این باره به خبرنگاران گفت: از اهداف برگزاری نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی، درسطح کشورکه توسط بخش خصوصی و با حمایت و نظارت بخش های مرتبط و مسوول دولتی برنامه ریزی و انجام می شود؛ معرفی دستاوردها و ظرفیتهای تولید در صنعت اسباب بازی است.
وی افزود : هنر و فرهنگ از نظر بسیاري یک موضوع روشنفکري و تفننی محسوب میشود. نتیجه این تفکر هم این خواهد بود که سهم هنر و فرهنگ در اقتصاد کشور سهمی حاشیهاي است در حالی که بخش فرهنگ و هنردر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته یک بخش رشد یابنده است و قابلیت توسعه با سرعتی بیش از سایر بخش هاي اقتصادي را دارد .در دنیا سهم اقتصاد فرهنگ نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در حوزه صنایع مربوط به خلاق دارد.
حموله افزود: محصولات صنعت اسباب بازی قابلیت تولیددر مقیاس بزرگ و تجاريسازي را داردند حتی تولید این محصولات در فضاهاي محدود و بدون نیاز به زیرساختهاي حجیم و حتی بهصورت مشاغل خانگی را هم وجود دارد .این مزیت میتواند به رشد و شکوفایی اقتصاد خلاق کشور کمک کند.
این کارشناس حوزه فرهنگی گفت : در حال حاضر صنعت اسباب بازی و سرگرمی به عنوان یک رشته فعالیت در یکی از دفاتر تخصصی وزارت صنعت معدن و تجارت تحت عنوان دفتر صنایع خلاق و ورزشی مدتی است شروع بکار کرده و این نشان از اهمیت موضوع دارد که وزارت صمت به این حوزه نگاه ویژه صنعت و خلاق را خواهد داشت . برهمین اساس هر انچه که باعث تقویت و نشان از دست آوردهای این حوزه باشد؛با توجه به ایده های نو و طراحی هایی که به فرهنگ و ذائقه مخاطبان ایران دارد؛ بسیار ارزشمند است.
«کامبیز آقایی» مدیر ششمین نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی نیز حمایت از تولیدکنندگان داخلی صنعت اسباب بازی کشور و معرفی دستاوردها و ظرفیتهای تولید در این صنعت را از مهمترین اهداف برگزاری آن عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه که همزمان با هفته کودک برگزار شد، ۴۵ تولید کننده داخلی، تولیدات خود را به نمایش گذاشتند.
وی افزود: در حاشیه برگزاری این نمایشگاه نیز برنامههای فرهنگی – هنری متعددی مانند بازدید دانش آموزان مدارس و مهدهای کودک تدارک دیده شده بود تا کودکان و نوجوانان بتوانند از نزدیک با تولیدات داخلی در صنعت اسباب بازی آشنا شوند.
وی افزود: استقبال مردم از اینگونه نمایشگاهها و خرید تولیدات داخلی، گام مثبتی در حمایت از تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی کشور است
کارشناسان می گویند برگزاری نمایشگاه ها در سطح کشور باعث ایجاد تعامل و هم افزایی بین بخش ها خواهد شد. همچنین تولید کنندگان با ارتباط مخاطبان خود از نظرات و نکات قوت و ضعف محصولات خود مطلع می شوند. به همین دلیل، مناسب است با برنامه ریزی و تدبیر در هر سال تقویم برگزاری نمایشگاه ها احصا و دستگاه های متولی به همراه انجمن های تولید کنندگان و فروشندگان اسباب بازی که چندین سال است فعالیت خود را شروع کرده اند،از این فرصت ها نهایت بهره برداری خود را داشته باشند چه از جهت معرفی محصولات جدید و چه از نظر مباحث اقتصادی که قطعا با فروش اسباب بازی حوزه رونق تولید هم به شکلی مرتفع خواهد شد.
همچنین با توجه به جلسات کارشناسی و مباحث تخصصی پیرامون صنعت اسباب بازی امید است نسبت به شکل گیری اتحادیه مستقل برای صنعت بازی،سرگرمی و اسباب بازی تسریع و نگاه مساعدی در سطح کشور صورت گیرد تا بتوان برای تمام بخش های زنجیره ارزش این صنعت برنامه ریزی وگام های خوبی برداشته شود.
معاون دفتر صنایع خلاق در همین راستا ابراز امیدواری کرد تولید کنندگان این صنعت با هماهنگی دفتر تخصصی آن در وزارت صمت نسبت به آشنایی با قوانین حوزه تولید ،بازار، کسب کارو فناوری های روز خود اقدام کنند تا بتوان حمایت های بیشتری را برای تولید کنندگان جذب کرد.
به گفته وی، اکنون با توجه به حجم تولید و کیفیت خوب محصولات اسباب بازی ایرانی می توان با برنامه ریزی و حضور در نمایشگاه های بین المللی نسبت به تولید مشترک با برخی ازکشورها و یا صادرات تدبیر کرد اما در این زمینه مطالعات بازار و بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است و سازمان هایی همچون فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان توسعه و تجارت از طریق رایزنان فرهنگی و اقتصادی خود در خارج از کشور می توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.