میزان خطرزایی اختلالات روانی برای ایرانی‌ها

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در حال حاضر اختلالات روانی در رتبه دوم بیماری‌ها قرار دارد و با توجه به اینکه رایج‌ترین اختلال‌های روانی، اختلالات اضطرابی و خلقی هستند، روشن است که اهمیت ارائه انواع خدمات روانشناختی و از آن مهم‌تر، برنامه‌های پیشگیرانه بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

به گزارش شهروند آنلاین از سازمان بهزیستی کشور، علی محمد قادری همزمان با هفته سلامت روان -۱۸ لغایت ۲۴ مهرماه- در پیامی افزود: یک میلیون و هفتصد هزار مشاوره تلفنی، بیش از ۸۵ هزار جلسه در مراکز مشاوره دولتی و نزدیک به ۲ میلیون و چهارصد هزار جلسه در مراکز مشاوره غیردولتی تحت نظارت سازمان، آموزش نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از آحاد مردم در دوره‌های مهارت‌های زندگی بخش مهمی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی برای کاهش اختلالات روانشناختی و پیشگیری از آنهاست. این آمارها با توجه به صرفه اقتصادی ناشی از مداخلات روانشناختی نیازمند توجه ویژه برنامه ریزان و سیاست‌گذاران کلان است.

او ادامه داد: از دیگر نکات قابل تامل برای سیاستگذاران در تدوین برنامه‌های مشاوره، توجه به مختصات و زیست بوم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی هر محیط منطقه است که این سازمان کوشیده است تا همواره با توجه به تفاوت‌های هر اقلیم، شالوده اجرای بومی برنامه‌های سلامت روان را طراحی و اجرا کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پژوهش‌ها نشان داده است که سلامت روان، جزء لاینفک سلامت آحاد مردم بوده و در مقابلِ سایر هزینه‌های حوزه سلامت، منافع اقتصادی قابل توجهی را نیز برای جامعه و اقتصاد کشورها به دنبال دارد. به گونه‌ای که افزایش بهره‌وری و به شکل وسیع‌تر، اجرای برنامه‌های پیشرفت و ترقی جامعه، بدون ارتقای سلامت روان میسر نخواهد بود. از این رو سازمان بهزیستی مصمم است که به پشتوانه بیش از سه دهه فعالیت مداوم در این حوزه و با هم‌افزایی بین دستگاهی، روز به روز بر کیفیت خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای خود بیفزاید.

قادری اضافه کرد: وجود بیش از ۳ هزار مرکز مشاوره تحت نظارت این سازمان و خطوط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در کنار مراکز مشاوره دولتی موجب شده است که خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای در سراسر کشور از کلان شهر تا روستاها در دسترس عموم قرار بگیرد.

او یادآور شد: امسال هفته سلامت روان با شعار «سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست» در حالی برگزار می‌شود که لازم است هم‌راستا با سیاست‌های علمی و تجربی سازمان بهزیستی شاهد توجه همه‌جانبه نهادهای دولتی و غیردولتی و خاصه مشارکت انجمن‌ها و همچنین آحاد مردم باشیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.