توصيه هاي سارقان به مردم

در اين گزارش خود سارقان مي گويند چه كنيد كه خودرو و خانه هاي تان راحت سرقت نشود

سارق ۳۰ ساله‌ای که تاکنون از پنج هزار خودرو سرقت محتویات داشته، همراه با ديگر دزداني كه بازداشت شده اند، پس از دستگیری برای پیشگیری از سرقت توصیه‌هایی به مردم و شهروندان داشتند كه اجراي آنها مي تواند در كاهش سرقت از خودرو و خانه هاي مردم موثر باشد.

به گزارش شهروندآنلاين، پلیس آگاهی تهران بزرگ با همکاری سایر رده‌های پلیس روز سه‌شنبه (دیروز) طرح تشدید برخورد و مبارزه با سارقان و خریداران اموال مسروقه را اجرا کرد که در این طرح و به گفته سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ، ۲۲۰ سارق و مالخر در قالب ۵۳ باند سرقت دستگیر شدند که از این میان ۱۴۰ نفر سابقه کیفری داشتند.

سارقانی که دست‌هایشان با قفل دستبند به هم گره خورده و برخی کنار دیگر اعضای باند خود جا خوش کرده بودند در محوطه پلیس آگاهی پایتخت در کنار اموالی که سرقت کرده بودند در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها قرار گرفته بودند افرادی که شاید اینجا با چنین جرمی در بدترین خانه جدول زندگی خود ایستاده‌ باشند ولی برخی در عین بی‌خیالی، حرف‌هایی می‌زدنند که بر عدم پشیمانی آنها صحه می‌گذاشت.

وجود تتوهای مختلف روی دست، پا و گردن آنها با نقش‌های عجیب و یا عناوینی چون «ارتش تک نفره» بیشتر در ظاهر آنها خودنمایی می‌کرد، برخی‌ از آنها با وجود شواهد و مدارک مستند اما همچنان حاضر به پذیرش جرم خود نبوده و کلا منکر همه چیز بودند و تاکید داشتند که اشتباهی اینجا آمده‌اند!

البته ندامت و پشیمانی در ابروهای درهم کشیده برخی از این سارقان هویدا بود، آنهایی که زانوی غم بغل کرده و با پوشاندن صورت خود حتی حاضر به انجام مصاحبه و پاسخ دادن به سوالات ماموران مراقب هم نبودند.

چیدمان کشفیات در محوطه پلیس اگاهی از موتورسیکلت و خودروهای سرقتی تا کالا و لوازم خانگی، کاپ ورزشی، بدلیجات، مواد شوینده، پول نقد، کارت بانکی، تجهیزات تقلبی خودرو، پلاک خودروی جعلی، انواع سلاح سرد و گرم همراه با گلوله جنگی، در مقابل چشمان ما خودنمایی می‌کرد.

در میان اموال مسروقه تعدادی گوشی تلفن همراه وجود داشت که به گفته افسر دایره سرقت پلیس آگاهی پایتخت توسط این افراد به صورت زورگیری، کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی به سرقت رفته و اکنون از آنها کشف شده بود.

انهدام باند تهیه و توزیع داروهای تقلبی بیشتر از دیگر سارقان نظرها را به خود جلب می‌کرد؛ افرادی که داروهای تقلبی ساخته و اصلا از آثار مرگباری که بر مصرف‌کنندگان دارد، واهمه‌ای نداشتند.

توصيه هاي سارق پنج هزار  خودرو

سارقی که ۳۰ سال سن داشت به خبرنگار ایرنا می‌گوید: طی سه سال گذشته که زندان نبودم کار سرقت محتویات خودرو را از پنج هزار خودرو انجام دادم، روزی ۲۰ سرقت و بیشتر در مناطقی همچون اطراف بازار، چهارراه سیروس، مولوی و شوش داشتم.

او با اشاره به سرقت از پراید، ال ۹۰، پژو و ماشین‌های صندوق‌دار ادامه داد: یک سری قفل‌های خودرویی هستند که پیچ‌گوشتی در آن قرار می‌گیرد و راحت می‌شود از خودروهای با این مدل قفل سرقت کرد ولی اگر شهروندان قفل خودروهای خود را کلیدی کنند دیگر با پیچ‌گوشتی باز نمی‌شود و نمی‌توان به راحتی از این خودروها سرقت کرد.

این سارق جوان با اشاره به اینکه موادمخدر مختلفی از جمله سورچه، شیشه و متادون مصرف می‌کند، گفت: در باند سرقت خود یک همکار زن داشتیم که مالخر بود او اموال مسروقه ما را به ازای اجاره خانه، می‌گرفت و می‌فروخت.

سرقت نافرجام با کُلت کمری و دستگیری

۳۱ ساله بود و به گفته خودش برای اولین بار دستگیر شده، جرمش سرقت مسلحانه از منزل بود، به خبرنگار ایرنا گفت: با استفاده از یک قبضه کُلت کمری که از قدیم برای تیراندازی در عروسی تهیه کرده برای سرقت از منزل رفته بود ولی قبل از آن؛ دستگیر می‌شود، می‌گوید خیلی پشیمان است و به خاطر بی‌پولی این کار را انجام داده است.

او با اشاره به اینکه فقط تا سوم راهنمایی درس خوانده و مادرش از شنیدن اینکه سرقت کرده خیلی ناراحت است، در خصوص رعایت نکات امنیتی برای پیشگیری از سرقت می‌گوید: مردم به توصیه‌های پلیس گوش کنند تا کمتر مورد سرقت قرار بگیرند.

بعد از آزادی، تهران نمی‌مانم

یکی دیگر از افرادی که به جرم زورگیری دستگیر شده است، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: ۱۹ ساله و ساکن قلعه حسن خان هستم؛ همراه با دوستم در راه پارک چیتگر بودم که پلیس دستور ایست داد ولی به خاطر همراه داشتن قمه ترسیده و فرار کردیم اما با شلیک پلیس به پای دوستم متوقف شدیم.

او ادامه می‌دهد: قمه را برای دعوا خریده بودم ولی «به قرآن خیلی پشیمونم» و به محض اینکه آزاد شوم، می‌روم شهرستان و دیگر تهران نمی‌مانم؛ در کل خاندان حتی یک نفر با سابقه هم نداریم، دوست دارم زودتر آزاد شوم و برای همیشه از تهران بروم و کار آبرومندی شروع کنم.

این سارق زورگیر در پاسخ به اینکه چرا در مقابل فرمان ایست پلیس توقف نکردی، اظهار کرد: بچگی کردم، متوجه نبودم؛ به خاطر اینکه سلاح سرد همراه داشتم از ترس اینکه چه حکمی برای من تعیین شود، فرار کردم.

همه ضاربان یک دقیقه بعد پشيمان مي شوند

فرد دیگری که به جرم داشتن سلاح سرد دستگیر شده نیز می‌گوید: ۱۹ ساله هستم و چون چاقو خریدم مرا دستگیر کردند؛ چند نفر طی یک دعوا صورت دوستم را زخمی کردند و من با قصد تلافی و جبران آن چاقو را خریدم.

او با اشاره به اینکه چون سابقه دارم مرا اینجا نگه داشتند، در پاسخ به اینکه چرا به جای قصد جبران و شروع یک دعوای دیگر شکایت نکرده است، گفت: دوستم شکایت کرده من هم قصد تلافی داشتم و باید جبران می‌کردم؛ البته پشیمانم ولی فعلا که امکان جبران ندارم؛ شاید بعد از آزادی نسبت به جبران این دعوا اقدام کنم چون آنها وقتی به ما چاقو زدند، باید برای بعدش هم فکر می‌کردند!!

جوان حامل سلاح سرد افزود:  آنهایی که با چاقو به من و دوستم حمله کردند، پشیمان نیستند، چرا من باید پشیمان باشم؟!

او ادامه مي دهد: شاید با اين بازداشت، به تصمیمی (انتقام) که دارم، بیشتر فکر کنم و از مصدوم کردن آنها با چاقو پشیمان شوم؛ و بعد هم با خنده می‌گوید معمولا همه ضاربان یک دقیقه بعد پشیمان می‌شوند.

دوست ۳۱ ساله‌اش که با او هم‌محله نیز هست با عجله به میان صحبت‌هایش آمد و گفت: از محله منصور و به جرم کیف‌قاپی دستگیر شده، در این محله جوانان زیادی به خاطر نزاع دسته‌جمعی جان خود را از دست می‌دهند، مثلا از اول سال تا به حال حداقل چهار جوان با سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سال به خاطر دعوا و با ضربه چاقوی طرف مقابل مرده‌اند.

خراب رفاقتم حتی تا ارتكاب جرم!

حدود ۴۰ سال سن داشت، از صورتش مشخص بود که اعتیاد دارد ولی با اصرار و تاکید مصرف هرگونه موادی را رد کرده و می‌گوید: خیلی سال پیش شیشه می‌کشیدم؛ سارق نبودم ولی به خاطر دوستی با سارقان حالا شریک جرم شدم و مرا به آگاهی آورده‌اند.

به قول دیگر سارقان، گویا او از نبود مواد خمار شده چون اول گفت سارق خودرو هستم و بار اولم نیست که دستگیر شدم ولی بعد همه حرفهايش را رد كرد و تاکید داشت اشتباهی دستگیرش کرده‌اند!

او یادآور می‌شود: از رفاقت با دوستان ناباب پشیمان نیست، چون خراب رفاقت است و همچنان به این دوستی‌ها ادامه می‌دهد، و الان هم تاوان دوستی را داده و اینجاست.

انجام سرقت با دعوت خود مردم!

با وجود اینکه هنوز پا به سن سالخوردگی نگذاشته ولی همه موهایش سفید شده و چهره‌اش گواه سن بالای او بود ولی این مرد ۳۹ سال سن داشت، پای راستش مصنوعی بود و پشیمان از اینکه با این جرم و زندان رفتن تاثیرات روحی و اجتماعی بسیاری بر دختر نوجوانش وارد می‌کند.

مردی که به جرم سرقت دستگیر شده با اشاره به اینکه هیچ سرقتی بیرون از منزل نداشته می‌گوید: دو سالی هست که سرقت می‌کنم.

می‌گوید: وقتی با دعوت مردم برای کار به خانه آنها می‌رفتم و میزبان برای آوردن آب یا چای در آشپزخانه بود، گوشی، کیف، تبلت و هر چه در اطراف بود را به صورت پنهانی و گاهی با تهدید سلاح سرد سرقت کرده و متواری می‌شدم.

این سارق با اشاره به اینکه می‌خواهم کنار همسر و دخترم باشم، افزود: دیپلم دارم و مهارت مکانیکی، تعمیرات موبایل، باطری‌سازی و برق ساختمان را بلدم ولی هرجایی سرکار رفتم به خاطر تعدیل نیرو اخراج شدم؛ من هم زن و بچه دارم و به خاطر هزینه‌های زندگی و اجاره خانه به سرقت روی آوردم.

هشدار به سارقان و توصیه‌های پلیس به شهروندان

سردار عباسعلی محمدیان در حاشیه بازدید از این کشفیات اظهار کرد: به سارقان و مالخران هشدار می‌دهیم که دستگیری آنها شاید دیر و زود داشته باشد ولی سوخت و سوز ندارد؛ در صورت بروز جرم با جدیت و همچنین با همکاری قوه قضاییه با آنها برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: شاید گوشی‌های تلفن همراه مکشوفه قدیمی باشد ولی ماموران همکار کشفیات بسیاری از طریق کارگاه‌های تعمیر موبایلی که گوشی سرقتی را خریداری و برای تعمیرات قصد استفاده از آنها را داشتند، کشف کردند؛ برخی گوشی‌ها نیز قبل از خروج از کشور کشف شدند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در واکنش به سارقی که طی ۵۰ بار سابقه دزدی از تهران، قرچک و کرج حدود ۳۰۰ گوشی را سرقت کرده است، افزود: بعضی از مالباختگان اعلام کردند که ثمره ۱۰ سال زحمت آنها در عرض چهار دقیقه به سرقت رفته ولی برخی مردم هم ثمره چند ماه پس‌انداز خود را از دست می‌دهند.

رییس پلیس پایتخت گفت: اگر کارگاه‌های تعمیرات موبایلی که نسبت به خرید گوشی مسروقه برای استفاده از قطعات آن اقدام می‌کنند، از این کار خودداری کنند آن وقت چرخه سرقت گوشی تلفن همراه قطع می‌شود.

یکی از مالباختگانی که خود فروشگاه تلفن همراه داشت نیز با تقدیر از اقدامات پلیس آگاهی برای دستگیری سارقان و مالخران از شهروندان درخواست کرد بعد از سرقت گوشی همراه خود حتما کد گوشی را در سامانه همیاب ثبت کنند تا از امکان فروش آن گوشی جعلی جلوگیری کنند.

مردم با سارقان مقابله نکنند فقط چهره آنها را شناسایی کنند

سردار محمدیان همچنین در خصوص پلاک‌های جعلی نیز اظهار کرد: پلاک واقعی برچسب اعداد دارای شبرنگ هست ولی پلاک جعلی برچسب ساده و غیرشبرنگ دارد؛ مردم با دیدن هر پلاک مشکوک یا مخدوش با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند چون فقط سارقان از چنین پلاک‌هایی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: به مالباختگان توصیه می‌کنیم که اگر با سارق مواجه شده و مورد سرقت قرار گرفتند، با او مقابله نکنند ولی خوب چهره و لباس یا حتی کلاه سارق را به خاطر بسپارند.

به گفته وی، برخی از سارقان دستگیر شده کلاه داشتند ولی با همین کلاه امکان شناسایی آنها وجود دارد بنابراین خوب دیدن مالباختگان به همکاران برای کشف بهتر و شناسایی مجرمان کمک می‌کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به دستگیری و شناسایی ۲۸ متهم در قالب ۱۰ باند سرقت‌های مختلف و فروش لوازم یدکی تقلبی گفت: شناسایی متهمانی که کالای تقلبی به مردم می‌فروشند به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار دارد چون برخی از این کالاها از جمله تجهیزات خودرویی باعث واژگونی خودروها و فوت شهروندان می‌شود.

خرید داروهای تقلبی زمینه‌ساز بازی با جان و مال شهروندان

سردار محمدیان در خصوص انهدام باند ۹ نفره تولید و پخش داروهای تقلبی نیز یادآور شد: با آوردن نام داروهای تقلبی فقط نام ناصرخسرو در ذهن شهروندان تداعی می‌شود ولی افراد توزیع‌کننده در کنار داروخانه‌هایی که داروهای خاص دارند، حضور دارند؛ مردم در صورت خرید دارو از این افراد با جان بیمار خود بازی و در عین حال پول‌های هنگفتی از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از اقدامات همکاران اداره مبارزه با جعل همین برخورد و دستگیری افرادی است که داروهای تقلبی به فروش می‌رسانند، تاکید کرد: در نتیجه این اقدامات به مرکز جعل، تهیه و توزیع می‌رسیم؛ همچنین شبکه‌های توزیع داروهای تقلبی را منهدم می‌کنیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص سکه‌های تقلبی کشف شده است، گفت: به مردم توصیه داریم که هرگونه طلا و مسکوکات را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند چون برخی سکه‌ها فقط یک آبکاری طلا دارند و مابقی آن از جنس مس است.

بر اساس اين گزارش، رعایت نکات ایمنی و امنیتی برای مقابله با سرقت‌های خرد و یا حتی کلان بسیار موثر است؛ پیشگیری شهروندان با انجام نکاتی از قبیل قرار ندادن گوشی در معرض دید هنگام عبور از معابر و خیابان‌ها و یا نصب دوربین در محل زندگی و کار تا حد زیادی از مورد سرقت قرار گرفتن آنها جلوگیری می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.