ضرورت اصلاح در سریال‌های نمایش خانگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: در برخی از سریال‌ها، هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را می‌کشند بعد می‌گویند چرا در جامعه قتل رواج می‌یابد؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از ترویج مصرف دخانیات و مشروبات الکلی در مجموعه‌های نمایش خانگی گفت: ترویج این نوع رفتار‌ها که در فرهنگ ما خط قرمز است، باید اصلاح شود.

به گزارش شهروند آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز یکشنبه ۳۰ مهر در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه و نهاد‌های وابسته که در تالار رودکی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در برخی از سریال‌های نمایش خانگی، هر قسمتی نقشه قتل یک نفر را می‌کشند بعد می‌گویند چرا در جامعه قتل رواج می‌یابد؟ درحالی که اکثر سریال‌ها جنایت و کشتار را ترویج می‌کنند بنابراین این رویه نیاز به اصلاح دارد.

او با بیان اینکه خیلی از مباهات موسیقی را ما حرام کرده‌ایم، افزود: هیچ یک از دستگاه‌ها و ساز‌های موسیقی ما غنای لهوی ندارد. ممکن است در برخی مراسم‌ها و مجالس لهو و لعبی از اینها استفاده شود که این چیز دیگری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مردم‌سالاری دینی که فرموده رهبری است، تنها برای انتخابات نیست بلکه در حوزه اقتصاد و فرهنگ هم این گونه است و باید مدل حکمرانی ولایی مبتنی بر حکمرانی شبکه‌ای شکل بگیرد. اگر تصمیمات ما مبتنی بر حکمرانی فرهنگی نباشد، یک نقص است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: در حکمرانی فرهنگی باید ذی‌نفعان و نخبگان مشارکت حداکثری داشته باشند. البته ممکن است تعارض و اختلاف باشد که این هم طبیعی است.

او درباره نظریه فرهنگ گفت: نظریه‌پردازان بزرگی درباره فرهنگ اظهارنظر کرده‌اند که هیچکس به اندازه رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ صحبت نکرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرهنگ نهادی اجتماعی و شامل ساحت دانش، بینش، نگرش، منش، کنش و گرایش است که برخی نظریه‌پردازان حتی غربی‌ها فقط تعدادی از این ساحت‌ها را برای فرهنگ در نظر گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه اظهار کرد: حتما فرهنگ همه این ساحت‌ها را دارد. اگر این ساحت‌ها در سطح جامعه نهادینه شود، فرهنگ می‌شود. فرهنگ امری فردی نیست بلکه نهادی اجتماعی و مقوله‌ای جامعه‌شناختی است.

او افزود: برخی محققان و نویسندگان، کتاب‌هایی با عنوان «ما ایرانیان» و «چگونه ما این شدیم» نوشته‌اند که با نگاه جامعه‌شناسانه به این مبحث نگاه کرده‌اند و هر چه رذیلت است را به ایرانیان نسبت داده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این حرکت از زمان شاه عباس دوم شروع شد که برخی سفرای اروپایی به ایران سفر کردند و این نگاه سلبی را به ایرانیان نسبت دادند. این نگاه در زمان پهلوی اول گسترده‌تر شد و بعد از انقلاب کتاب‌هایی که نوشته شدند عمدتاً رذایلی است که به ایرانیان نسبت داده‌اند و این نشان از ذلیل خواندن ایرانی‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه تبلیغات علیه ایرانیان یک سویه است گفت: آنقدر به ما گفتند که خودمان هم باور کرده‌ایم. این غرب‌زدگی است که در دو قرن اخیر شروع شده است و هنوز ادامه دارد.

او افزود: ایران با پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف اعم از نانو باعث تعجب جهانیان شده است. فرهنگ ایران نه ذلیلانه که فرهنگی قدرتمندانه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظریه حکمرانی فرهنگ غیر از نظریه فرهنگ است. شما درست است جزو دولت هستید و حکومت فرهنگ دست شماست، اما باید فرهنگ را حکمرانی کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: عقلای دنیا معتقدند بهترین حکمرانی، حکمرانی شبکه‌ای است با خطوطی که حاکمیت تعیین می‌کند.

او اظهار کرد: در اسلام، حکمرانی ما ولایی است و، ولی در راس هرم نیست و به تعبیری امیرالمومنین در محوریت است و عقلا دور، ولی هستند و این به حکمرانی شبکه‌ای نزدیک‌تر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی درغزه اظهار کرد: مردم فلسطین بی‌پناه، بی‌غذا و بی‌امان هستند، حتی کلیسا‌های آنها هم در امان نیست، این مصائب را به پیشگاه امام زمان (عج) تسلیت عرض می‌کنم.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به عملیات طوفان الاقصی گفت: این شکست به فرموده رهبر معظم انقلاب شکست ترمیم‌ناپذیر و مفتضحی بود. اینها اینقدر ناتوان هستند که با عملیات‌های زرهی هم نتوانستند وارد غزه شوند و گورستانی برای خود درست کرده‌اند.

او در پایان با اشاره به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود تحریم‌های سال‌های اخیر، اضافه کرد: با تحریم‌هایی که برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد، نمایشگاه‌های باشکوهی برگزار کردند و انشاءالله امسال نمایشگاه‌های ما بهتر از سال پیش برگزار خواهد شد و شایسته است به عنوان عضو کوچکی از مجموعه فرهنگی کشور، از ایشان تشکر کنم./خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.