لاوروف، فیدان و وزیران خارجه آذربایجان و ارمنستان امروز در تهران

نشست وزرای امور خارجه گروه همکاری قفقاز موسوم به «فورمت ۳+۳ » در وزارت خارجه برگزار شد

نشست وزرای امور خارجه گروه همکاری قفقاز موسوم به «فورمت ۳+۳ » به میزبانی تهران و با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان عصر امروز دوشنبه یکم آبان برگزار شد. گرجستان تنها غایب این نشست است.

به گزارش شهروندآنلاین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه، «جیحون بایرام اف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان و «امیرحسین عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست که در محل وزارت امور خارجه در تهران  برگزار شد، شرکت داشتند.

این نشست با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» آغاز به کار کرد و در ادامه نشست‌هایی بود که در حوزه قفقاز انجام شده است.

با توجه به تحولات رخ داده در منطقه فرمت ۳+۳ به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های توسعه همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و …) و همچنین گفتگوهای صلح بین آذربایجان و ارمنستان پرداختند.

بر اساس این گزارش، مهمترین هدف شکل گیری این قالب، تشریک مساعی کشورهای منطقه برای حل چالش‌های درون منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های مشترک است.

شرکت کنندگان در این نشست امروز بطور جداگانه از پایتخت کشورهای خود وارد تهران شدند و چندتن از آنها با آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری نیز دیدار کردند.

امیرعبداللهیان: جنگ در قفقاز به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه در مراسم آغاز نشست وزرای خارجه قالب ۳+۳ در تهران گفت: آنچه در غزه در حال رخ دادن است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است و هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان گفت: در ابتدا ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی زنان و کودکانی که این روزها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق بشر با پدیدهای شوم به نام نسل کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند.

وزیر امور خارجه گفت: خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه حضار محترم در تهران برگزار می‌شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: امیدواریم در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور سازنده و موثر کشور دوست گرجستان باشیم.

وی عنوان کرد: عنوان این نشست نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود. در این نشست وزرای خارجه علاوه بر تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه قفقاز فرصت خواهند داشت که در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات فیمابین نیز گفت‌وگو و رایزنی کنند.

وزیر امور خارجه افزود: معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشورهای ماست. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته است و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز فرارسیده است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در این نشست همچنین مهمترین موضوعات بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت. لازم می‌دانم تاثرات عمیق خود را از فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه و فلسطین در حال وقوع است بیان کنم. آنچه در غزه جاری است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است. هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این برهه حساس و تعیین کننده لازم است جامعه جهانی پیامی متحد و قوی به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و رفع محاصره و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و مخالفت جدی با کوچ اجباری ساکنان غزه ارسال کنند. به علاوه برابر قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل باید موضوع حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مورد تأکید اعضای سازمان ملل و کشورهای منطقه قرار گیرد.

دومین نشست «۳+۳» وزرای خارجه کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، به میزبانی وزیر امور خارجه ایران، در تهران برگزار شد و به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و …) پرداختند.

از مهمترین اهداف شکل گیری این گروه منطقه ای، حل مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی است و بر این اساس، یکی از محورهای نشست فردا، گفت‌وگوهای صلح بین آذربایجان و ارمنستان خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.