جیک سالیوان، واشنگتن را از چه چیز درباره ایران برحذر داشت؟

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مقاله‌ای مفصل که امروز (سه شنبه) در جدیدترین شماره نشریه «فارن افرز» منتشر شد با تاکید بر لزوم آمادگی آمریکا برای ورود به دوران جدیدی از رقابت با کشورهای دیگر، به میانجیگری چین میان ایران و عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت: واشنگتن نباید این توافق را تضعیف کند.

به گزارش شهروند آنلاین، جیک سالیوان نوشت: در گرماگرم مخاطرات خاورمیانه، آمریکا به “احساس اطمینان مداوم به توانمندی خود در پیشی گرفتن از هر کشوری” نیاز دارد.

او افزود: در دهه پیش رو، مقام‌های آمریکا زمان بیشتری را بیش از ۳۰ سال گذشته صرف گفت‌وگوی بنیادین با کشورهای مخالف‌شان خواهند کرد.

سالیوان اضافه کرد: جهان در حال رقابت بیشتر است و آمریکا نمی‌تواند تنها با کشورهایی گفت‌وگو کند که در نگرش یا ارزش‌هایش سهیم هستند.

او ضمن تاکید بر اینکه “دوران رقابت پیش رو نظیر نخواهد داشت”، هشدار داد که بحران کنونی خاورمیانه “می‌تواند به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شود.”

با این حال او تصریح کرد که “آمریکا باید برای یک دوره جدید رقابت راهبردی، به ویژه با بازدارندگی و پاسخ به تجاوزگری قدرت‌های بزرگ، آماده شود.”

سالیوان نوشت: باید به خاطر داشته باشیم که هر اقدامی که رقبا انجام می‌دهند با منافع آمریکا ناسازگار نیست. توافقی که چین در سال جاری میان ایران و عربستان سعودی به امضا رساند تا حدی تنش‌ها را بین این دو کشور کاهش داد، تحولی که آمریکا نیز می‌خواهد شاهد آن باشد. با توجه به فقدان روابط دیپلماتیک آمریکا با ایران، واشنگتن نمی‌توانست برای میانجی ‌گری آن توافق تلاش کند و نباید برای تضعیف آن نیز تلاش کند.

این مقام ارشد دولت بایدن در بخش‌های دیگری از این مقاله به طرح دولت بایدن برای قدرتمندتر کردن آمریکا از طریق سرمایه‌‌گذاری‌های داخلی و تعمیق اتحادها و شراکت‌ها پرداخت.

در بخشی از این مقاله به نام “رقابتی که در راه است”، نحوه نگرش دولت آمریکا به رقابت استراتژیک در حال ظهور با چین اشاره شده است.

سالیوان افزود: روشن است که جهان در حال رقابتی‌تر شدن است؛ فناوری یک نیروی مخرب خواهد بود و مشکلات مشترک در طول زمان حادتر خواهند شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.