توافق برای ساخت پالایشگاه و نیروگاه برق در قرقیزستان

در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر قرقیزستان توافقات مهمی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از جمله راه‌اندازی کریدور ریلی، کمک به ساخت پالایشگاه، خرید و فروش قيروغلات، تاسیس مراکز تجاری و همچنین ساخت نیروگاه برق حاصل شد.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، محمد مخبر در اولین دیدار خود در سفر به قرقیزستان برای شرکت در نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای با عاقلبیک جبار اف، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون اول رئیس‌ جمهور در این دیدار دو جانبه ضمن اظهار تاسف از وضعیت فعلی غزه و جنایات هولناک رژیم صهیونیستی از مسئولان کشور قرقیزستان خواست تا همراه با کشورهای آزاده و انساندوست جهان تمام تلاش خود را برای توقف بمباران مردم مظلوم غزه و بازگشایی مسیر کمک‌های بشردوستانه به کار ببندند.

در ادامه این دیدار که وزرای نفت و راه و شهرسازی و برخی روسای دستگاه‌های ذیربط نیز در آن حضور داشتند، توافقات مهمی برای گسترش همکاری‌های فیمابین اتخاذ شد.

در نخستین گام در پی توافق مسئولان ارشد دو کشور وزرای راه مامور شدند تا در همین سفر با ادامه مذاکرات برای راه‌اندازی یک کریدور ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران تفاهم کنند.

همچنین طبق درخواست نخست‌وزیر قرقیزستان وزرای نفت ایران و اقتصاد قرقیزستان ماموریت یافتند تا برای کمک به راه‌اندازی پالایشگاه و تولید بنزین در این کشور و همچنین خرید قیر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

راه‌اندازی مرکز تجاری در ایران توسط قرقیزستان و بالعکس و برگزاری نمایشگاه محصولات ایران در قرقیزستان و بالعکس از جمله دیگر توافقات این نشست بود.

همچنین درباره استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری و عملیاتی‌سازی فرایندهای تهاتر کالا از سوی دو طرف مخصوصا در خصوص کالاهای مورد نیاز مثل گوشت و غلات نیز تفاهم کامل حاصل شد.نخست‌وزیر قرقیزستان در این دیدار ضمن اعلام شگفت‌زدگی خود از خدمات فنی مهندسی ایران درخواست کرد تا در اسرع وقت زمینه لازم برای ساخت نیروگاه برق در این کشور فراهم شود.

گفتنی است بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای فردا در بیشکک آغاز به کار می‌کند./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.