تردد با گواهینامه رانندگی ایران در 72 کشور جهان

با 13 کشور دیگر نیز توافقنامه تبادل گواهینامه در جریان است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی (راهور فراجا) با اشاره به آماده‌سازی گواهینامه ۲ زبانه فارسی و انگلیسی گفت: ایران با ۷۲ کشور قانون تبادل گواهینامه دارد و ۱۳ کشور نیز تبادل گواهینامه در دستور کار است که با صدور گواهینامه های دو زبانه، نیازی به صدور گواهینامه بین المللی برای رانندگی در این کشورها نخواهد بود.

به گزارش شهروندآنلاین، سردار «سیدکمال هادیانفر » امرور سه‌شنبه در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: در مورد گواهینامه بین المللی ما در حال حاضر با ۷۲ کشور قانون تبادل گواهینامه داریم و با ۱۳ کشور دیگر نیز تبادل گواهینامه در دستور کار است که با انجام آن، شمار این کشورها به 85 کشور خواهد رسید.

وی تصریح کرد: به منظور بهره مندی افراد از مزایای این قانون، آماده سازی گواهینامه دو زبانه بر اساس کنوانسیون ژنو در پلیس راهور در جریان است .

رییس پلیس راهور فراجا توضیح داد: در یک طرف این گواهینامه دو زبانه، عکس مالک گواهینامه و مشخصیات فرد به زبان فارسی و در پشت گواهینامه به زبان انگلیسی نوشته شده و مجوزهایی که فرد برای رانندگی دارد اعم از موتورسیکلت، پایه یک، پایه دو و پایه سه و ویژه در آن مشخص شده است.

هادیانفر تاکید کرد: این گواهینامه برای رانندگانی که در خارج رانندگی می کنند یا خارجیانی که در داخل ایران رانندگی می کنند، قابل استفاده است و نیاز به دریافت گواهینامه بین المللی ندارند.

رنگ بندی گواهینامه ها از سفید تا طلایی

سردار هادیانفر همچنین به برنامه پلیس راهور برای رنگ بندی و درجه بندی گواهینامه ها اشاره کرد و گفت: رانندگان از این پس در سه سطح ارزیابی و دسته بندی می شوند؛ راننده عادی، خوب، و خیلی خوب یا عالی.

وی افزود: گواهینامه سفید رنگ برای تمام رانندگان صادر می‌شود و به این معنی است که رانندگی این راننده، خوب و عادی است اما راننده با رانندگی خوب می‌تواند ارتقا بگیرد و رنگ گواهینامه خود را به نقره‌ای و یا طلایی تبدیل کند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، گواهینامه طلایی تنها برای افرادی صادر می‌شود که رانندگی آنها عالی است.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بر اساس این رنگ بندی، مزایای ویژه و تخفیفاتی در جرایم دیده شده است که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و به مجلس ارسال می شود.

وی همچنین خبر داد که کتابچه گواهینامه رانندگی از نظر تعداد صفحات و حجم، کاهش داشته و فقط موارد ضروری در آن آورده شده است.

تعویض پلاک خودرو جلوی منزل

سردار هادیانفر در بخش دیگری از سخنانش، از اجرای طرح آزمایشی خدمات پلاک خودرو از درب منزل در تهران خبر داد و گفت: این طرح از امروز و به‌صورت آزمایشی در تهران آغاز می‌شود و افراد برای دریافت نوبت باید به سایت “سخا” مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، تمامی خدمات نقل و انتقال خودرو از صفر تا صد در محل انجام می شود و نیازی نیست متقاضیان به مراکز شماره‌گذاری خودرو مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: از امروز – نهم‌ آبان – شماره‌گذاری خودروها به سه صورت شامل «شماره‌گذاری حضوری»، «خدمات اینترنتی» و «خدمات درب منزل» عملیاتی می شود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه ۸۵ درصد اقدامات مربوط به شماره گذاری خودروها به صورت اینترنتی و از طریق برنامه کاربردی انجام می‌شود، افزود: شماره گذاری خودرو در درب منازل خدمت جدیدی است که برای خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان، معلولان، افراد کهنسال که مراجعه حضوری برای آنان سخت است و همچنین سایر افراد متقاضی انجام می شود.

وی گفت: خودروهای ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده و تمامی امکانات تعویض پلاک در آن تعبیه شده است تا به سیستم مراکز تعویض پلاک متصل باشند.

هادیانفر همچنین با اشاره با اجرای طرح یک روزه گواهینامه موتورسیکلت در 15 استان و 58 شهر گفت: یک میلیون و 700 هزار تومان هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت است اما با اجرای طرح گواهینامه یک روزه موتورسیکلت این رقم 70 درصد کاهش داشته است.

افزایش تلفات سوانح رانندگی

رییس پلیس راهور با اشاره به آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشک قانونی گفت: 8.3 درصد افزایش جانباختگان تصادفات را در 6 ماهه سال 1402 نسبت به سال 1401 داشته‌ایم‌.

هادیانفر به این آمار اشاره ای نکرد اما سردار سید تیمور حسینی جانشین وی در پلیس راهور ناجا ماه گذشته گفته بود در نیمه نخست امسال تقریبا ماهانه ۵۰۰ کشته در تصادفات جاده‌ای داشتیم و  در مجموع نزدیک به سه هزار نفر در شش ماه امسال جان خود را در تصادفات از دست دادند.

 ترافیک کلانشهرها و جاده‌ها قفل خواهد شد

هادیانفر در این نشست خبری به عملکرد مثبت طرح‌های ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی و خالی شدن پارکینگ‌ها اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر تنها 270 هزار موتورسیکلت که قابلیت ترخیص ندارند (فرسوده هستند) همچنان در پارکینگ‌های کشور وجود دارد که این موتورسیکلت‌ها باید اسقاط شود؛ چرا که دیگر مالکان هم تمایلی برای ترخیص این وسایل نقلیه ندارند.

رییس پلیس راهور فراجا با انتقاد از اجرا نشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده هشدار داد: با روند کنونی تا سه سال آینده، ترافیک در کلانشهرها و جاده‌ها قفل خواهد شد!

هادیانفر با اشاره به اینکه به ازای هر ایرانی 2 وسیله نقلیه شخصی داریم، گفت: اکنون بیش از ظرفیت کشور خودرو داریم.

وی با اشاره به طرح جدید واردات خودرو و فقدان سرانه برای تولید خودرو داخلی تاکید کرد: متاسفانه هیچ خروجی برای خودروهای فرسوده و اسقاطی وجود ندارد و با این روند شرایط ترافیکی بحرانی را خواهیم داشت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.