طنین سوت قطار در کردستان

رئیسی فردا به انتظار 18 ساله مردم این خطه پایان می دهد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری فردا (پنجشنبه) برای دومین بار پس از 15 ماه به استان کردستان می رود تا با سوارشدن به قطاری که به سنندج می رود، یک رویا را محقق سازد و به انتظار 18 ساله مردم این خطه پایان دهد.

[ ملیحه محمودخواه – خبرنگار شهروندآنلاین]   روزهای آخر هفته کردستانی‌ها چشم به راه میهمانی هستند که وعده‌هایش در سفر قبلی همگی محقق شده است. در این سفر نیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان، قرار است ١٦طرح را در بخش‌های مختلف افتتاح کند که با بودجه‌ای بالغ بر ٣٢٠هزار میلیارد هزینه شده‌اند. بعد از ١٥ماه دوباره ابراهیم رئیسی میهمان مردم استان خواهد بود و قرار است راه‌آهن همدان- سنندج را بعد از گذشت ١٧سال افتتاح کند.

در سفر قبل چه پروژه‌هایی به بهره‌برداری رسید
در سفر دور قبل ابراهیم رئیسی به استان کردستان طرح‌های وزارت نیرو که همواره مورد تأکید رئیس‌جمهوری، وزیر نیرو و استاندار کردستان بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بوده، پروژه آبی سد چراغ ویس سقز بود که جزو نخستین طرح‌هایی بود که افتتاح شد و این وعده‌های چند ساله نیز در دولت سیزدهم بعد از گذشت ۲۲ سال تحقق یافت.

عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به سد چراغ ویس در سقز به بهره‌برداری رسید. این پروژه از سال ۸۹ شروع و با اعتباری بالغ بر۲۸۰ میلیارد تومان تا افق ۱۴۲۵ آب سقز تامین می‌شد. ساخت ساختمان سد چراغ ویس سقز نیز که عملیات اجرایی آن در سال ۸۲ شروع شده بود با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ارزش فعلی ۳هزار میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

با توجه به اینکه سد چراغ ویس در شهرستان سقز ازجمله طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو بود و دولت سیزدهم بر خاتمه این طرح‌ها تأکید ویژه داشت، نظر به تزریق اعتبارات کافی به این طرح‌ها، در سال‌جاری شاهد بهره‌برداری کامل از این سد بودیم.

اکنون سقز از شهرهای بدون تنش آبی است که از عمده مزیت‌های عمده آن می‌توان به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای بخش کشاورزی، افزایش اشتغال در منطقه، مهاجرت معکوس و تأمین نیاز آبی چندین هزار هکتار از اراضی پایاب سد تنظیمی چراغ ویس و تأمین آب شرب سالم شهروندان فهیم سقزی، اشاره کرد.

پروژه آبگیری سدهای امیرآباد و رمشت به ارزش فعلی ۷۰۰ میلیارد تومان با حضور رئیس‌جمهوری بعد از گذشت ۱۲ سال به بهره‌برداری رسید. عملیات اجرایی پروژه سد امیرآباد و سد رمشت در سال ۱۳۸۸ آغاز و با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان اکنون آبگیری و به بهره‌برداری رسید. هدف از اجرای این سد، تامین آب به میزان ۸ میلیون مترمکعب در سال است که این آبگیری درصدی از اختلاف اراضی آبی و دیم را جبران می‌کند و حدود یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار به اراضی آبی کامیاران اضافه می‌شود.

فرودگاه سقز بعد از ٢٠سال انتظار افتتاح می‌شود
فرودگاه شهدای سقز با نشست هواپیمای دکتر «سیدابراهیم رئیسی» در باند فرودگاه رسما افتتاح و رؤیای ٢٠ساله سقزی‌ها برای تحقق بهره‌برداری از این فرودگاه با نشست و برخاست واقعی هواپیما محقق می‌شود.

«اسماعیل زارعی کوشا»، استاندار استان کردستان در گفت‌وگو با  روزنامه شهروند در مورد این پروژه می‌گوید: «طرح احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه ۷۰ مصوب و سال ۱۳۸٢مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده؛ اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.»

وی اعتبار هزینه شده برای ساخت فرودگاه سقز را ٥٠٠میلیارد تومان عنوان و اضافه می‌کند: «ارزش فعلی این طرح مهم هوایی ٢هزار میلیارد تومان است که نقش مهمی در تسهیل امدادرسانی در مواقع بحران، پرکردن خلأ پروازی شمال‌غرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه دارد.»

آنگونه که استاندار کردستان توضیح می‌دهد: «این پروژه در سال ۱۴۰۰ به‌صورت ناقص افتتاح شد و بدون برج مراقبت و حتی سالن تنها حدود ۶۳ درصد پیشرفت داشت، اما در یک سال گذشته این پروژه با تزریق اعتبارات ویژه و اهتمام دولت به صددرصد رسید.»

وی ادامه می‌دهد: «در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها تزریق شد و مجددا شروع به‌کار کرد. در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطه‌سازی‌، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش‌نشانی انجام و تمام تجهیزات منتقل شده است.»

وی با ابراز خرسندی از افتتاح فرودگاه سقز و تحقق رؤیای ٢٠ساله مردم این شهرستان و کردستان؛ اضافه می‌کند: «خطوط پروازی توسط کارشناسان تشکیل شده و یک‌سری مسائل ایمنی پرواز وجود دارد که باید حل و فصل شود.»

زارعی کوشا اعتبار موردنیاز برای محوطه‌سازی‌ و احداث سوله در این فرودگاه را حدود هزار میلیارد ریال عنوان کرده و توضیح می‌دهد: «این فرودگاه هواپیماهای کوچک مقیاس، میان مقیاس و ۵۰ تا ۱۰۰ نفره قابلیت نشست و برخاست دارد.

طول باند فرودگاه ۲.۷ کیلومتر است و با توجه به اینکه فرودگاهی بین سنندج و ارومیه وجود ندارد، اگر شعاع ۲۰۰ کیلومتری برای شهر سقز ترسیم کنیم، حدود ۱.۵ میلیون نفر می‌توانند از این فرودگاه استفاده کنند که شامل جنوب آذربایجان غربی، بوکان، مهاباد، سقز، بانه، دیواندره، تکاب و شاهین‌دژ است.»

٢٧٠٠هکتار از اراضی دیم مریوان آبی می‌شود
شبکه پایاب سدگاران مریوان با هدف تامین آب دوهزار و ٧٠٠هکتار از اراضی کشاورزی در سفر ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. زارعی کوشا در افتتاح این پروژه به رئیس‌جمهوری توضیح داد که عملیات اجرایی شبکه پایاب سدگاران ناحیه عمرانی ١و٢مریوان از سال ١٣٧٨شروع شده، اما در دولت مردمی اتمام و افتتاح می‌شود. وی مجموع اعتبار هزینه شده برای این طرح مهم را ٦٠٠میلیاردتومان عنوان کرده و می‌افزاید: «ارزش فعلی این پروژه یک‌هزار و ٥٠٠میلیارد تومان است که با بهره‌برداری از آن، سطح اراضی آبی کشاورزی در کردستان افزایش می‌یابد.»

استاندار کردستان تأکید می‌کند که با توجه به اینکه شبکه پایاب سد گاران یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو است، براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و هماهنگی انجام شده با سازمان جهادکشاورزی استان، همزمان با سفر ریاست‌جمهوری به میزان ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از این اراضی بهره‌برداری و به تعاونی‌های تولید و آب‌بران تحویل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: «تأمین آب شرب شهر مریوان تا افق ۱۴۲۵ و تأمین آب کشاورزی اراضی به میزان ۴ هزار و ۵۶۶ هکتار در نواحی شرق، شمال و جنوب در جهت توسعه اراضی کشاورزی، محرومیت‌زدایی و بهبود وضعیت زیست‌محیطی، از عمده اهداف اجرای پروژه سد، شبکه آبیاری و زهکشی گارانِ مریوان است.»

پایان رویای١٨ساله سوت قطار در کردستان
دکتر «سیدابراهیم رئیسی» به١٨سال انتظار کردستانی‌ها برای شنیدن سوت قطار پایان  می‌دهد و شهروندان می‌توانند از این پس با اتصال راه‌آهن سنندج به خط ریلی کشور با قطار مسافرت کنند.
پروژه راه‌آهن همدان–سنندج ازجمله پروژه‌هایی است که استاندار کردستان در گفت‌وگو با رسانه‌های جمعی نوید افتتاح آن را به مردم استان داده بود که در سفر پرخیر و برکت ریاست‌جمهوری با بهره‌برداری از این مگاپروژه این وعده صادق محقق می شود.

«اسماعیل زارعی کوشا» با ابراز خرسندی از تحقق رویای١٨ساله در دولت مردمی دکتر رئیسی می‌گوید: «افتتاح راه‌آهن همدان–سنندج از دستاوردهای بزرگ و مؤثر سفر اول ریاست‌جمهوری به کردستان است که با تصویب١٢٠٠میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه نیمه‌تمام با اهتمام دولت و انجام کار جهادی بهره‌برداری از این طرح با عبور واقعی قطار بر خطوط ریلی به واقعیت  می‌پیوندد.»
استاندار کردستان می‌گوید: «در سفر اول ریاست‌جمهوری به کردستان، مطالباتی از سوی مردم عزیز استان مطرح شد که راه‌آهن و فرودگاه سقز ازجمله آنها بود که خوشبختانه امروز شاهد تحقق وعده رئیس‌جمهوری به مردم کردستان هستیم.»

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای کالن پروژه راه‌آهن همدان-سنندج را٢٤٠٠میلیارد تومان با اشتغال‌زایی٩٥٠نفر عنوان کرد و ادامه می‌دهد: «ارزش فعلی این مگاپروژه با برآورد١٦هزار میلیارد تومان تأثیر مهمی در توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات مرزی، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ارتقای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی دارد.»

وی ادامه می‌دهد: «عملیات ساخت طرح راه‌آهن همدان-سنندج از سال١٣٨٥شروع شد و تا سال۱۳۹۵به‌صورت کج‌دار و مریز پیش رفته و تا سال۱۴۰۰، تنها۶۳درصد پیشرفت داشت که در یک سال گذشته با٣٧درصد عملیات انجام پیشرفت فیزیکی به صددرصد رسید که این طرح مهم به بهره‌برداری  می‌رسد.»

استاندار کردستان گزارش می‌دهد: «در دولت قبلی تنها۱۰هزار میلیارد دلار به‌صورت نقد به این طرح تزریق شده و حدود۶هزار میلیارد دلار دیون و بدهی ثبت شده بود که با اهتمام دولت مردمی افزون بر پرداخت بدهی‌ها اعتبارات ویژه‌ای به راه‌آهن همدان–سنندج تزریق شد.»

زارعی کوشا ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و یکی از محورهای اصلی توسعه استان و منطقه برشمرده و می‌گوید: «تقویت ظرفیت‌های حمل‌ونقلی، ریلی و هوایی به توسعه همه‌جانبه استان کمک خواهد کرد.»

استاندار کردستان ادامه می‌دهد: «راه‌آهن همدان-سنندج ٦ ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، ده گالن و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد. طول خط آهن تهران – همدان-سنندج۴۲۰کیلومتراست که مسیر تهران تا همدان به طول۲۷۰کیلومتربه بهره‌برداری رسیده است و از۱۵۱کیلومتر طول خط ریلی همدان-سنندج نیز ٦٤کیلومتراز آن در حوزه استان همدان واقع شده و از

شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود و سرعت متوسط آن۱۲۰کیلومتردر ساعت و تا سرعت۱۴۰تا۱۵۰کیلومتر هم مجاز است.»

وی با بیان اینکه این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می‌کند، عنوان می‌کند: «در سال اول۳۰۰هزار مسافر و در افق۱۴۲۰به۶۰۰هزار نفر جابه‌جایی و در بخش باری نیز سال اول ٨٠٠هزار تُن بار جابه‌جا و افق۱۴۲۰به سه میلیون تُن می‌رسد.»

استاندار کردستان گفت: «ازجمله مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌های، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، اشتغال‌زایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.