ماجرای پردردسر «اشک تمساح» نکونام و گل محمدی

جلوی این بداخلاقی را باید گرفت

بیان عبارت «اشک تمساح» از سوی «جواد نکونام» سرمربی استقلال و واکنش «یحیی گل محمدی» سرمربی پرسپولیس به آن چند روزی است به سوژه دعوای رسانه‌ای این دو و آب و تاب دادن آن از سوی رسانه ها تبدیل شده و فضای فوتبال کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش شهروند، شروع این بحث و جدل را باید پس از پیروزی استقلال مقابل آلومینیوم اراک جست‌وجو کرد. سرمربی تیم فوتبال استقلال پس از بازی با آلومینیوم از ناعدالتی‌ها گلایه کرده و گفته بود: «تیم‌های دیگر خودتان می‌دانید چه پول‌هایی می‌گیرند اما سر خیلی مسائل اشک تمساح می‌ریزند.» این صحبت‌ نکونام را یحیی گل‌محمدی به خودش گرفت و در پاسخ به سرمربی استقلال گفت: «هرکس و ناکسی در مورد من صحبت کرد و یکی گفت اشک تمساح و یکی بحث قهر را آورد. بالاخره این مسائل هم وجود داشت و آدمهای بیخودی در موردم صحبت کردند.»

این صحبت‌های تند ادامه پیدا کرد و جنگ این دو مربی علنی‌تر از قبل شد. نکونام پس از بازی استقلال و شمس آذر قزوین پاسخ گل‌محمدی را به بدترین شکل ممکن داد. او در پاسخ به خبرنگاری که نظرش را در این مورد جویا شد، گفت:  «وقتی با فولاد خوزستان تیم پرسپولیس را بردیم دوستان بی‌احترامی کردند که اشتباه کردم جوابی ندادم. این باعث شد که الان بی‌احترامی کنند. اگر با من بودند و گفتند آدم‌های بی‌خودی حرف زدند که مشخص است چه کسانی در این فوتبال آدم‌های بی‌خودی هستند. کارنامه من هم در  فوتبال مشخص است. صحبتی که کردم بی‌احترامی نبود و اگر ایشان منظورش من بودم که جوابش را دادم. آدم‌های بی‌خودی در این فوتبال زیاد هستند که یکی از آنها خود ایشان است.»

این صحبت‌ها با واکنش یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، نیز همراه شد. سرمربی سرخ‌ها پس از تساوی تیمش مقابل صنعت نفت آبادان در واکنش به صحبت‌های جواد نکونام گفت: «شروع‌کننده این مسئله ایشان بودند و من جواب کسی که بلد نیست به بزرگ‌تر خود احترام بگذارد و یاد نگرفته را نمی‌دهم. همین جا موضوع را تمام‌شده می‌دانم. امیدوارم حداقل فوتبالی‌ها و همه مربیان بتوانند یاد بگیرند که احترام بگذارند. این مسئله موضوعی است که باید به آن توجه کرد، چیزی است که در فوتبال ما کمتر به آن پرداخته شده است.»

«آرش عبدی» خبرنگار ورزشی ایرنا در این باره چنین نوشته است: «اینکه در این جدال حق با کدام طرف است اهمیت ندارد. آن چیزی که اهمیت دارد فضای مسموم فوتبال ایران است که غیرقابل تحمل‌تر از قبل شده و این واقعیتی غیرقابل کتمان و به دور از هرگونه بزرگنمایی و غلو است. این فضای غیراخلاقی که متاثر از ریخت و پاش‌های بی حساب و کتاب و قراردادهای چندین میلیاردی‌ است باعث شده برخی بازیکنان و مربیان یک‌شبه به هر چیزی که در زندگی آرزوی آن را داشتند برسند. این بازیکنان و مربیان که چهره‌ واقعی‌شان را با ریا و شوآف بزک کرده‌اند برای پیشبرد اهداف خودشان، نام هوادار را لقلقه زبان‌شان کرده‌اند و در هر شرایطی از همه چیز و همه کس طلبکار هستند و کسی هم دیگر نمی‌تواند جلودار آنها باشد.

آنها می دانند که هر جبهه‌گیری که علیه هم انجام می‌دهند چه بازخوردهای منفی در جامعه دارد؛ با این حال، اینگونه به یکدیگر ناسزا می‌گویند. هزاران کودکان و نوجوانان هوادار به بهانه اختلاف مربیان تیم‌های محبوب‌شان حس نفرت از یکدیگر را تجربه می کنند و حالا می‌توان پیش بینی کرد که در هر بازی قرار است چه اتفاقاتی روی سکوها رخ دهد.

ای کاش نکونام که سال‌ها در فوتبال اروپا بازی کرده یاد می‌گرفت که اولین قدم در مربیگری، احترام به تیم حریف است. او که حتی خودش را دلسوزتر از مدیرعامل باشگاه می‌داند و برای خطیر هم تعیین تکلیف می‌کند می‌دانست که قرار است به تیمی برود که غرق در مشکلات مختلف است. اینکه مدام از مشکلات گفته شود واقعیت‌ها را پنهان نمی کند. همین الان هم استقلال جزو ۴ تیم پرستاره لیگ است و چنین فرارهای روبه جلویی که البته با رد شدن از اخلاق صورت می‌گیرد، راهکاری کلیشه‌ای است.

گل‌محمدی هم که به سلطان غر زدن معروف است، از مبلغ قراردادش هم رونمایی کند تا مشخص شود او رایگان برای پرسپولیس کار نمی‌کند. گل‌محمدی که ژست حمایت از مردم را به خوبی بلد است آن را به خاطر آپشن‌هایش تیمی که خودش را متعصب به آن می‌داند، رها کرده بود. او دلیل غر زدن‌هایش را حمایت از بازیکنان پرسپولیس می‌داند؛ چرا که اعتقاد دارد آنها در بدترین شرایط مالی برای تیم بازی می‌کنند. با این مظلوم‌نمایی‌ها اینطور به نظر می‌رسد که بازیکنان پرسپولیس نهایتا با دوچرخه و در بهترین حالت با موتورسیکلت سر تمرین می روند؛ اما اتومبیل‌های پارک شده در پارکینگ ورزشگاه کاظمی چیز دیگری می‌گوید.

تا اینجای ماجرا را می‌توان تحمل کرد. به هر حال دری به تخته خورده و برخی بازیکنان و مربیان توانستند به واسطه برخی مسائل شانس حضور در استقلال و پرسپولیس را پیدا کنند؛ اما اینکه با شکم‌های سیر اینگونه برای هم خط و نشان بکشند را نباید تحمل کرد.

در میان این دوره‌گیری مرفهان بی‌درد تنها چیزی که برای کسی اهمیت ندارد دل‌های پر از آشوب هواداران است. این هواداران عاشق و ساده خودشان را موظف می‌دانند از سرمربی تیم محبوب‌شان حمایت کنند و این مسئله قطعا تشنج روی سکوها را در پی خواهد داشت. در چنین شرایطی احتمالا گل‌محمدی و نکونام با لبخندی پیروزمندانه به حمایت هواداران از خودشان افتخار خواهند کرد و تماشای چنین صحنه‌های رقت‌انگیز روی تلخ فوتبال ایران است. شاید وقت آن رسیده که نظرات پدران‌مان را درباره فوتبال ملاک قرار دهیم. اینکه پول را کسان دیگری می‌گیرند اما دعواها را هوادارانی است که به جز حرص و جوش عایدی دیگری از این فوتبال ندارند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.