تحصن هزاران پاکستانی در نزدیکی مرز با افغانستان

تحصن انبوهی از جامعه کارگری و قبایل محلی در منطقه مرزی «چمن» پاکستان در اعتراض به قوانین جدید این کشور مرتبط با روادید و گذرنامه جهت تردد در قلمروی مرزی افغانستان تبدیل به تجمعی بزرگ با حضور هزاران معترض شد.

به گزارش شهروند آنلاین از رسانه‌های پاکستانی، تحصن معترضان به سیاست جدید دولت اسلام‌آباد برای دریافت روادید و استفاده از گذرنامه توسط اتباع پاکستانی و افغانستانی برای تردد میان دو کشور به ویژه شهرهای مرزی همچنان در منطقه چمن واقع در ایالت بلوچستان و در نزیکی گذرگاه مشترک مرزی با افغانستان ادامه دارد.‌

هزاران نفر از معترضان شامل فعالان سیاسی، جامعه‌ کارگری، تجار و قبایل محلی امروز در شهر مرزی چمن دست به تجمعی بزرگ زده و قوانین جدید دولت پاکستان را رد کردند.

محمود خان اچک‌زی از چهره‌های برجسته پشتون در بلوچستان پاکستان و رئیس حزب “پختونخوا ملی عوامی” طی سخنانی در جمع معترضان از تصمیم پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی انتقاد کرد.

او اظهار داشت که رویکرد سرسختانه در قبال اتباع افغانستانی هرگز به سود پاکستان نیست و دولتمردان باید به فکر بهبود روابط به ویژه گسترش حجم تجارت دوجانبه باشند.

این سیاستمدار پاکستانی خواستار تجدیدنظر دولت این کشور در طرح استرداد اتباع خارجی غیرقانونی به ویژه اتباع افغانستانی شد و افزود: هرگونه سوء مدیریت در قبال افغانستان ضربه سختی به تجارت و روابط دو کشور وارد می‌کند.

معترضان در شهر مرزی چمن پاکستان گفتند که قوانین جدید مبنی بر دریافت روادید و داشتن گذرنامه برای تردد در افغانستان را قبول ندارند و دولت جلوی اقدامات جانبدارانه علیه قوم پشتون و تخریب روابط دیرینه میان اقوام دو کشور را بگیرد.

مهلت دولت پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی از این کشور که اکثریت آن را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند روز نهم آبان به پایان رسید. دولت اسلام‌آباد از دهم آبان (اول نوامبر) طرح شناسایی و استرداد اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی در پاکستان بسر می‌برند را آغاز کرده و تاکید دارد که بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی به هیچ قیمتی متوقف نخواهد شد.

دولت پاکستان همزمان اعلام کرد که از روز ۱۰ آبان تردد اتباع افغانستانی به پاکستان فقط با گذرنامه و داشتن روادید رسمی پاکستان امکان پذیر است و اتباع پاکستانی نیز باید همین روند را برای سفر به افغانستان طی کنند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.