نگران نباشید؛ زمستان امسال گرم است

با افزایش تولید و پاداش صرفه جویی، کمبود گاز نخواهیم داشت

روزهای سرد سال امسال شاید زودتر از برخی سالها در ایران فرارسیده و بارش ها زودتر از حد انتظار به ویرانی و تخریب شهرها و روستاها مشغول شده است. کارشناسان می گویند اینها نشانه پدیده «ال نینو» است که بارش های زیادیبه همراه خواهد داشت اما بارش های نیمه دوم سال، سرما هم می آورد؛ سرماهایی که بزودی تا حد یخ زدگی همه چیز می تواند پیش برود. با این حال، مسئولان ذیربط در دولت می گویند جای نگرانی برای مردم نیست. امسال هم تولید گاز را افزایش داده ایم و هم، پاداش های خوبی برای مصرف کنندگانی داریم که صرفه جویی می کنند.

به گزارش گروه اقتصادی شهروندآنلاین، زمستان سال گذشته، وزارت نفت با انجام اقدام‌های به موقع و همراهی و همدلی مردم توانست عملیات اجرایی، کنترل ، تولید ، انتقال و مصرف گاز را با موفقیت به انجام رساند. امسال نیز همچنان شاهد ناترازی بین تولید و مصرف گاز هستیم. اما خبرهای خوبی از پارس جنوبی شنیده می‌شود. مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی می‌گوید امسال تلاش می کنند تولید گاز را افزایش داده تا کمتر مردم با مشکل بی‌گازی مواجه شوند.

میدان گازی پارس‌جنوبی با داشتن ۱۴.۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد از کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد از ذخایر گاز شناخته شده کشور را در خود جای داده است. به‌منظور تأمین گاز موردنیاز کشور در فصل زمستان تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و عملیات تعمیرات اساسی به‌صورت دقیق در فازهای مختلف و سکوها انجام گرفته تا شاهد تولید حداکثری گاز در زمستان باشیم. پالایشگاه‌های گاز پارس‌جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان قرار دارد که شامل ۲۴ فاز گازی است و فازهای یک تا ۱۰ و ۱۵ تا ۲۱ در عسلویه و فازهای ۱۱ تا ۱۴، فاز ۱۹ و فازهای ۲۲ تا ۲۴ در کنگان قرار دارند.

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی می‌گوید: «مجتمع پارس‌جنوبی تلاش کرده که تولید گاز را تا حد توان افزایش دهد درواقع ٧٥درصد گاز تولیدی کشور در این مجتمع تولید می‌شود.»
او با تأکید بر اینکه روزانه بیش از ٦٥٠میلیون مترمکعب از سکوهای چاهی برای خوراک این مجتمع برداشت می‌شود، ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون، به‌صورت روزانه ۷۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱۵ هزار تُن اتان، ۱۵ هزار تُن پروپان، ۱۰ هزار تُن بوتان و ۲ هزار و ۵۰۰ تُن گوگرد در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی تولید می‌شود.»

مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی تصریح کرد: «طی سال‌جاری در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس‌جنوبی بیش از ۹ هزار و ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید و شیرین‌سازی شده است.» وی از انجام تعمیرات اساسی فازها و پالایشگاه پارس‌جنوبی به‌منظور تولید پایدار گاز در فصل سرد سال خبر داده و بیان می‌کند: «تعمیرات اساسی نقش مهمی در تأمین گاز موردنیاز کشور خواهد داشت.»
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به پایان تعمیرات اساسی سکوهای میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی می‌گوید که با انجام تعمیرات اساسی، آغاز تولید زودهنگام از فاز ۱۱ و بهره‌برداری از خط لوله جدید فاز ۱۶، آماده تولید پایدار گاز از بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان در زمستان ۱۴۰۲ هستیم.

محمدحسین متجلی با بیان اینکه برای تولید گاز غنی در زمستان امسال تعمیرات اساسی پیش از آغاز سرما پایان یافت، اظهار می‌کند: «با انجام تعمیرات اساسی روی سکوهای تولیدی، آماده برداشت حداکثری گاز از این میدان مشترک هستیم.» وی ادامه می‌دهد: «با برداشت زودهنگام از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی هفت میلیون مترمکعب در روز و راه‌اندازی خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶، آمادگی کامل برای تولید گاز در زمستان را داریم.»

تولید ایمن و پایدار گاز با تکیه بر توان داخل
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیارد ریالی و بیش از ۹۲ هزار نفر ساعت کارکرد بدون حادثه در تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس‌جنوبی در سال‌جاری خبر داد. سلمان خزایی با اشاره به اینکه پیچیده‌ترین برنامه عملیات تخصصی تعمیرات اساسی سالانه سکوهای گازی پارس‌جنوبی در سال‌جاری با صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیارد ریالی به پایان رسید، می‌گوید: « ۲۰ سکو از مجموع ۳۶ سکوی گازی در حال تولید به‌مدت ۱۰۵ روز همزمان، در بازه زمانی ۳۰ خرداد تا پنجم آبان امسال در برنامه تعمیرات اساسی سالانه توسط تیم‌های تخصصی تعمیرات در بخش خشکی و فراساحل پایش و تعمیر شدند.»

خزایی ادامه می‌دهد: «با توجه به ضرورت بهسازی تجهیزات فرآیندی، پایش همه جانبه قطعات، تجهیزات و افزایش ایمنی در روند تولید پایدار گاز، در برنامه تعمیرات سالانه، تعداد زیادی از دستورکارهای مشخص‌شده، در نوع خود منحصربه‌فرد و برای نخستین‌بار در طول عمر بهره‌برداری از میدان مشترک پارس‌جنوبی، با رعایت الزام‌های ایمنی، بازرسی و مهندسی و با توانمندی کامل تیم‌های تعمیرات پیاده‌سازی شدند.» وی با بیان اینکه در تعمیرات سالانه بیش از ۹۲ هزار نفر ساعت کارکرد بدون حادثه ثبت شد، می‌افزاید: «براساس بازرسی‌های صورت‌گرفته در طول سال و صدور دستورکارهای تعمیراتی، تعداد ۱۳ هزار و ۲۱۴ مورد دستورکار با پیشرفت میانگین بیش از ۹۸ درصد (وزنی) انجام شد.»

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس برآیند تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۲ به‌منظور تولید ایمن و پایدار گاز را بسیار مهم ارزیابی و تصریح می‌کند: «این تعمیرات در نتیجه کارگروهی منظم به ثمر نشست و با توجه به تجربیات ممتاز و ارزشمندی که در مدت زمان اجرا کسب شده، می‌توان در دیگر زمینه‌های عملیاتی مشابه و سایر شرکت‌ها نیز از این تجربیات در سال‌های آتی بهره‌مند شد. تکیه بر توان داخل باعث شده تا شاهد دستاوردهای مهم و بزرگی در پارس‌جنوبی باشیم و زمینه تأمین پایدار گاز کشور در این میدان فراهم شده است.»

ظرفیت تولید گاز و محصولات جانبی در پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس‌جنوبی
مدیر پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس‌جنوبی می‌گوید: «با انجام اقدامات شاخص و نوآور، تکیه بر توان و دانش بومی، پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس‌جنوبی با آمادگی کامل جهت تولید حداکثری و پایدار گاز و محصولات جانبی به استقبال فصل زمستان پیش رو می‌رود.» هادی چابوک، مدیر پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس‌جنوبی بیان می‌کند: «طی ٦‌ماهه اول سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، تولید گاز به میزان ١٣.٥ درصد و تولید گاز مایع (LPG) به میزان ٢٧ درصد در پالایشگاه هشتم پارس‌جنوبی افزایش یافته و میزان مشعل‌سوزی نیز به میزان ٩١ درصد کاهش یافته است.»

مدیر پالایشگاه هشتم پارس‌جنوبی می‌گوید: «در راستای پایداری و حفظ تولید، متخصصان و کارکنان این مجموعه با اجرایی کردن رویکرد جدید اتخاذشده در انجام عملیات تعمیرات اساسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و کمترین فرصت از دست رفته تولید، ضمن افزایش قابل توجه تولید در ٦ماهه ابتدایی سال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، در تمامی واحدهای تولیدی، آمادگی لازم جهت تولیدی پایدار را در فصل سرد پیش رو را ایجاد کرده‌اند.»

وی انجام تعمیرات اساسی و تعویض کاتالیست بسترهای نم‌زدایی در هر چهار ردیف و همچنین تعمیرات و اصلاحات صورت‌گرفته روی تجهیزات کولد باکس تمامی ردیف‌های شیرین‌سازی‌ گاز یکی از اقدامات شاخص جهت افزایش پایداری تولید گاز در روزهای سرد سال است.

چابوک ادامه می‌دهد: «با استفاده از توان صددرصدی شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی، تعمیرات اساسی دو دستگاه توربوکمپرسور صادرات گاز پالایشگاه هشتم پارس‌جنوبی با موفقیت به انجام رسیده که گامی بزرگ برای آغاز فصل نو در تولید پایدار گاز خواهد بود.»

مدیر پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس‌جنوبی در ادامه تصریح می‌کند: «با اقدامات صورت گرفته در جهت تامین اقلام یدکی موردنیاز برای تجهیزات حیاتی و مؤثر پالایشگاه عمدتا از طریق سازندگان دانش‌بنیان داخلی، کمبودها تا حد قابل‌توجهی رفع شده و ان‌شاءالله در این زمینه مشکلی در روزهای پیش رو نخواهیم داشت.»

پاداش صرفه جویی برای مشترکان گاز
در همین حال، دولت تصویب کرده است مشترکان گاز چنانچه بین ۱۰ تا ۳۵ درصد و در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل صرفه‌جویی کنند، نه فقط هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.

ایرنا در این زمینه گزارش داد: چهره وحشت‌آور «ناترازی گاز» در زمستان برای مشترکان آشناتر می‌شود، زیرا با افزایش ناگهانی مصرف برای گرمایش در این فصل، احتمال قطع گاز جدی‌تر می‌شود.

از سوی دیگر، برای حمایت از مشترکان خانگی، دولت مجبور به قطع گاز صنایع می‌شود که این اقدام نیز ضرری جبران‌ناپذیر (حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار) به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

با توجه به اینکه در یک دهه اخیر، معیشت خانوارها افت زیادی داشته، دولت برای اصلاح الگوی مصرف، از سیاست‌های غیرقیمتی استفاده کرده است که این موضوع در تابستان امسال و سال گذشته برای مصرف برق به کار گرفته شد و با موفقیت همراه بود؛ به‌طوری که یک‌سوم قبوض برق کشور مشمول پاداش صرفه جویی شدند.

این موفقیت باعث شد دولت تصمیم بگیرد این موضوع را برای دیگر حامل‌های انرژی از جمله گاز اجرایی کند.

بر اساس مصوبه دولت، تعرفه گاز در سال ۱۴۰۲ بدون تغییر در مقایسه با سال قبل و فقط با اصلاح دامنه پلکان مصرف گاز از ۷۵ مترمکعب به ۱۰۰ مترمکعب همراه بوده است.

در مصوبه جدید، در صورت صرفه‌جویی مشترکان در مصرف گاز، برای آنان پاداش در نظر گرفته شده است.

بنا بر مصوبه جدید، مشترکان چنانچه بین ۱۰ تا ۳۵ درصد و در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل صرفه‌جویی کنند، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.

بنا بر اعلام «مسلم رحمانی» مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، نزدیک ‌به ۷۰ درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از سه برابر الگو گاز مصرف می‌کنند، کمتر از ۱.۳ درصد مشترکان است.

کارشناسان معتقدند تنها راه‌ کوتاه‌مدت برای حل مشکل ناترازی گاز، مصرف بهینه و صرفه‌جویی است.

توجه به این نکته نیز ضروری است که براساس گزارش سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از ۹۰ درصد پرمصرف‌ها ساکن مناطق مرفه تهران هستند و از گاز برای داغ کردن استخر و جکوزی و استفاده از شومینه و گرم کردن سطح خانه‌های چند صدمتری استفاده می‌کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.