حاکمیت کاداستر در موقوفه‌ها تا 1403

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۳ همه موقوفات سنددار می‌شوند، گفت: مهمترین بخش و تابلوی کار ما در سازمان اوقاف، حفظ، نگهداری و افزایش منافع و اجرای نیات است.

به گزارش شهروند آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین گردهمایی سراسری و دوره آموزشی اعضای شورا‌ها و ستاد‌های هماهنگی امور خیریه سراسر کشور که در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهدبرگزار شد گفت: مهمترین بخش و تابلوی کار ما در سازمان اوقاف، حفظ، نگهداری و افزایش منافع و اجرای نیات است، بنابراین خود را حافظ شأن موقوفات و نیات واقفان و وقفیاتی که انجام شده می‌دانیم و از حقوق آنها دفاع می‌کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تشکر از سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: تعامل فی مابین باید معنا شود؛ یعنی ید واحده شویم و مشکلات را حل کنیم باید کاداستر را در املاک موقوفه حاکم کنیم و املاک دارای مدرک و سند مالکیت شوند.

وی افزود: حفظ العین، گزاره اصلی سازمان اوقاف است بر اساس آن افزایش منافع صورت می‌پذیرد و بر اساس این دو گزاره، اجرای نیت صحیح انجام می‌شود. درصد زیادی از این اقدامات با تعامل دو دستگاه اوقاف و ثبت اسناد و املاک انجام شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه ما زمان‌مان گسترده نیست باید همت کنیم کار‌ها در زمان درست انجام شود، گفت: وقتی سند‌ها درست شود، میدان جبلان افرادی که مقرضانه می‌خواهند به موقوفات تعرض کنند از بین می‌رود. این اقدام از اولویت برخوردار است، زیرا حفظ العین اولویت دارد و مهمترین اقدام در این زمینه سنددار کردن موقوفات است. ان شاءالله پایان سال ۱۴۰۳ شاهد سنددار شدن همه رقبات خواهیم بود.

او با بیان اینکه مهمترین بخش و تابلوی کار ما در سازمان اوقاف، حفظ و نگهداری و افزایش منافع و اجرای نیات است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد موقوفات قریب دو و نیم برابر افزایش یافته است، البته موقوفات از نظر مساحت و حجم بیشتر بوده است که در زمان حاضر شاید چنین مالکیتی وجود نداشته نباشد، اما مردم و خیران بر اساس دارایی خود در طبق اخلاص وقف می‌کنند. آنچه مسلم است اینکه مردم آمار کارکرد ما را مشاهده کنند موجب جذب آنها و اعتمادسازی می‌شود.

حجت الاسلام خاموشی اضافه کرد: ما به عنوان سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام می‌کنیم که خود را حافظ شأن موقوفات و نیات واقفان و وقفیاتی که انجام شده می‌دانیم و از حقوق آنها دفاع می‌کنیم. سازمان اوقاف از نگاه درآمدی یک آماری دارد، از نگاه افزایش منافع و کمک به اقتصاد وقف یک آمار دیگری دارد و در خدمات دهی و اجرای نیت آمار دیگری ارائه می‌کند.

او افزود: به عنوان مثال برای اجرای نیت در سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد تومان اجرای نیت داشته‌ایم در حالی که چهار سال قبل ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. به میزانی که افزایش درآمد داشته باشیم می‌توانیم اجرای نیت قوی‌تر از لحاظ حجمی و کیفی‌تر از لحاظ روشی داشته باشیم. این افزایش‌ها از تبدیل اجارات زراعی به مشارکت و اجاره ندادن عرصه و … بدست آمده قطعا در طول زمان باید آب‌های موقوفه با نظم و نسق بهتری اداره شود. این مسیر را داریم طی می‌کنیم و امکانات رقبات را به فعلیت می‌رسانیم.

نخستین گردهمایی سراسری و دوره آموزشی اعضای شورا‌ها و ستاد‌های هماهنگی امور خیریه سراسر کشور تا ۱۹ آبان در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد برگزار خواهد شد./خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.