ثبت 5 رویداد کردستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

پنج پرونده از رویدادهای شاخص استان کردستان در پنجمین نشست شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور بررسی شدند که این اقدام ثبت دو رویداد در سطح بین‌المللی و سه رویداد در سطح ملی را در پی داشت.

به گزارش شهروند آنلاین، پنجمین نشست شورای ثبت رویدادهای گردشگری با محوریت بررسی پرونده رویدادهای استان کردستان صبح امروز با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، مدیرکل استان کردستان، بخشدار و شهردار اورمانات، سید مهدی فرشادان نماینده مجلس سنندج و نیز سایر اعضای شورا در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

در این مراسم پنج رویداد شامل مراسم بهاره پیر شالیار یا کومسا درشهرستان سروآباد، مراسم آئینی عروسی پیر شالیار درشهرستان سروآباد، مراسم نوروز کردی یا نوروز زمستانی در شهرستان کامیاران، مراسم نوروز سنندج در شهرستان سنندج و نیز جشنواره توت فرنگی درشهرستان سنندج مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفتند و مبتنی بر ظرفیت‌ها و ویژگی‌های لحاظ شده، دو رویداد مرتبط به اورامانات موفق به دریافت سطح بین‌المللی، به صورت مشروط یک ساله، و سه رویداد دیگر سطح ملی را پذیرا شدند.

بر مبنای نتایج حاصل، درخواست ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری با در نظر گرفتن شاخص‌های سطح‌بندی رویدادهای گردشگری استان کردستان انجام گرفت.

این اقدام در حالی است که تمامی رویدادها برای ثبت در تقویم باید واجد ویژگی‌هایی از جمله: افزایش جذب گردشگران به مقصد گردشگری، برگزاری در بازه زمانی مشخص و محدود، افزایش آگاهی و معرفی بهتر تصویر مقصد گردشگری، بازدید عمومی و نیز دارا بودن امکانات الزام و متناسب برای اقامت و پذیرایی از گردشگران باشند.

رویداد گردشگری بین‌المللی به آن دسته از رویدادهای گردشگری گفته می‌شود که حداقل یکی از دو شرط برخورداری از «بازدیدکنندگان بین‌المللی» یا «مشارکت کنندگان بین‌المللی» را دارا بوده و نهایتاً برگزاری آن منجر به شکل‌گیری سفر در مقیاس بین‌المللی می‌شود.

همچنین گردشگری ملی نیز به آن دسته از رویدادهای گردشگری گفته می‌شود که حداقل یکی از دو شرط برخورداری از بازدیدکنندگان و یا مشارکت‌کنندگان حداقل ۱۰ استان مختلف کشور را دارا بوده و برگزاری آن منجر به شکل‌گیری سفر در مقیاس ملی شود.

دستورالعمل ثبت رویدادها در تقویم رویدادهای گردشگری کشور در تابستان سال گذشته توسط عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

روند اجرایی شدن این دستورالعمل با رونمایی از سامانه ثبت رویدادها در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران آغاز شده است تا بر مبنای این اقدام رویدادهای گردشگری استان‌های سراسر کشور پس از سطح بندی در سامانه مذکور ثبت شوند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.