سازمان انرژی اتمی به دنبال حل بحران ریزگردها با پرتودهی

معاون سازمان انرژی اتمی از تجربه موفق نمونه آزمایشگاهی استفاده از پرتودهی برای حل بحران حرکت ریزگردها خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین، سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی با حضور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با تبیین توسعه کاربرد پرتوها در امنیت غذایی و محصولات کشاورزی، گفت: در اواخر سال ۱۴۰۰ با انجام آمایش سرزمینی در کل کشور سندی تدوین شد تا بتوانیم در حوزه‌های که صنعت هسته‌ای و کاربرد پرتوها می‌تواند ورود کند برای رفع چالش‌ها اقدام کنیم، چالش‌های اساسی که در دنیا و کشور ما وجود داشت.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: سعی کردیم سهم دستگاه خودمان را در امنیت غذایی کشور ارتقا دهیم و هم بتوانیم چالش‌های این حوزه را به نحوی مدیریت کنیم و هم توجه خاص به مطالبه رهبر انقلاب در این زمینه داشته باشیم.

شیرمردی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم در این حوزه، مساله کشاورزی و خوراک انسان بود گفت: در حوزه کشاورزی دو کار مهم انجام دادیم و توانستیم بهره‌وری سامانه‌های در حال کار را افزایش دهیم، این اولین اولویت کاری ما بود و در گام دوم توانستیم طراحی، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات پرتودهی را انجام دهیم.

او با اشاره به ساخت سامانه مایکروویو در حوزه کشاورزی گفت: این سامانه که ما توانستیم بسازیم، با ویژگی‌های خاصی که دارد برای اولین بار در کشور ساخته شده و چون مبتنی بر امواج مایکروویو است به صورت اختصاصی بر روی آفات اثر گذاشته بدون آنکه آسیبی به ماده غذایی وارد کند. این دستگاه عملیات خشک کردن محصولات کشاورزی را نیز می‌تواند انجام دهد و هم اختصاصا حشرات را بدون از دست دادن زیاد رطوبت محصول و آسیب زدن به آن از بین می‌برد.

مدیرعامل توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هزینه ساخت این سامانه ۵۰ درصد از نمونه خارجی آن ارزان‌تر است افزود: نمونه صنعتی این دستگاه قادر خواهد بود تا یک تُن محصول را در ساعت پرتودهی کند.

شیرمردی درباره سامانه پرتودهی گاما تصریح کرد: یکی از ابزارهای مهم در بخش کشاورزی است که علاوه بر پرتودهی محصولات پزشکی و پلیمری در حوزه کشاورزی نیز می‌توان از آن بهره گرفت.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: سامانه‌های گاما و مایکروویو می‌تواند در اختیار کارخانه‌داران، کشاورزان و صنایع بسته‌بندی قرار گیرد به کشاورزان کمک می‌کند تا آسیب اقتصادی کمتری ببینند. این دستگاه‌ها همچننن قادرند در اقصی نقاط کشور در رفع آفات محصولاتی مانند خرمای خوزستان به کشاورزان کمک کنند.

شیرمردی با اشاره به چالش بخش امنیت غذایی گفت: ۲.۵ میلیارد نفر در دنیا با چالش ناامنی غذایی روبه‌رو هستند و ۸۵۰ میلیون نفر به نیز به سوء تغذیه دچارند. در تولید ضایعات کشاورزی نیز ما متأسفانه در رتبه‌های برتر قرار داریم به طوری که میزان تولید ضایعات کشاورزی ما معادل تامین غذای ۱۰ میلیون نفر و معادل ۹ میلیارد متر مکعب مصرف آب است.

او با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی می‌تواند بخشی از مجموعه‌ای باشد که در راستای ارتقای امنیت غذایی نقش‌آفرینی کند افزود: سامانه ساخته شده در این سازمان به افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات و ارتقای امنیت غذایی کمک می‌کند. سازمان انرژی اتمی می‌تواند معضلاتی مانند ریزگردها، آلودگی‌ها و پساب‌ها را حل کند؛ در این حوزه‌ها در بخش آزمایشگاهی به نتایج خوبی دست یافتیم، یکی دیگر از کاربردهای این صنعت تولید سوپرجاذب‌ها در حوزه کشاورزی است که نمونه آن در سازمان انرژی اتمی تولید شده و قابلیت جذب آب و کنترل حرکت ریزگردها را دارد. یکی دیگر از کاربردهای آن استفاده در گازهای خروجی از نیروگاه‌هاست که شتاب‌دهنده‌های پرتودهی، گازهای خروجی را به کود شیمیایی تبدیل می‌کنند.

شیرمردی یکی از مشکلات اساسی حوزه پرتودهی را آشنا نبودن مردم با این صنعت عنوان کرد و گفت: مردم با موضوع پرتودهی آشنایی چندانی نداشتند و بر این باور بودند که اگر محصولات کشاورزی پرتودهی شود دچار مشکل می‌شود این در حالی است که غذای مورد نیاز فضانوردان در مأموریت‌های فضایی در سطح بالایی پرتودهی می‌شود بدون اینکه به سلامتی آنها آسیبی وارد کند.

او افزود: در این زمینه نیاز به تبیین بیشتری داریم تا بتوانیم مطالبه عمومی در این حوزه ایجاد کنیم و امیدواریم به زودی در حوزه هسته‌ای و فناوری هسته‌ای با وجود همه هجمه‌هایی که کشورهای غربی‌ علیه ایران دارند به سمتی حرکت کنیم که فواید آن در زندگی مردم ملموس‌تر شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.