استقبال بن سلمان از رئیسی + ویدیو

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی امروز شنبه در محل برگزاری نشست اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض پایتخت عربستان از آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

آیت‌الله رئیسی که به‎ منظور شرکت در اجلاس فوق ‎العاده سران کشورهای اسلامی با موضوع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عازم عربستان شده بود، با استقبال ولیعهد سعودی وارد محل برگزاری این اجلاس شد. سران و نمایندگان بلندپایه 57 کشور اسلامی در این نشست شرکت دارند.

سفر عالی ترین مقام اجرایی کشور به عربستان پس از ۱۱ سال و چندین ماه پس از بازگشایی سفارتخانه های دو کشور انجام می شود.

رئیسی همچنین در حاشیه برگزاری این اجلاس، با «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت وگو کرد.

آیت الله رئیسی پیش از عزیمت به عربستان سعودی و حضور در اجلاس سران کشورهای اسلامی اساس تشکیل این سازمان را حمایت از مردم مظلوم فلسطین دانست و گفت: این‌ نشست اضطراری با موضوع فلسطین است، ایران برای تشکیل این نشست اضطراری از یک ماه قبل درخواست داده بود که هر بار بنا به دلایلی این نشست تشکیل نمی‌شد.

پس از استقبال از آیت الله رئیسی و سران دیگر کشورهای شرکت کننده، نشست فوق‌العاده مشترک سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات فلسطین و جنگ غزه در ریاض آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در آغاز این نشست اظهار کرد: ما بر محکومیت جنگ وحشیانه‌ای که ملت فلسطین در غزه با آن مواجه هستند، تاکید می‌کنیم و تلاش‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ایم. ما کوچاندن اجباری ساکنان غزه را رد می‌کنیم و خواهان رفع محاصره این منطقه هستیم.

ولیعهد سعودی جنگ جاری در غزه را شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند و گفت: اعطای حقوق قانونی به فلسطینی‌ها تنها راه دستیابی به صلح در منطقه است.

محمد بن سلمان گفت: پایان دادن به وضعیت ناگوار غزه نیازمند تلاش جمعی و اقدام موثر ما است. ما خواستار توقف فوری جنگ و ایجاد گذرگاه‌های انسانی به غزه هستیم.

پیشتر وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده بود: در واکنش به شرایط استثنایی غزه و پس از رایزنی عربستان سعودی با اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، تصمیم به برگزاری نشست فوق‌العاده مشترک عربی – اسلامی در ریاض طی امروز شنبه به جای نشست برنامه ریزی شده جداگانه دو سازمان گرفته شد.

سخنان دبیرکل اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم در این نشست تأیید کرد که یک ماه تمام گذشته و ما از شورای امنیت درخواست آتش بس کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: آوارگی اجباری اهالی غزه یک جنایت بین‌المللی جدید است که ناقض قوانین بین‌المللی است و از سوی اعراب و جهان مردود است.

وی با بیان اینکه در صورت جدایی غزه از کرانه باختری صحبتی درباره آینده غزه وجود ندارد، گفت: آتش بس در اولویت است و اسرائیل باید آتش بس را بپذیرد.

دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: راه حل «دو دولت» مورد درخواست تمام جهان به جز «اشغالگران» است. اسرائیل از روز اول برای کوچاندن ساکنان غزه تلاش کرد. یکی از وزیران نژادپرست اسرائیل اعلام کرد که باید با بمب اتم غزه را هدف قرار داد. اسرائیل تاکنون بیش از ۱۱ هزار  شهروند  غیرنظامی را که ۷۰ درصد آنها کودکان و زنان هستند به قتل رسانده است. غیرنظامیان فلسطینی باید از حملات اسرائیل نجات پیدا کنند. دستان اسرائیل نباید باز باشد که هر جنایتی می خواهد بکند. هرکسی می تواند باید مانع ماشین کشتار رژیم اسرائیل شود.

محمود عباس: شاهد نسل‌کشی هستیم

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره گفت: نیروهای رژیم اشغالگر جنگ نسل کشی بی‌سابقه‌ای را علیه مردم ما آغاز کرده اند و از تمام خطوط قرمز عبور کردند.

وی گفت: رژیم اشغالگر بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم ما را که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند در غزه کشته و زخمی کرده است.

محمود عباس افزود: ملت ما در کرانه باختری مورد حملات تروریستی نیروهای رژیم اشغالگر و شهرک نشینان تروریست هستند.

وی ادامه داد: آزادگان جهان استانداردهای دوگانه و اینکه مردم ما قربانی یک نسل کشی شوند را نخواهند پذیرفت.

عباس تاکید کرد: مقامات رژیم اشغالگر و حامیان آنها مسئولیت کشتار تک تک کودک و زن در این جنگ ناعادلانه را بر عهده دارند. از آمریکا می خواهیم به اشغال اراضی فلسطینی پایان دهد.  ایالات متحده با حمایت کامل خود از اشغالگری، مسئول عدم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: اسرائیل یک نسل‌کشی بی‌سابقه را علیه ملت فلسطین راه انداخته و تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است.

او تاکید کرد: ما با یک لحظه تاریخی روبرو هستیم و همه باید برای برقراری صلح مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند. راه‌حل‌های نظامی و امنیتی را پس از شکست همه آن‌ها نمی‌پذیریم. ما به‌طور قاطعانه هرگونه تلاش برای آواره‌کردن مردم خود از غزه یا کرانه باختری را رد می‌کنیم.  نوار غزه بخشی جدایی ناپذیر از کشور فلسطین است و راه حل سیاسی باید جامع باشد.

عباس گفت: ما از شورای امنیت می خواهیم که عضویت کامل کشور فلسطین را تایید کند. ما خواستار حمایت بین‌المللی و اتخاذ راه حلی هستیم که مطابق با مشروعیت بین‌المللی و ابتکار عربی اجرا شود. ما خواستار حل مسئله پناهندگان با تضمین‌های بین‌المللی و جدول زمانی برای اجرا هستیم. ما خواهان بسیج حمایت بین‌المللی هستیم تا نهادهای کشور فلسطین بتوانند وظایف خود از جمله بازسازی غزه را انجام دهند. ما برای انتخابات عمومی قانونگذاری و ریاست‌جمهوری که تمام ملت فلسطین از جمله بیت‌المقدس را شامل می‌شود، آماده‌ایم.

اردوغان: آتش بس کامل برقرار و اسرائیل محاکمه شود

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم در این نشست گفت: آمریکا و غرب مدعیان حقوق بشر هستند ، اما متاسفانه آن را در برابر اقدامات اسرائیل فراموش کرده اند.

به گزارش شبکه الجزیره، اردوغان در اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض اعلام کرد: زبان از توصیف آنچه در غزه می گذرد و حمله وحشیانه به بیمارستان ها و مراکز عبادی و مدارس قاصر است.

وی افزود: اسرائیل می خواهد از حوادث هفتم اکتبر با قتل کودکان و زنان و بی گناهان انتقام بگیرد.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: ۷۳ درصد شهدا در غزه و کرانه باختری زنان و کودکان هستند و این جنون را نمی توان فهمید.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی حتی دعوت به آتش بس نکرده اند، افزود: باید درباره سلاح های اسرائیل تحقیق شود و تبعات جنگ را برعهده بگیرد.

اردوغان گفت : باید آتش بس کلی و نه موقت برقرار شود و اسرائیل به خاطر جنایت های ضد بشری اش بازخواست شود، شورای حقوق بشر و دادگاه کیفری بین المللی باید این کاررا انجام دهند.


پادشاه اردن: جهان تاوان خواهد داد

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این نشست گفت: مردم غزه در معرض یک جنگ زشت هستند که باید فورا متوقف شود. بی‌عدالتی که فلسطینیان در معرض آن هستند از ۷ اکتبر آغاز نشد، بلکه از ۷ دهه پیش آغاز شد.

وی گفت: نیروهای اشغالگر پزشکان، تیم‌های امدادی، کودکان، زنان و حتی افراد مسن را در غزه می‌کشند. راه حل دو دولتی تنها راه پایان دادن به رنج ملت فلسطین و حل بحران چند دهه‌ای آنها است.

پادشاه اردن تاکید کرد: نمی‌توانیم در قبال شرایط فاجعه‌بار و خفقان‌آور نوار غزه سکوت کنیم. گذرگاه های انسانی در غزه باید امن و برای ارسال دائمی کمک‌ها باز بماند.

وی ادامه داد: ممانعت اسرائیل از ورود آب و غذا و دارو به غزه جنایت جنگی است. جهان تاوان شکست در حل مسئله فلسطین را خواهد پرداخت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.