فرجام رسانه هایی که قمار کردند

به نظر می‌رسد برای رسیدن به یک اظهار نظر قطعی درباره تعطیلی شبکه «من و تو» لازم است اطلاعات بیشتری کسب کنیم، اما با وجود اطلاعات مختصری که در خصوص تعطیلی شبکه «من و تو» وجود دارد، می‌توان ارزیابی کرد شبکه‌ای که تندترین حملات را علیه سبک زندگی مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده، چرا و به چه دلیل این همه تجربیات ۱۴ ساله خودش را کنار می‌گذارد و یکباره می‌خواهد تعطیل شود؟

شاید یکی از مهمترین علت‌های این اتفاق آن باشد که کارگزاران و گردانندگان اصلی شبکه‌های معاند توقع داشتند این رسانه‌ها کار نظام را یکسره کنند و امیدوار بودند در اعتراضات سال قبل به نتیجه برسند،‌ برای همین همه نوع حمایت‌ها را از این شبکه‌ها انجام دادند. به تعبیر خودشان اگر بنابود این تعداد شبکه‌ فارسی زبان با صرف این همه هزینه نتوانند کار نظام را یکسره کنند، پس بودنشان بی‌فایده است. در واقع مجموعه رسانه‌های فارسی زبان معاند که یکی از آن‌ها «من و تو» است، سال گذشته به یک انتحار رسانه‌ای دست زدند و درگیر قماری بزرگ شدند که در پایان آن تمام اعتبار خود را باختند.

بنابراین در چنین شرایطی حتی اگر کار این شبکه‌ها ادامه هم یابد، به دلیل اینکه مردم دروغ‌ها، برخوردهای مغرضانه و دوگانه‌شان را بارها و بارها دیده‌اند، دیگری اعتمادی به آنها ندارند. مثلا همین شبکه «من و تو» در ایام کرونا خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه آیت الله بهجت در مورد کرونا به مردم چه توصیه‌ای کرده است؟ این در حالی است که آیت الله بهجت حدود 10 سال پیش مرحوم شده بودند.

در این فقره آن‌ها مجبور شدند فیلم را یک بار دیگر ضبط کنند و پس از آن مجددا منتشر شود. یکی دیگر از دلایل تعطیلی احتمالی «من و تو» این است که چنین شبکه‌هایی دستشان رو شده است و در واقع اعتباری برای مردم ایران ندارند. به همین دلیل احتمالا این شبکه تعطیل می‌شود، اما به معنای این نیست که کار دشمن تعطیل می‌شود. احتمالا یک شبکه دیگر و با نامی دیگر که نزد مردم چهره‌اش مخدوش نشده باشد رو خواهد شد.

در واقع، شاید یکی از مهمترین دلایلی که باعث تعطیلی این شبکه خواهد شد، این است که کارکنان آن نتوانستند اهداف صاحبان و سرمایه گذاران خود را محقق کنند و اقدامات ضدمردمی،‌ دوگانه و غیرحرفه‌ای و مغرضانه آن‌ها نزد مردم لو رفته است و به همین دلیل شاید چاره‌ای جز اعلام تعطیلی نداشتند. بخش عمده‌ای از بودجه‌ها الان صرف شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال می‌شود و بنابراین بعید نیست از این پس بودجه و امکانات آن‌ها بر شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال متمرکز بشود.

* دکتر اکبر نصراللهی

 استاد علوم ارتباطات 

و رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.