تراژدی معاصر اروپا از دید پوتین

رئیس جمهور روسیه: شرایط غزه وحشتناک است

رئیس‌ جمهوری روسیه از تمایل این کشور برای همکاری با تمام دولت‌هایی خبر داد که ارزش‌های مشترکی با مسکو دارند و اعلام کرد: روسیه آماده همکاری برای ساخت جهان چندقطبی است.

به گزارش شهروند آنلاین از منابع خبری روس، ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه در سخنرانی خود در نهمین اجلاس فرهنگی بین‌المللی سن‌پترزبورگ با اشاره به اینکه ثروت دنیای غرب مبتنی بر بی‌عدالتی و میراث استعمارگری و برده‌داری است، ایده جهان چندقطبی را عادلانه عنوان کرد.

رئیس‌ جمهوری روسیه با اشاره به تلاش‌های غرب برای حذف فرهنگ روسی، اقدامات این چنینی را محتوم به شکست و این سیاست را ضدفرهنگی و نژادپرستانه دانست. به گفته او، فرهنگ با وجود اعمال تمام تحریم‌ها و محدودیت‌ها هیچ مرزی نمی‌شناسد.

اتفاقات وحشتناکی در غزه در حال رخ دادن است

او با تشکر از فعالیت‌های کارکنان موزه ارمیتاژ سن‌پترزبورگ در شهر پالمیرای سوریه، شرایط را برای انجام پروژه‌های مشابه در دیگر مناطق خاورمیانه مانند نوار غزه مناسب ندانست. پوتین گفت: «در حال حاضر در غزه و به طور مشخص فلسطین اتفاقات وحشتناکی در حال وقوع است و شرایط مناسبی برای بازسازی وجود ندارد».

او در بخش دیگری از سخنان خود در این اجلاس با اشاره به کار دشوار نظامیان و سیاستمداران برای ساخت پل ارتباطی میان ملت‌ها، این موضوع را وظیفه اصلی فرهنگ و ورزش عنوان کرد.

رئیس‌ جمهوری روسیه همچنین افرادی را که مشغول تخریب پل‌های بین مردم کشورها هستند، کوته‌بین و بی‌فرهنگ نامید.

به گفته او یکی از دلایل اصلی اوضاع متشنج فعلی در جهان، ادعاهای برخی قدرت‌های خاص در خصوص انحصارگرایی است که این موضوع در مورد مسائل فرهنگی نیز نمود پیدا می‌کند.

انتقاد از تلاش برای ممنوعیت ارتباط هنرمندان کشورها

پوتین در ادامه برخی تلاش‌ها برای ممنوعیت ارتباط میان هنرمندان کشورهای مختلف را احمقانه توصیف کرد و فرهنگ اسلاو را بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ اروپا و جهان نامید.

رئیس ‌جمهور روسیه با انتقاد از «جهانی‌سازی همراه با ابتذال» و توسعه‌طلبی فرهنگی، این مسائل را عواملی خواند که باعث تشدید احتمال درگیری در جهان می‌شوند. او همچنین در این زمینه به تلاش‌هایی اشاره کرد که برای تحریف تاریخ در جهان با استفاده از انتشار تصاویر غیرواقعی در سینما و ادبیات صورت می‌گیرند.

بررسی درخواست فرانسه برای عضویت در بریکس

پوتین در خصوص بررسی درخواست فرانسه برای عضویت در بریکس قول همکاری داد و عنوان کرد، در اجلاس آینده بریکس که به ریاست روسیه برگزار خواهد شد، این موضوع در صورت تمایل فرانسه مطرح خواهد شد. به گفته رئیس‌ جمهوری روسیه، این کشور آماده کار و همکاری با تمام شرکای خود است.

از نگاه پوتین، گروه بریکس یک بلوک نظامی نیست اما می‌تواند شرایطی را برای فهم متقابل ایجاد کند.

روسیه، پنجره‌ها را به روی هیچ کشوری نمی‌بندد

رئیس‌ جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره بستن پنجره ارتباطی با اروپا گفت: وقتی باد می‌آید، این تصور به وجود می‌آید که باید پنجره را بست تا فردی سرما نخورد اما روسیه حال و هوای خوبی دارد و به دنبال قطع ارتباط با هیچ کشوری نیست، بنابراین درها و پنجره‌ها را نمی‌بندد.

او شرایط اقتصادی روسیه را در مقایسه با اروپا خوب عنوان کرد و گفت: رشد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از سه درصد خواهد بود.

پوتین تراژدی معاصر اروپا را وابستگی مطلق این قاره به آمریکا دانست، به گونه‌ای که این سیاست به اروپایی‌ها اجازه دفاع از منافع کشور و مردمان خود را نمی‌دهد. به گفته رئیس جمهور روسیه، این کشور از نظر برابری قدرت خرید از آلمان پیشی گرفته است.

مخالفت با خروج از یونسکو

پوتین ضمن ابراز مخالفت با خروج روسیه از یونسکو، برخی صحبت‌ها در خصوص کناره‌گیری روسیه از سازمان ملل را مهمل دانست؛ چرا که به گفته او، روسیه یکی از موسسان سازمان‌های بین‌المللی است و به همین دلیل از آن خارج نخواهد شد.

رئیس‌ جمهوری روسیه با اشاره به افزایش ۲۰ برابری هزینه‌های فرهنگی روسیه در ۱۰ سال گذشته، عنوان کرد که این کشور همواره توجه ویژه‌ای به فرهنگ عمومی، رسوم و تاریخ خود در فضای پس از فروپاشی شوروی دارد. به گفته ویاو، در زمینه فرهنگ باید از بهترین تجارب کشورهای مختلف استفاده کرد و در عین حال ریشه‌ها و آداب و رسوم خود را فراموش نکرد.

پوتین با اشاره به تخصیص بودجه قابل توجهی از سوی روسیه برای ارتقای مسائل فرهنگی، خاطرنشان کرد: فرهنگ واقعی تا زمانی که انسان وجود دارد، هرگز نمی‌میرد و تکنولوژی‌های نوین می‌توانند به گسترش آن کمک کنند.

او تأکید کرد: نمی‌توان انسانیت را مانند گوشت به درجه یک و درجه دو تقسیم کرد.

جنگ اوکراین

پوتین در پاسخ به انتقاد برخی چهره‌های فرهنگی روسیه در خصوص عملیات نظامی این کشور در اوکراین، گفت: هر فردی می‌تواند نقطه‌نظر خود را داشته باشد اما اظهار عقیده با اعمال هزینه برای کشور دو موضوع متفاوت است. او همچنین اذعان کرد که در سال ۲۰۱۴ هرگز تصور نمی‌کرد احتمال درگیری میان روسیه و اوکراین وجود داشته باشد.

نهمین اجلاس فرهنگی بین‌المللی سن‌پترزبورگ با شعار مجمع فرهنگ‌های متحد در حالی پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در این شهر روسیه گشایش یافت که نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران و حدود ۴۰ کشور دیگر در این اجلاس حضور یافته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت و در مجمع عمومی آن سخنرانی می‌کند.

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ایمانی پور را در این رویداد فرهنگی همراهی می‌کند.

این نشست سه روزه با حضور وزیران فرهنگ، معاونان وزیر و رؤسای سازمان‌های فرهنگی بیش از ۳۰ کشور جهان در حال برگزاری است. این نشست حول چهار محور اصلی؛ نشست کانونی با عنوان «مجمع فرهنگ‌های متحد»، نشست‌های فرهنگی و عمومی همچنین برنامه تجاری و جشنواره است.

هدف اصلی اجلاس فرهنگی سن‌پترزبورگ، یافتن راه‌هایی برای غلبه بر اختلاف نظرها و اصلاح آن در حوزه فرهنگ و کشف ظرفیت‌های سازنده، تحکیم روابط و غنای فرهنگی متقابل عنوان شده است.

در چارچوب این مجمع، چهره‌های فرهنگی و نمایندگان برخی دولت‌ها به تبادل نظر درباره موضوعاتی همچون “شناخت تاریخ از طریق فرهنگ”،‌ “آیا هوش مصنوعی یک تهدید یا یک موهبت برای فرهنگ است؟” و “فرهنگ سنتی به عنوان زیربنای ساختن جامعه متمدن” خواهند پرداخت.

بنا بر گزارش وزارت امور خارجه روسیه،‌ یکی از رویدادهای مهم این مجمع، نشست وزرای فرهنگ کشورها و روسای سازمان‌های بین‌المللی است که با تصویب اعلامیه‌ای همراه خواهد بود.

بنا بر این گزارش،‌ این سند از نظر تأیید علاقه جامعه بین‌المللی به توسعه بیشتر همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه بین‌المللی حائز اهمیت خواهد بود.

پیش‌نویس اعلامیه منعکس کننده مفاد تعدادی از اسناد چندجانبه است که قبلاً توسط سازمان ملل (از جمله یونسکو)، گروه بیست، اجلاس روسیه-آفریقا و اجلاس های بریکس تصویب شده بود.

این سند،‌ مبتنی بر تعریف فرهنگ به عنوان مفهومی است که نه تنها هنر و ادبیات را در بر می‌گیرد، بلکه یک شیوه زندگی، نظامی از ارزش‌ها، سنت‌ها و باورها را نیز در بر می‌گیرد و بر لزوم شناخت فرهنگ به عنوان یک کالای عمومی جهانی تأکید می‌کند. این سند همچنین تأیید می‌کند که فرهنگ مهمترین عامل توسعه ملی است که اراده مردم را برای آزادی، استقلال و انتخاب حاکمیت الگوی توسعه شکل می‌دهد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.