دادگاه لاهه حکم داد؛پرداخت غرامت به ۵ جانباز شیمیایی

بر اساس رأی دادگاه لاهه، شرکت FORAFINA (شرکت KBS Holland سابق) برای فروش مواد اولیه ساخت تسلیحات شیمیایی به عراق در زمان جنگ تحمیلی به پرداخت غرامت به جانبازان شیمیایی ایرانی محکوم شد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت حقوقی رئیس جمهور و براساس اعلام مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، رای بدوی دادگاه بخش لاهه (رأی ماهوی) درباره دعوای ۵ نفر از مصدومان شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه دو شرکت هلندی به علت فروش مواد شیمیایی به عراق موسوم به پرونده «مصدومین شیمیایی»، ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳ صادر شده است.

در این پرونده ۵ تبعه ایرانی علیه ۲ شرکت هلندی به نام‌های FORAFINA BELEGGINGEN I B.V. , of Amsterdam و OTJIAHA B.V. , in Arnhem با موضوع جبران خسارت ناشی از صدمات حاصل از گاز‌های سمی فروخته شده این دو شرکت به عراق در زمان جنگ تحمیلی اقامه دعوا کردند.

براساس رای دادگاه لاهه، شرکت FORAFINA (شرکت KBS Holland سابق) در خصوص فروش مواد اولیه شیمیایی به عراق در زمان جنگ تحمیلی محکوم شد و تقویم خسارت ناشی از محکومیت این شرکت باید در مرحله تعیین خسارت انجام پذیرد.

همچنین در همین رابطه دادگاه شرکت OTJIAHA (شرکت Melchemie سابق) و مدیر آن Melchemie را در رابطه با صدمات وارده به خواهان‌ها ناشی از گاز‌های سمی به کار گرفته شده به علت فقدان دلیل کافی در اثبات آگاهی درباره استفاده از مواد اولیه تولیدی در اقدامات ممنوعه (حمله شیمیایی) مسئول نشناخته که موضوع تجدیدنظر خواهی در این بخش از رای در دست بررسی وکیل مربوطه برای اقدام است.

رژیم بعث در طول جنگ تحمیلی بیش از سه هزار تن انواع تسلیحات ممنوعه شیمیایی را علیه رزمندگان و غیرنظامیان ایرانی به کار گرفت که باعث شهید و مصدوم شدن هزاران نفر شد.

هم‌اکنون بیش از ۶۵ هزار مصدوم شیمیایی در کشور شناسایی شده‌اند که به درمان و مراقبت‌های پزشکی نیاز مداوم دارند. کاربرد سلاح‌های شیمیایی بر اساس پروتکل ۱۹۲۵ ژنو ممنوع است و ایران بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان از جنگ جهانی اول تاکنون است.

پس از ارتکاب این جنایت جنگی رژیم بعث عراق، کنوانسیون منع گسترش، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی و انهدام آنها در سال ۱۹۹۳ امضاء و از سال ۱۹۹۷ لازم‌الاجرا و جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۶ به آن ملحق شده است./خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.