حاجیلو: با دریبل زدن نمی‌شود ازبکستان را برد!

فوتبال پایه ما به یک ژاوی نیاز دارد

یک پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید تیم ملی نوجوانان در رقابت‌‌های جام جهانی توانست عملکرد مطلوبی را رقم بزند.

شهروند| روز گذشته، فوتبال ملی ایران با یک تساوی و یک شکست مواجه بود؛ تیم ملی نوجوانان ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی نوجوانان به مصاف مراکش رفت و درحالی‌که یک بر صفر از حریف خود جلو بود، در دقایق پایانی این بازی گل تساوی را دریافت کرد و در ضربات پنالتی، مغلوب شیرهای اطلس شد تا شاگردان حسین عبدی از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات بازبمانند.
در دیگر بازی ملی سه‌شنبه، تیم ملی بزرگسالان ایران در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ٢٠٢٦به مصاف ازبکستان رفت و این بازی هم مثل بازی تیم ملی نوجوانان، شاگردان قلعه‌نویی کام‌بک خوردند و بازی ٢بر صفر برده را با نتیجه تساوی عوض کردند.اصغرحاجیلو، پیشکسوت فوتبال ایران، درخصوص شرایط این دو بازی و شکست نوجوانان ایران مقابل مراکش و تساوی شاگردان قلعه‌نویی برابر ازبکستان صحبت‌های مختلفی به میان آورد و از شرایط فنی تیم ملی برای حضور در جام ملت‌ها‌ی آسیا سخن گفت.

گفت‌وگوی «شهروند» را با اصغر حاجیلو می‌خوانید:
آقای حاجیلو، دلیل کام‌بک خوردن شاگردان امیر قلعه‌نویی مقابل ازبکستان چه بود؟
یک نکته‌ای را من قبل از بازی بگویم. ما هر موقع زمین و امکانات خوب داشته باشیم و بازیکنان‌مان از شرایط خوبی برخوردار باشند، می‌توانند فوتبال خوبی را ارائه دهند. بخشی از بازی‌ امروز، نشان‌دهنده این اتفاقات بود و ازبکستان مدت‌هاست که تیم‌های پایه خود را دارد پرورش می‌دهد و شرایط خوبی را برای تیم‌هایش فراهم کرده است. سرعت فوتبال دنیا بالا رفته است و شما نمی‌توانید با دریبل زدن روبه‌روی بازیکنان سرعتی قرار بگیرید. در نیمه اول بازی ایران مقابل ازبکستان، نمایش شاگردان قلعه‌نویی بهترین نمایشی را که توقع می‌رفت، ارائه دادند و توانستند از نظر فیزیکی و تاکتیکی عملکرد خوبی داشته باشند. در نیمه دوم تغییراتی به‌وجود آمد که باعث شد شرایط بازی و بازیکنان مورد بررسی قرار بگیرد. هر کدام از بازیکنانی که تعویض شدند، بازیکنان بزرگی هستند و با این تغییراتی که به‌وجود آمد، قلعه‌نویی تیم خود را بالانس کرد. ما در جام ملت‌ها با تیم‌هایی همچون ازبکستان روبه‌رو خواهیم بود و این بازی درس بزرگی برای ما بود و فکر می‌کنم فدراسیون فوتبال باید سعی و تلاش خود را بکند تا بازی‌های سطح بالاتری را هم برای تیم ملی درنظر بگیرد. فکر می‌کنم تا آن موقع بازیکنان ما آماده‌تر شوند و شناخت کادر فنی نسبت به بازیکنان بیشتر شود. امیر قلعه‌نویی از آن آدم‌هایی است که خودش را گول نمی‌زند و در این بازی خیلی چیزها متوجه کادر فنی شد.

درخصوص عملکرد دفاعی تیم ملی صحبت کنید و فکر می‌کنید خط دفاع تیم ملی مطمئن عمل می‌کند؟
ما در خط دفاعی خود سرعت کمی داریم و بر اثر همین کمبود سرعت، دچار مشکلاتی شدیم. در نیمه دوم، ازبکستان نشان داد روی سرعت و تاکتیک خود توانست موقعیت‌سازی کند. ما باید مدافعان خود را مجددا ارزیابی کنیم. این بازی درسی برای مدافعان ما شد و می‌توان با تجدیدنظر کردن روی خط دفاع، اصلاحاتی را صورت داد. در جام ملت‌های آسیا، تمام رقبا، تیم ملی را آنالیز می‌‌کنند و باید روی این مسائل کار کنیم و مشکلات خود را ترمیم کنیم. امیر قلعه‌نویی قطعا برنامه‌ای برای ترمیم خط دفاع دارد. هر چه خط دفاع قوی‌تر باشد، با خط حمله خود می‌توانیم اتفاقات بسیار خوبی را در میدان رقم بزنیم و نتیجه بازی‌ها را حفظ کنیم.

تیم ملی نوجوانان در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی مقابل مراکش شکست خورد. ارزیابی شما از عملکرد این تیم در جام جهانی چه بود؟‌
حسین عبدی مربی بسیار خوب و زحمتکشی است. این مربی به‌دنبال این بود که تیم ملی در این مرحله کار را تمام نکند و دنبال این بود که تیم ملی جزو ٤تیم دنیا قرار بگیرد. تیم ملی نوجوانان عملکرد بسیار خوبی در جام جهانی داشت و این بازیکنان در آینده حرف‌های بزرگی برای گفتن خواهند داشت و عملکرد خوبی در آینده رقم خواهند زد. سعید عزت‌اللهی یکی از همین بازیکنانی که در جام جهانی نوجوانان هم حضور داشت و الان هم در تیم ملی بزرگسالان است، عملکرد خوبی دارد. الان هم تیم ملی نوجوانان این شرایط را دارد و می‌توانند بازیکنان قابل توجهی به تیم بزرگسالان راه پیدا کنند. ما با ٢مربی دیگر هم به جام جهانی آمدیم و تیم ملی نوجوانان در اردوهای طولانی‌‌مدت بودند و شرایط این تیم، مثل تیم ملی امید نیست. در فوتبال ایران استعدادهای زیادی وجود دارد و ما باید استعدادهای بیشتری را معرفی کنیم. مربیانی که در تیم‌های پایه موفق هستند، باید شناسایی شوند و در کلاس‌های مطرح اروپایی حضور داشته باشند تا بتوانند از فوتبال روز دنیا اطلاعات خوبی داشته باشند.

چقدر به آینده نوجوانان کشورمان و آینده‌سازی آنها امیدوار هستید؟
ما در تیم‌های پایه‌مان به یک ژاوی احتیاج داریم که بتواند بازیکنان را مدیریت کند. باید آدم‌های بزرگ در تیم‌‌های پایه حضور داشته باشند. شاگردان حسین عبدی آینده فوتبال کشورمان هستند، اما ما استعداد و بازیکنان بزرگ دیگری هم داریم که کسی آنها را نمی‌شناسد. ما باید ١٠مربی مثل حسین عبدی را بیاوریم و بهترین‌های فوتبال ایران را انتخاب کند. ما نیاز به مربیانی داریم که کلاس‌‌های روز اروپا را گذرانده باشند. اینها به ساختار فوتبال ما برمی‌گردد که از نیروهای خوب استفاده شود. به حسین عبدی و شاگردانش خسته نباشید، می‌گویم و این تیم نمایشی ارائه داد که باعث شد مردم ایران به‌وجد بیایند و پای تلویزیون، نظاره‌گر عملکرد تیم ملی نوجوانان باشند. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و همانطور که برای مربیان خارجی، امکانات درنظر می‌گیریم، برای مربیان ایرانی خود هم امکانات خوبی درنظر بگیریم تا تیم ملی در جام ملت‌های آسیا کارش به اما و اگر کشیده نشود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.