«گاردین» شوکه شد؛هولناکتر از هر جنگی!

روزنامه گاردین در گزارشی با مقایسه جنگ علیه غزه با جنگ‌ها و مناقشه‌های دیگر، آمار تلفات در این باریکه را هولناک توصیف کرد و نوشت که ابعاد این مساله هرگز نباید فراموش شود.

به گزارش شهروند آنلاین، روزنامه گاردین در این گزارش آورده است: حتی اگر آتش‌بس بین دولت اسرائیل و حماس منجر به ۴ روز وقفه در تهاجمات شود، تلفات انسانی بدتر از چیزی است که مردم فکرش را می‌کنند. قابل درک است که مقام‌های اسرائیلی به دنبال ایجاد شبهه در مورد میزان تلفات هستند زیرا اعداد و ارقام شدت جنایات انجام شده را برملا می‌کند. اما نباید فریب بخوریم.

فرض کنیم که وزارت بهداشت تحت مدیریت حماس است و آمارش مورد اعتما نیست، اما با نگاه به آمار تلفات جنگ‌های قبلی پی می‌بریم که آمار وزارت بهداشت غزه مطابق با آمار سازمان ملل و حتی اسرائیل است. ماه گذشته پس از اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص این آمار ابراز تردید کرد، وزارت بهداشت غزه هویت، نام و سن تمام قربانیان را منتشر کرد.

همانطور که یک مقام ارشد آمریکایی اذعان کرده است: برآورد رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر با ۱۳ هزار و ۳۰۰ قربانی، احتمالا کمتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود. آمار شامل آنهایی که زیر آوار هستند، نمی‌شود. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر یورو-مدیترانه، تعداد جان‌باختگان غیرنظامی تا ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، ۱۶ هزار و ۴۱۳ نفر و زخمی‌ها ۳۴ هزار نفر است. این بدان معناست که از هر ۱۴۲ غیرنظامی فلسطینی یک نفر در یک ماه و نیم جان خود را از دست داده است.

گاردین در ادامه آمار تلفات غزه را با جنگ‌ها و مناقشه‌های دیگر مقایسه کرد و آن را خیره کننده توصیف کرد. این روزنامه اشاره کرد که جنگ بوسنی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، جان ۴۰ هزار غیرنظامی را گرفت درحالی که این طی سه سال اتفاق افتاد نه ۶ هفته و این در کشوری بود که جمعیت قبل از جنگ آن حدود دو برابر جمعیت غزه بود.

این روزنامه انگلیسی در ادامه با اشاره به ادعاها در مورد اینکه بسیاری از تلفات مربوط به نیروهای جنبش مقاومت فلسطین است، افزود: شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهند. تحقیقات ماه گذشته «پروژه شمارش اجساد در عراق» در مورد غزه اعلام کرد که تعداد کمی از قربانی‌ها می‌توانند شبه نظامی باشند. تحلیل داده‌های وزارت بهداشت غزه نشان می‌دهد که ۷۰ درصد قربانی‌ها زن و کودک هستند و بسیاری از مردان جان‌باخته نیز بعید است جزو شبه نظامی‌ها باشند.

در ادامه این گزارش آمار تلفات این جنگ با جنگ سوریه مقایسه شد. سازمان ملل تخمین می‌زند که حدود ۳۰۷ هزار غیرنظامی از سال ۲۰۱۱ در سوریه با مرگ روبه‌رو شدند. این در حالی است که جمعیت پیش از جنگ آن بیش از ۱۰ برابر جمعیت غزه بود و این یعنی بعد از ۶ هفته، نرخ تلفات فلسطینی‌ها در حال نزدیک شدن به نیمی از تلفات جنگ داخلی سوریه در عرض یک دهه است.

مورد دیگر، مقایسه این جنگ با جنگ یمن است. تقریبا ۱۵ هزار غیرنظامی یمنی با اقدام نظامی مستقیم بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ کشته شدند. این رقم با آمار کشته‌های در غزه قابل مقایسه است درحالی که میانگین جمعیت یمن در طول سال‌های جنگ ۱۴ برابر بیشتر از غزه بود، اما این تلفات در عرض ۶ سال بوده نه ۶ هفته.

گاردین در انتهای این گزارش نوشت: اگرچه شاید از این آتش‌بس استقبال هم یشود، اما تخریب گسترده زیرساخت‌ها به این معنی است که مرگ انسان‌ها مدت‌ها پس از توقف بمباران ادامه دارد. با توجه به تمایل اعلام شده اسرائیل برای اشغال غزه به طور نامحدود، قطعاً خشونت‌های زیادی هنوز در راه است. ما با یک نتیجه‌گیری تلخ روبه‌رو هستیم. حتی تظاهر هم نسبت به اینکه زندگی فلسطینی‌ها اهمیت دارد، وجود ندارد. به نظر می‌رسد محدودیتی برای اینکه چه تعداد از مردم غزه می‌توانند بر اثر خشونت جان خود را از دست بدهند، وجود ندارد. این بی‌اعتنایی گستاخانه به جان انسان‌های بی‌گناه به ندرت در غرب مورد بحث قرار گرفته است. با این حال، فراتر از آن در جهان عرب و بسیاری از کشورهای جنوب جهانی درک شده و فراموش نخواهد شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.