موج آنفلوآنزا در اوج!

توصیه پزشکان:ماسک زدن در محیط شلوغ را جدی بگیرید!

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه موج آنفلوآنزا اواخر آذرماه فروکش می‌کند، گفت: این بیماری از ۶ هفته گذشته شدت بیشتری پیدا کرده و دوسوم بستری‌های ناشی از بیماری‌های تنفسی در مراکز درمانی را شامل می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین،شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص آمار ابتلا به آنفلوآنزا، گفت: بیماران بستری شده ناشی از آنفلوآنزا در مراکز درمانی عمدتا افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای نقص ایمنی بودند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا فرصت هست و افراد واجد شرایط به تزریق آن اقدام کنند، گفت: عامل کمتر از یک سوم بیماران بستری ناشی از بیماری تنفسی در مراکز درمانی، کرونا است و این بیماری به خوبی در کشور کنترل شده است. نوع ایرانی واکسن کرونا در داروخانه‌‌ها موجود است و افراد بر اساس نیاز و ضرورت می‌‌توانند برای تهیه و تزریق اقدام کنند.

در اماکن عمومی ماسک استفاده کنید

عرشی با بیان اینکه ۲۰ درصد سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزا تشخیص داده می‌‌شود، تاکید کرد: نمونه‌های ثابتی از موارد بیماری‌‌های تنفسی جمع ‌آوری و در سایت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ثبت می‌شود. افراد برای حفظ سلامت خود بهتر است در اماکن عمومی ماسک استفاده کنند؛ همچنین موارد بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در تابستان امسال نیز افزایش موارد سرماخوردگی ( ۳۰ درصد) مربوط به کرونا بود و اکنون این میزان به پنج درصد رسیده است.

عرشی در مورد شیوع آنفلوآنزای پرندگان (h۵n۱) در کشور گفت: برخی از مرغداری‌های سنتی در کشور گرفتار این بیماری شدند که اکنون سازمان دامپزشکی کنترل روی این موارد را دارد و مورد ابتلای انسانی نداشتیم.

او با اشاره به شیوع موردی آنفلوآنزای کودکان در چین، افزود: مورد جدیدی از افزایش این موارد از سوی سازمان بهداشت جهانی به ما اعلام نشده، البته شیوع آنفلوآنزای کودکان در شبکه‌‌های اجتماعی پررنگ شده است و اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

ایرج خسرونیا ، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با اشاره به شیوع آنفلوآنزا، بیان داشت:‌متاسفانه این روزها مردم درگیر آنفلوآنزا هستند و با توجه به اینکه کرونا کم شده بسیاری از مردم نسبت به بهداشت فردی و زدن ماسک کم اهمیت‌تر شدند؛ضمن اینکه سالهای قبل که کرونا بیشتر بود ابتلا به آنفلوآنزا کمتر بود.

او با اشاره به علائم آنفلوآنزا، ابراز کرد:‌درد تمام استخوان های بدن، تب، سرفه، اسهال و استفراغ از جمله نشانه‌های این بیماری است و مبتلایان باید به پزشک مراجعه کرده و استراحت داشته باشند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران خاطرنشان کرد:‌خوردن آنتی بیوتیک در درمان آنفلوآنزا اثری ندارد؛ چراکه این بیماری ویروسی است؛ در نتیجه مصرف آنتی بیوتیک فقط ضعف عمومی بدن را بیشتر می‌کند.

خسرونیا افزود: افرادی که استخوان درد ، بی اشتهایی ، تب و…دارند ۹۰ درصد به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند و باید استراحت کرده و به پزشک مراجعه کنند.

علیرضا ناجی،استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره روند افزایشی و غیرمتعارف بیماری‌های تنفسی که به تازگی در کشور چین شیوع پیدا کرده مواردی را مطرح کرد.

به گفته استاد ویروس شناسی دانشگاه، اوایل مهرماه (اوخر اکتبر) سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع یک نوع بیماری جدید تنفسی در بین کودکان، از دولت چین خواست تا اطلاعات دقیقی در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی و شیوع خوشه‌های ذات الریه در بین کودکان در شمال چین، به این سازمان ارایه کند.

او با اشاره به اینکه در یک کنفرانس مطبوعاتی که 13 نوامبر 2023 برگزار شد، مقامات کمیسیون بهداشت ملی چین گزارش دادند که شیوع بیماری‌های تنفسی در مناطق شمالی چین افزایش یافته، اضافه کرد: مقامات چینی گردش پاتوژن‌های شناخته شده مانند آنفلوآنزا، مایکوپلاسما پنومونیه (عفونت باکتریایی رایج که معمولا کودکان خردسال را مبتلا می‌کند)، ویروس تنفسی (RSV) و SARS-CoV-2  و کرونا را از دلایل شیوع بیماری‌های تنفسی اعلام کرده‌اند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه طبق اعلام مسئولان بهداشتی کشور چین، کاهش محدودیت‌های کرونایی مثل برداشتن ماسک وکاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل اصلی شیوع بیماریهای تنفسی در کودکان است، عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور چین برای مدتهای طولانی سیاست کووید صفر را دنبال کرد، پیش‌بینی این موضوع که بعد از کاهش رعایت پروتکل‌ها شیوع بیماری‌های تنفسی و ویروسی روند افزایشی داشته باشد دور از ذهن نبود.

در فصل سرما آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی به مراتب بیشتر است

ناجی با بیان اینکه به طور معمول در فصل سرما آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی به مراتب بیشتر است، خاطرنشان کرد: عوامل عفونی مثل مایکوپلاسما پنومونیه، ویروس تنفسیRSV و کرونا از جمله مواردی هستند که در چین شیوع بیشتری داشته است.

او با اشاره به اینکه غالبا ویروس تنفسی (RSV) و مایکوپلاسما پنومونیه بیشتر کودکان را هدف قرار داده است، تاکید کرد: طی چند روز گذشته سازمان بهداشت جهانی گزارشی مبنی بر شناسایی خوشه‌های بیماری‌های تنفسی بین کودکان ارایه داده است.

به گفته ناجی تا این لحظه هیچگونه تغییری در تظاهرات بیماری‌های تنفسی دیده نشده و هیچ‌گونه عامل عفونی غیر معمول و یا پاتوژن جدیدی با علامت‌های بالینی جدید نیز گزارش داده نشده است.

ویروس جدیدی نیامده است

این استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد،صرفا کاهش محدودیت‌های کرونایی، خصوصا در چین عامل اصلی گردش ویروس است، یادآوری کرد: به نظر نمی‌رسد ویروس جدیدی با تظاهرات بالینی غیر معمول در گردش باشد.

او درباره وضعیت گردش ویروس در ایران نیز توضیح داد: در ایران فعالیت ویروسی‌هایی مثل آنفلوآنزا در سال جاری بسیار زیاد بوده و موارد زیادی از ابتلا به آن از اوایل شهریورماه گزارش شده که در مقایسه با سالهای گذشته افزایش داشته است.

فعالیت و گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور بسیار بالاست

ناجی با تاکید بر اینکه همچنان فعالیت و گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور بسیار بالاست، هشدار داد: با سردتر شدن دمای هوا احتمال گردش ویروس و افزایش موارد ابتلا به مراتب بیشتر خواهد شد.

این استاد ویروس شناسی با بیان اینکه دیده‌وری مناسب از سوی مسئولان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک خصوصا در اماکن شلوغ و پرتردد و تزریق واکسن آنفلوآنزا خصوصا برای گروه‌های در معرض خطر راهکار مناسبی برای کاهش موارد ابتلاست، به  افرادی که دارای علامت‌های مشابه سرماخوردگی هستند نیز توصیه کرد: به محض اینکه احساس کردید سرماخورده‌اید در منزل بمانید و استراحت کنید و در حضور در اماکن شلوغ بپرهیزید./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.