ثبت جهانی ماسوله؛ اولویت میراث فرهنگی

مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون‌های معاونت میراث فرهنگی گفت:پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله به دلیل حفظ سهمیه از سال گذشته در برنامه ۱۰ ساله ثبت جهانی آثار کشور در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش شهروند آنلاین، مصطفی پورعلی، مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون‌های معاونت میراث فرهنگی گفت: احکام صادره برای مدیران پرونده‌های ثبت جهانی با هدف هم‌افزایی و تشریک مساعی بیشتر کارشناسان در تهیه پرونده‌های ثبت جهانی از سوی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور صورت پذیرفته است.

او افزود: در دوره جدید فعالیت معاونت میراث فرهنگی، حسب خواست صاحبنظران و مراجع استانی و نظر به تاکیدات مقام عالی وزارت و همچنین معاون میراث فرهنگی کشور، مقرر شد ضمن تدوین سند چشم‌انداز ثبت‌های جهانی کشور و برنامه ۱۰ ساله، شرایطی فراهم شود تا ضمن پیشگیری از انحصار موضوع، امکان مشارکت کارشناسان متخصص مرتبط در تدوین و انتخاب پرونده‌های ثبت جهانی فراهم شود.

پورعلی گفت: در تدوین برنامه ۱۰ ساله، از همه ادارات کل استانی و صاحبنظران درخواست شد پیشنهادها کارشناسی خود را برای قرارگیری در اولویتهای ثبت جهانی کشور را ارایه کنند، این پیشنهادها در شورای سیاستگذاری ثبت آثار جهانی – با دستورالعمل اجرایی مشخص – مطرح و اولویت‌هایی در گام اول تعیین شد.

به گفته مشاور امور ثبت جهانی و کنوانسیون‌های معاونت میراث فرهنگی؛ بر همین منوال، گام اول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی با ۴ پرونده «مسجد ایرانی، قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد، خانه‌های ایرانی و آسبادهای ایرانی» در دستور کار قرار گرفته است.

پورعلی یادآور شد: پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله نیز به دلیل حفظ سهمیه از سال گذشته در برنامه ۱۰ ساله ثبت جهانی آثار کشور در اولویت قرار گرفته است و دیگر موارد پیشنهادی مورد تایید شورا نیز بزودی با معرفی مدیران مربوط اعلام خواهد شد.

او گفت: شورای سیاستگذاری ثبت آثار جهانی تقریبا تمامی اولویت‌های پیشنهادی را مد نظر قرار داده و موارد عدیده دیگری هم که از سراسر کشور پیشنهاد شده‌است، در شرف بررسی در کمیته‌های کارشناسی این شورا قرار دارد که متعاقباً در خصوص این موارد نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.

پورعلی تصریح کرد: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید تاکید دارد از طریق ظرفیت‌سازی استانی، امکان مشارکت همه کارشناسان و صاحبنظران علاقه‌مند به حوزه ثبت‌های جهانی را در انتخاب و تدوین پرونده‌های ثبت جهانی فراهم کند. با تاکید بر این امر که انتخاب اولویت‌ها نیازمند درنظرگیری معیارهای ثبت جهانی از نظر کمیته میراث جهانی یونسکو و البته دستور العمل اجرایی ابلاغی مربوط به این حوزه از سوی وزارتخانه است./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.