نجات خلیج گرگان با دستور رئیس جمهور

رئیس سازمان محیط زیست:طرح گردشگری آشوراده با الزامات محیط‌زیستی مد نظر است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر اجرای طرح طبیعت‌گردی در آشوراده گفت: امیدوارم مرحله دوم کار که طرح۳۳ ز ‌طبیعت‌گردی آشوراده است نیز با رعایت تمام الزامات محیط‌زیستی که مدنظر ما است، پیش از سفر رئیس جمهور انجام و این طرح توسط آیت‌الله رئیسی افتتاح شود.

به گزارش شهروند آنلاین از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در نشست بررسی مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان گلستان (لایروبی کانال آشوراده و طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده) که با حضور علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان در سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: رئیس جمهور در سفر خود در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به استان گلستان، دستوراتی در خصوص احیای خلیج گرگان و طرح طبیعت‌گردی آشوراده داده بود، در راستای این دستورات با تلاش‌های استاندار و سایر دستگاه‌ها رهاسازی آب دریا به سمت خلیج از طریق لایروبی کانال آشوراده اتفاق افتاد.

او با اشاره به کاهش تراز آب خزر گفت: امیدوارم تراز آب خزر به نحوی نباشد که این جریان برعکس شود اما اگر این اتفاق بیفتد هم می‌شود با گشایشی که اتفاق افتاده و آب رها شده، با راهکارهایی از اینکه جریان آب برگردد، جلوگیری کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نگرانی‌هایی که در بحث طرح گردشگری آشوراده وجود داشت، گفت: برای کاهش نگرانی‌ها و به این جهت که خیال مردم راحت شود، صندوق ملی محیط زیست به این طرح ورود کرد تا مردم بدانند که محیط زیست پیگیر اجرای مساله با رعایت تمام الزامات است.

در ادامه این دیدار، استاندار گلستان با ابراز رضایت از حمایت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای این طرح گفت: بخش قابل توجهی از ۱۶ برنامه‌ای که قرار بود برای احیای خلیج گرگان انجام شود، صورت گرفته و سایر اقدامات نیاز به همکاری‌های بین دستگاهی با حضور وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط دارد.

علی محمد زنگانه تاکید کرد: ما همه همت خود را انجام دادیم تا آب در این تالاب‌ها جاری شود. این مطالبه ۸ سال طول کشیده و ۸ هزار صفحه مطالعه پشت آن بوده است.

استاندار گلستان با بیان اینکه شرایط خلیج گرگان ابرچالشی بود که امکان خشک شدن کامل آن در سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ وجود داشت، افزود: در لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج نیز گام برداشتیم و تاکنون۱۶۰ کیلومتر لایروبی انجام شده است.

او با بیان اینکه این لایروبی در راستای دستور رئیس جمهور در طرح طبیعت‌گردی آشوراده بوده است، گفت: در این مسیر از اسکله تا جزیره آشوراده را لایروبی کردیم، در همین راستا پهنه‌ای که در کنار بندر ترکمن وجود داشت را در اختیار گرفتیم و یک اسکله تخصصی گردشگری در آنجا احداث کردیم که اکنون با بالا آمدن آب ، سطح تراز آب از ۲۵ سانتیمتر عبور کرده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.