یارانه کدام خانواده‌ها حذف می‌شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه: ۷۹ میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند که همه آنان مستحق دریافت یارانه نیستند

معاون رئیس‌ جمهور با بیان اینکه ۷۹ میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند که همه آنان مستحق دریافت یارانه نیستند، گفت: در مرحله بعدی طرح کالابرگ، برای تأمین جهیزیه برای خانواده‌های کم‌درآمد از محل هدفمندی یارانه‌ها اقدام خواهد شد.

به گزارش شهروند آنلاین، داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به استان قم در ابتدا با حضور در گلزار شهدای مدافع حرم واقع در بهشت معصومه (س) با نثار گل، به مقام شامخ شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، ادای احترام کرد و در ادامه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم حضور یافت و پس از آن به دیدار مراجع عظام تقلید رفت.

تلاش دولت برای کاهش نرخ تورم

داود منظور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم گفت: تجربه ما در این دو سال نشان داده که فارغ از تهدیدات بین‌المللی، کشور توان این را دارد که مسیر رشد و توسعه را دنبال کند.

او افزود: دغدغه تورم بسیار مهم است و رئیس جمهور به موضوع مهار تورم و کترل قیمت‌ها اهتمام زیادی دارد و اقدام‌های خاصی در این خصوص انجام شده‌ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه مدیریت انجام شده برای کنترل بازار و بهبود عرضه کالاها، نویدبخش شرایطی با ثبات در کشور است، ادامه داد: در برخی از کالاها محدودیت‌هایی وجود دارد که با افزایش عرضه، وضعیت دسترسی مردم به آنها و قیمت این کالاها نیز در حال کنترل شدن است.

منظور گفت: ما مولفه‌های افزایش قیمت و تورم را کنترل کرده و تلاش داریم با کنترل ترازنامه بانک‌ها، رشد تورم را مهار کنیم؛ در این خصوص توانستیم نرخ رشد تورم را به زیر 30 درصد و حدود 26 درصد برسانیم. امیدواریم در کنترل پایه پولی هم بتوانیم اقدام‌های موثری را انجام دهیم تا کانون‌های تورم را مهار کنیم.

او افزود: مدیریت بازار ارز نیز در حال انجام است و ما باور داریم که می‌توانیم با توجه به صادرات غیر نفتی و وضعیت خوبی که در این بخش داریم در کنار صادرات نفت که به رکوردهای مناسبی دست یافته‌ است، بازار ارز را مدیریت کنیم تا فعالان اقتصادی بتوانند بر روی شاخص‌ها برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقبال مردم به استفاده از کالابرگ درحال افزایش است، ادامه داد: تدابیر دولت برای معیشت اقشار کم درآمد جزء سیاست‌های اصلی آن به شمار می‌آید. در کالا برگ مردم می‌توانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را با قیمت بسیار مناسب تهیه کنند و ما تلاش می‌کنیم قیمت این محصولات را به خصوص برای پنج دهک نخست ثابت نگه داریم. منابع کالا‌برگ را از محل هدفمندی تامین می‌کنیم و این سیاست‌ را ادامه خواهیم داد.

منظور با اشاره به این که افتخار دولت مردمی آقای رئیسی این است که گوش شنوای مردم باشد، گفت: مردم باید شیرینی کارهای ما را احساس کنند و همه کارهای ما باید باعث امیدآفرینی در میان آنان باشد.

او افزود: تلاش می‌کنیم منابع لازم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام را به زودی تامین کنیم؛ اکنون 980 طرح در سطح کشور داریم که قابلیت بهره‌برداری دارد و سعی ما آن است که تا پایان سال آینده افتتاح شوند. کشور نیازهای متنوعی دارد، مردم از ما نمی‌پذیرند که بگوییم منابع نبود و کار انجام نشد، ما در دولت سیزدهم نهایت تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به مردم به کار گرفتیم و افتتاح طرح‌های گسترده در سطح کشور نمادی از تلاش صورت گرفته‌ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به این که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای انجام طرح‌های مورد نظر خود می‌توانند درآمدزایی داشته باشند، ادامه داد: واگذاری و مولدسازی دارایی‌ها، از جمله راهکارهایی است که بر اساس آن می‌توان اعتبارات لازم را برای طرح‌های عمرانی و هزینه‌های جاری تأمین کرد.

منظور همچنین در خصوص قطار شهری قم گفت: مترو و مونوریل در این استان باید با یکدیگر یکپارچه شوند و ما هم آمادگی داریم که هم به پروژه مترو و هم به مونوریل کمک کنیم. موضوع توجه به شهرستان‌های جدید استان از نظر تامین نیروی انسانی، ساختمان اداری و سایر حوزه‌ها را نیز دنبال خواهیم کرد تا نظام اداری در آنها به خوبی مستقر شود.

او ادامه داد: علاوه بر توسعه فاضلاب قم، تجهیز شبکه بهداشت و درمان و تامین آمبولانس، در خصوص تکمیل و توسعه راه‌های این استان در حوزه زمینی، ریلی و احداث فرودگاه به عنوان استانی که شاهراه ارتباطی کشور است، برنامه ویژه‌ای داریم و سه هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دادیم تا طرح‌های نیمه تمام در زمینه راه‌ها به زودی تکمیل شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: استان قم علاوه بر راه‌های مواصلاتی، مسائل دیگری هم دارد که از جمله آن موضوع حاشیه‌نشینی است که به مهاجرت پذیری استان مربوط است و باید ساماندهی مناطقی که حاشیه نشینی در آن جریان دارد را با همکاری مدیریت شهری دنبال کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس گفت: موضوع تصفیه‌خانه فاضلاب در پردیسان هم جز طرح‌های مهم است که به جد دنبال آن هستیم و در یک افق سه ساله آن را دنبال می‌کنیم. طرح‌های گسترده ای را هم در زمینه آموزشی، بهداشت و درمان و ورزشی استان در دستور کار داریم.

او افزود: برای تکمیل طرح‌های مورد نظر، چهار همت اعتبار نیاز است که تلاش می‌کنیم این مبلغ را تامین کنیم و برای اجرای طرح‌ها اختصاص دهیم؛ مساله مهم دیگر در استان قم پدیده گرد و خاک است که حتما باید با کمک سازمان محیط زیست و با اختصاص اعتبارات لازم، تدبیر شود.

منظور در ادامه گفت: توسعه گردشگری در استان قم و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از گردشگران از جمله احداث هتل‌های پنج‌ستاره نیز با مشارکت بخش خصوص در دستور کار است.

او در پایان گفت: شاخص‌های توسعه قم را ارتقا می‌دهیم و در دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های زیرساختی، فرهنگی، بهداشتی و صنعتی این استان گام‌های بزرگی را برخواهیم داشت.

800 هزار شغل در کشور ایجاد شد

معاون رئیس ‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه برنامه هایش به دیدار ‌آیت‌الله ‌حسین نوری همدانی رفت و در گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت‌: از ابتدای امسال تاکنون 800 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده ‌است. این میزان ایجاد شغل باعث شده ‌است بیکاری درکشور به طور بی‌سابقه‌ای پایین آمده و به حدود هشت درصد برسد. این درحالی است که در ابتدای دولت سیزدهم، نرخ بیکاری حدود 11 درصد بود.

او در ادامه افزود: اکنون نرخ بیکاری در بسیاری از استان‌ها بین 6 تا 7 درصد است؛ اگرچه در برخی استان‌ها مانند ایلام، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، نرخ بیکاری بالاتر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور، اعتقاد دارد مشکلات مردم را در موضوع معیشت و اقتصاد خانواده‌ها هرچه زودتر ساماندهی کند و برطرف کردن گلایه‌هایی که نسبت به قیمت‌ها و معیشت مردم وجود دارد، دغدغه اصلی دولت است.

منظور افزود: در سال جاری طرح کالابرگ را شروع کردیم که در این طرح، به گروه‌های کم درآمد کمک شده‌ است تا 11 قلم کالای اصلی از جمله لبنیات و اقلام پروتئینی را به صورت کالابرگ با همان قیمت‌های سال گذشته از محل یارانه‌ها خریداری کنند.

او ادامه داد: در ابتدا مردم خیلی در مورد طرح کالابرگ آگاه نبودند. اما در دو سه ماه گدشته اقبال مردم نسبت به کالابرگ بیشتر شده ‌است.

معاون رئیس‌ جمهور سپس گفت: در مرحله بعدی طرح کالابرگ، برای تأمین جهیزیه برای خانواده‌های کم درآمد از محل هدفمندی یارانه‌ها اقدام خواهد شد و بنابراین سه دهک که درآمدهای بالاتر دارند، به‌تدریج یارانه آنها قطع شده و یارانه به تعداد کمتر و به نیازمندان واقعی داده می‌شود.

او افزود: اکنون 79 میلیون نفر در کشور یارانه می‌گیرند که همه آنان مستحق دریافت یارانه نیستند و یکی از سیاست‌های کشور این است که یارانه به سمت افراد کم درآمدتر برود.

منظور با اشاره برنامه دولت برای کاهش تورم گفت:‌ از ابتدای امسال دولت تلاش کرده ‌است که تورم را کاهش دهد و این سیاست نتیجه داده ‌است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت:در چهار ماه گذشته نرخ تورم ماهانه کشور کاهش یافته‌ است و تلاش داریم که نرخ تورم هر ماه تا پایان سال به میزان حدود یک و نیم درصد دیگر کاهش یابد.

او سپس گفت: سیاست رئیس‌جمهور این است که نرخ ارز را تثبیت کنیم، قیمت‌ها ثابت باشد و گروه‌های کم درآمد جامعه به روش‌های مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

خدمات شایسته‌ دولت به مردم قم، حوزه‌های علمیه و حرم مطهر

معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دیدار با آیت‌الله «سید محمد سعیدی»، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، گفت: خوشبختانه استاندار قم با جدیت موضوع‌های توسعه استان را دنبال می‌کند و مسائل این استان به صورت ویژه توسط دولت با توجه به اهمیت این استان پیگیری می‌شود و تمام تلاش دولت این است که خدمات شایسته‌ای به مردم قم، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌های علوم دینی و حرم مطهر ارائه کند.

منظور افزود: امروز در سفر به قم، اولویت مسائل استان در راه‌ها، فاضلاب شهرستان قم و شهرستان‌های دیگر استان، شبکه بهداشت و درمان و مسائل حاشیه‌نشینی بررسی می شود.

او همچنین از توجه به مساله دانشجویان و طلاب خارجی و پشتیبانی از آنها توسط دولت خبر داد و گفت: مساله خاص مونوریل و فرودگاه قم توسط دولت به طور جدی پیگیری می‌شود؛ چون انتظارات مردم در مورد این طرح ها درست است و روند تکمیل آنها طولانی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت: در بودجه سال آینده تلاش می‌شود که منابع مناسب‌تری برای طرح‌های استان قم ببینیم.

اولویت اصلی دولت ایجاد ثبات فراگیر و مستمر در اقتصاد است

داود منظور همچنین در دیدار با آیت‌الله «سید هاشم حسینی بوشهری»، گزارشی از مأموریت‌ها و اهداف سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد و گفت: کمک به رشد و توسعه فراگیر همراه با عدالت، مأموریت اصلی این سازمان است.

منظور محدودیت منابع را بزرگ‌ترین چالش سازمان برنامه و بودجه بیان کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع، باید نیازها را اولویت‌بندی کنیم. اولویت اصلی دولت ایجاد ثبات فراگیر و مستمر در اقتصاد است؛ چرا که تورم بالا در چند سال گذشته برای مردم، خصوصا اقشار کم‌درآمد، آزاردهنده شده است.

او با اشاره به سیاست دولت در ایجاد ثبات و آرامش در قیمت‌ها، افزود: سال گذشته به خاطر حذف ارز حمایتی، فشار اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شد که پیرو آن در سال جاری سیاست کنترل تورم و مدیریت اثرات ناشی از افزایش نرخ ارز مورد اقدام قرار گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه ناترازی و کسری بودجه را یکی از عوامل مؤثر در ایجاد تورم در جامعه برشمرد و گفت: در سال جاری تلاش کردیم تا هزینه‌ها را با درآمدها همسان‌سازی کنیم و برخی هزینه‌ها را کاهش دهیم تا دولت مجبور به انجام اقدامات تورم‌زا نشود.

او سپس افزود: تلاش کرده‌ایم در لایحه بودجه سال آینده، منابع درآمدی دولت را به صورت واقعی ببینیم که در نتیجه آن میزان برخی از درآمدها را در لایحه بودجه کاهش دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: نرخ ارز برای کالاهای اساسی در سال آینده، مانند سال جاری، 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

منظور در ادامه گزارش خود در این دیدار، به برنامه‌ریزی جهت اتمام پروژه‌‌های نیمه‌تمام، تعیین تکلیف مونوریل و فرودگاه قم، تکمیل راه‌های مواصلاتی، فاضلاب، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و توسعه مدارس و مراکز آموزشی استان قم اشاره کرد.

توجه بودجه سال آینده به فعال‌سازی ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در نشستی با جمعی از استادان دانشگاه‌های استان قم شرکت کرد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت زیادی دارد. زیرا این شرکت‌ها هر هفته دست‌کم چند دستاورد بزرگ ثبت می‌کنند.

او در ادامه افزود: در بودجه سال آینده برای فعال‌سازی ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در جهت اولویت‌های کشور، منابع خوبی دیده شده است.

منظور سپس گفت: دولت سیزدهم در راستای توسعه فضای دانشی، مشورت و هم‌اندیشی با استادان و نخبگان را در اولویت خود قرار داده است.

او در ادامه گفت: دانشگاه‌های کشور هم اینک با وجود حجم بالای تولید علم در عرصه‌های مختلف، با نقطه مطلوب آن فاصله زیادی دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دولت از افزایش تعامل و همکاری با نهادها و موسسات حوزوی حمایت می‌کند، گفت: دغدغه نخبگان حوزوی در خصوص خانواده و فرهنگ، برای دولت حائز اهمیت است و بخشی از مشکلات جاری کشور به‌خاطر عدم توجه به مسئله خانواده طی سال‌های گذشته بوده است.

در این نشست، جمعی از استادان و نخبگان دانشگاهی قم، نظرات و پیشنهادات خود را درباره بخش‌های مختلف نظام بودجه‌ریزی و عملیاتی شدن پژوهشی‌های دانشگاهی بیان کردند.

به مردم نوید می‌دهیم هیچ تکانه‌ای در اقتصاد به وجود نیاید

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: عنوان کرد: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، مسائل مربوط به دستگاه‌های اجرایی را بررسی کردیم و از نکات مهمی که در جلسه مطرح شد، تسریع در بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی به‌ویژه در حوزه راه‌های مواصلاتی از جمله بهسازی و تکمیل راه‌های جاده‌ای استان و راه آهن مربوط به حوزه سلفچگان بود. در این خصوص تصمیمی اتخاذ شد تا منابع لازم را تجهیز و تکمیل کنیم.

او در ادامه افزود: امیدواریم این طرح‌ها حداکثر تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسند. البته برخی از این طرح‌ها تا پایان امسال نیز به نتیجه می‌رسند. همچنین حدود سه هزار میلیارد تومان منابع برای راه‌های مواصلاتی استان باید تزریق شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس گفت: در حوزه آب و فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب هم در حوزه شهر قم و شهرستان‌های اطراف، بنابر این شد تا منابع آنها هم تقویت شود که حدود دو هزار میلیارد تومان منابع برای این کار لازم است. تکمیل بیمارستان‌ها و مدارس در حال ساخت به‌ویژه آنهایی که با کمک خیرین انجام می‌شود در اولویت است. در مجموع حدود هفت هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام داریم که منابع آن باید تکمیل شود.

منظور با بیان اینکه متعهدیم که در سال جاری بخش مهمی از این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم، افزود: همچنین امروز با شخصیت‌های علمی، حوزوی و دانشگاهی استان قم نیز دیدار داشتیم و در مسئله‌ توازن بودجه‌ای و عدالت در تخصیص و توزیع بودجه، نکات بسیار سازنده‌ای‌ در این دیدارها مطرح شد.

او در ادامه گفت: تعدد مراکز دانشگاهی، حوزوی و پژوهشی که در استان قم وجود دارد، ظرفیت استان را از جهت علمی بسیار بالا برده است. استان قم به عنوان میزبان دانشجویان و طلاب بین‌المللی نیز ظرفیت بالایی دارد که باید به آن توجه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزود: نگاه دولت این است که در سال جاری و در سال آینده، بتوانیم ثبات قیمت را در بازار مستقر کنیم. بازار ارز هم اکنون به ثبات خیلی خوبی رسیده است. هدف ما این است که به‌تدریج تورم را در کشور کاهش دهیم و کنترل پایداری داشته باشیم و در پایان برنامه هفتم به تورم تک‌رقمی برسیم.

منظور در پایان یادآور شد: آستانه معافیت مالیاتی در بودجه سال آتی برای کارکنان دولت به 12 میلیون تومان در ماه افزایش داده شده است و برای مشاغل و کسبه خرد، آستانه معافیت مالی را 100 میلیون در سال در نظر گرفتیم که نسبت به سال گذشته، این رقم دو برابر شده است. بنابراین تمام رویکرد دولت این است که بتوانیم ضمن ایجاد رشد در اقتصاد، از سیاست‌های تکانه‌ای نیز جلوگیری کنیم./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.