والدین، ناشاد از کودکان در «شاد»!

دردسرهای آموزش مجازی و یک بام ودوهوا در آموزش‌وپرورش

والدین نسبت به آموزش مجازی گلایه‌ دارند؛ به عنوان مثال برخی والدین که شاغل هستند نسبت به تعطیلی مدارس و آموزش مجازی گلایه‌مندند. چرا که خودشان سرکار هستند و کسی نیست که در کنار فرزندشان باشد.

به گزارش شهروند آنلاین، این روزها که آلودگی هوا به جان کلانشهرها افتاده است و خبر مجازی شدن آموزش در رسانه‌ها شنیده می‌شود، خاطره آموزش در دوره کرونا رنگ گرفته است؛ خاطراتی که به والدین گره خورده است و آنها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

البته مسئولان آموزش و پرورش از والدین به عنوان دستیار و همیار معلم یاد می‌کنند و واقفند که در روزهای کرونا، سهم والدین در آموزش فرزندانشان بسیار پررنگ بوده است.

خانم سعیدی مادر ۳ فرزند که دو فرزندش مدرسه‌ای و یکی دانشجو است، به فارس گفت: در روزهای کرونایی، والدین هم مشمول دورکاری‌ می‌شدند و این بود که امکان درس کار کردن با فرزندمان بود اما در روزهای آلودگی هوا، شرایط فرق می‌کند.

او ادامه داد: فرزند کوچکم کلاس دوم دبستان است و واقعا نه می‌توانم در خانه رهایش کنم و نه اینکه او به تنهایی قادر به یادگیری آموزش‌های ارائه شده در شاد است.

این مادر که کارمند است، افزود: در آموزش مجازی، حتما باید یک نفر کنار دانش‌آموز باشد و به او یاد دهد وگرنه اصلا بچه هیچ چیزی یاد نمی‌گیرد. معلم یک فایل می‌فرستد و تکلیف می‌دهد و خودش نیست که نظارت کند.

کندی شاد

برخی والدین می‌گویند که در روزهای گذشته با مشکلاتی در به‌روزرسانی شاد مواجه بودند و سرعت در این پیام‌رسان کند بوده است.

برخی والدین می‌گویند که به دلیل کندی شاد، معلم فرزندشان از پیام‌رسان‌های دیگر برای آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌کند.

البته تیم پشتیبانی شبکه شاد فقط یک ساعت اختلال آن را پذیرفته است و گفته که این اختلال بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح روز ۱۲ آذر رخ داده است.

ساعت آموزش مجازی چقدر است؟

یکی دیگر از گلایه‌های والدین در آموزش مجازی، نبود ساعت دقیق و میزان متناسب آموزش است. برخی والدین از ساعات زیاد آموزش گلایه دارند و برخی از ساعت کم.

مادر یک دانش‌آموز کلاس اولی در این باره گفت: فرزندم بعدازظهری است و کلاس‌های آموزشی آنلاین هم بعدازظهر برگزار می‌شود. از ساعت ۱۳ کلاس آغاز می‌شود و تا حدود ۱۵:۳۰ ادامه دارد.

او ادامه می‌دهد: معلم کلی تکلیف می‌دهد و بچه‌ها واقعا در زمان آموزش مجازی، خیلی خسته می‌شوند. فقط باید بنویسند و این برای بچه کلاس اولی خیلی سخت است. بعد هم باید ما از مشق‌ها عکس بگیریم و ارسال کنیم.

والدینی که سرکار هستند!

برخی والدین که شاغل هستند نسبت به تعطیلی مدارس و آموزش مجازی گلایه‌مندند. چرا که خودشان سرکار هستند و کسی نیست که در کنار فرزندشان به ویژه کودک دبستانی باشد.

مادر یک دانش‌آموز چهارم دبستانی در این باره گفت: فرزندان ما به دلیل شرایط کرونا از نظر پایه درسی ضعیف هستند چون روزهای مهم اول و دوم دبستان را در خانه گذراندند، حالا چرا باید دوباره تعطیل شوند.

او اضافه کرد: درس خواندن در خانه برای دبستانی‌ها بسیار سخت است. ما در دوره کرونا در خانه بودیم اما الان نمی‌توانیم با هر بار که مدارس مجازی می‌شوند، مرخصی بگیریم. بچه‌ها هم بدون ما درس را یاد نمی‌گیرند.

یک بام و دوهوای آموزش و پرورش

مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت نسبت به تعطیلی مدارس سکوت کرده‌اند و این در حالی است که بنا بر گفته‌های وزیر سابق آموزش و پرورش قرار بود دیگر مدارس به دلیل آلودگی هوا، مداوم تعطیل نشوند.

یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش ۲ بهمن ۱۴۰۱ در شبکه خبر گفت: «با دوستان صحبت کردیم که واقعا تعطیلات دارد به دانش‌آموزان ضربه می‌زند و جدی هم این موضوع باید پیگیری شود. آقای رئیس‌جمهور در جلسه قبل و این جلسه هیأت دولت دستور داد که تعطیلی نباشد».

از یک طرف وزیر آموزش و پرورش می‌گوید مدارس تعطیل نشوند و از سوی دیگر به هماهنگی برای آموزش مجازی اشاره دارد؛ اتفاقی که باعث می‌شود باز هم در کمیته‌های اضطرار آلودگی هوا، رأی بر غیرحضوری شدن مدارس داده شود.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ۲۱ آبان امسال درباره تعطیلی مدارس برخی مدارس به دلیل آلودگی هوا، اظهار کرد: اگرچه موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است ولی در بلند مدت، تربیت دانش‌آموزان و آموزش مهم‌تر است؛ تعطیل کردن یا غیر فعال کردن مدرسه باید اولویت آخر باشد، نه اینکه اولویت اول باشد.

صحرایی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان در هیچ شرایطی رأی به غیر حضوری شدن مدارس نمی‌دهیم، اضافه کرد: خواهشم از کمیته آلودگی هوا این است که به این سیاست راهبردی دولت، توجه کند.

او با بیان اینکه جایی که امکان و انتخاب بین مدارس و صنایع است حتما اولویت ما، فعالیت مدارس است، گفت: صنایع مدتی خاموش شود تا آلودگی هوا برطرف شود و اگر این امکان وجود ندارد، آماده غیرحضوری شدن مدارس هستیم اما به شرطی که از قبل به ما اعلام شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان دسترسی به سامانه شاد برای ۸۰ درصد دانش‌آموزان فراهم است، تأکید کرد: از ۲ هفته قبل از همکارانم در استان‌ها خواستم تا اگر در جلسات کمیته آلودگی هوا به ریاست استانداران، تصمیم به تعطیلی مدارس گرفته شد، سامانه «شاد» در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.