نامه‌‌نگاری ایران به شورای امنیت

در هیچ اقدامی علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته‌ایم

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در ۴ نامه‌ خود خطاب به شورای امنیت ادعاهای مطرح شده علیه ایران را پاسخ داده و تصریح کرد: ایران در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است.

به گزارش شهروند آنلاین، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک شب گذشته به وقت محلی 4 نامه خطاب به شورای امنیت در خصوص ادعاهای مطرح شده علیه ایران توسط نمایندگان آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی توضیحاتی را بیان کرد.

در نامه اول در خصوص ادعاهای مطرح شده توسط نماینده رژیم اسرائیل تصریح شد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ادعاهای بی‌اساس و ارجاعات ناروا در نامه مورخ 13 نوامبر 2023 نماینده رژیم اسرائیل خطاب به رئیس شورای امنیت را رد می‌کند. رژیم اسرائیل به دنبال توجیه و سرپوش گذاشتن بر نقض مستمر قطعنامه 1559 (2004) و 1701 (2006)، تجاوزات نسل‌کشی خود به مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و اقدامات اخلالگرانه، شرورانه و تروریستی خود در منطقه است. بر این اساس، تلاش‌های آن برای انداختن تقصیر به گردن ایران کاملاً بی‌اساس و فاقد هرگونه مبنای قانونی است.

علاوه بر این امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده ایران نوشته است: همچنین اتهامات بی‌اساس نمایندگان رژیم اسرائیل در جلسه توجیهی علنی شورای امنیت در 29 نوامبر 2023 تحت عنوان “وضعیت خاورمیانه از جمله مساله فلسطین” علیه کشورم را رد و محکوم می‌کنم. ایران انتشار ادعاهای بی‌اساس رژیم اسرائیل را چیزی جز تلاشی مذبوحانه برای نادیده گرفتن مسئولیت خود در قبال جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت که در فلسطین اشغالی مرتکب شده است، نمی‌داند.

ایران پیوسته به مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت پایبند بوده است

نامه‌ دوم با رد ادعای نقض قطعنامه 2231 توسط ایران بیان می‌کند: نامه حاضر در پاسخ به نامه‌های مورخ 30 نوامبر 2023 نماینده رژیم اسرائیل خطاب به رئیس شورای امنیت (S/2023/928- S/2023/929) تهیه شده است. نماینده رژیم اسراییل در این نامه‌ها بار دیگر با توسل به اکاذیب و انتشار اطلاعات نادرست، اتهامات غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران را با ادعای نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (2015) مطرح کرده است.

ایروانی در این نامه تصریح کرد: مایلم تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت (2015) پایبند بوده و در اجرای تعهدات خود ذیل این قطعنامه ثابت‌قدم است. بر این اساس، ادعاهای مطرح شده در نامه‌ها کاملاً بی اساس و به صراحت مردود است. باعث شگفتی است که رژیم آپارتاید و اشغالگر اسرائیل به طور مداوم هنجارها و اصول بسیار اساسی و ثابت حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد، در عین حال ایران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متهم می‌کند.

در این نامه همچنین ذکر شد: با توجه به سوابق گذشته رژیم اسرائیل، بر کسی پوشیده نیست که این رژیم بار دیگر به دنبال سوء استفاده از قالب قطعنامه 2231 شورای امنیت و گزارش دبیر کل سازمان ملل بوده است. این سوءاستفاده تلاشی مداوم برای پیشبرد اتهامات بی‌اساس علیه ایران است که همگی ناشی از اهداف سیاسی رژیم است. در نتیجه، این ادعاهای بی‌اساس سیاسی هم فاقد پایه قانونی و اعتبار هستند. در این چارچوب، ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهد که به طور جدی به مأموریت خود که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است پایبند باشد و از هرگونه سوءاستفاده احتمالی رژیم اسرائیل از قالب قطعنامه 2231، به‌ویژه با توجه به شرایط برجام پس از 18 اکتبر جلوگیری کند.

بریتانیا نقشی اساسی در رنج و ناراحتی طولانی‌مدت مردم فلسطین داشته است

نامه سوم در خصوص ادعاهای مطرح شده کشور انگلیس علیه ایران نوشته شده است. در این نامه آمده: مایلم اتهامات بی‌اساس نماینده بریتانیا علیه کشورم را در جلسه توجیهی علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در 29 نوامبر 2023 تحت عنوان “وضعیت خاورمیانه، از جمله فلسطین” برگزار شد، به شدت محکوم و رد کنم. آقای طارق احمد، وزیر کشور انگلستان در سخنان خود در این نشست، ضمن نادیده گرفتن مسئولیت کشور خود در شرایط کنونی خاورمیانه و سیاست‌های بی‌ثبات کننده انگلیس، تلاش کرد تقصیر را به گردن جمهوری اسلامی ایران بیندازد.

ایروانی تصریح کرد: بی‌تردید، بریتانیا نقشی اساسی در رنج و ناراحتی طولانی‌مدت مردم فلسطین داشته است. ریشه‌های شوم این مصیبت را می‌توان در بیانیه بالفور جست وجو کرد که نشان‌دهنده آغاز نزدیک به یک قرن سختی برای فلسطینیان است. حمایت مستمر و تزلزل‌ناپذیر بریتانیا از جنایات و تجاوزات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین و کشورهای منطقه به طور قابل توجهی اقتدار اخلاقی این کشور را برای صدور مجوز قضاوت در مورد نیات و سیاست‌های دیگران کاهش می‌دهد.

ایران در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است

نماینده ایران در چهارمین نامه خود در واکنش به ادعاهای نماینده آمریکا علیه ایران تصریح کرد: علاوه بر نامه‌های قبلی ما، از جمله آخرین نامه‌های مورخ 20 نوامبر 2023 (S/2023/892)، مایلم با قاطعیت ادامه ادعاهای غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ 28 نوامبر 2023 نماینده دائم آمریکا را رد کنم. در همین راستا، بار دیگر تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است. ایران این ادعاهای بی‌اساس را تلاشی عمدی از سوی ایالات متحده، کشور اشغالگر، برای توجیه و جرم‌زدایی تجاوزکارانه و نقض جدی قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه و منطقه می‌داند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.