عملکرد گشت ارشاد مسئولان؛برکناری 60 مدیر

بهادری‌جهرمی: رشد اقتصادی کشور در نیمه اول امسال به ۷درصد رسیده است

سخنگوی دولت گفت: انتظار می‌رود مانند همکاری‌های سابق، در تصویب بودجه نیز بتوانیم از برآورد غیرواقعی منابع جلوگیری کنیم.

به گزارش شهروند آنلاین، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا(ع) گفت: در روز دانشجوی امسال بیش از نیمی از هیات وزیران در دانشگاه‌های سراسر کشور حضور یافتند و چون برخی اعضا چندین جلسه داشتند، جمعاً بیش از 30 جلسه بین دانشجویان با اعضای دولت برگزار شد.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارنظر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره کسری 500 همت در بودجه، عنوان کرد: گزارش کمیسیون تلفیق درباره کلیات بودجه سال آینده مثبت بود و ممکن است نمایندگان نظرهای متفاوتی داشته باشند. دولت تلاش کرده است منابع و مصارف به‌ صورت واقعی پیش‌بینی شود.

سخنگوی دولت گفت: انتظار می‌رود مانند همکاری‌های سابق، در تصویب بودجه نیز بتوانیم از برآورد غیرواقعی منابع جلوگیری کنیم. امیدواریم در گروی این همکاری، بتوانیم یک بودجه مناسبی برای سال آینده داشته باشیم تا به رشد اقتصادی، اجرای مرحله اول برنامه هفتم توسعه و جلوگیری از تورم بینجامد.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: هدف‌گذاری دولت در توسعه سیاست خارجی بر مبنای توسعه همکاری‌های اقتصادی است و در خصوص دیپلماسی همسایگی و کشورهای همسایه نیز همین مساله محور بوده است. این تعاملات چندجانبه نیز آثار متعددی داشته و به تحقق رشد اقتصادی کمک کرده است و در نیمه اول امسال به رشد 7درصدی رسیده‌ایم. در هشت‌ماه نخست امسال ارزش صادرات به کشورهای همسایه 12 درصد رشد داشته و به 18 میلیارد دلار رسیده و مجموع مبادلات تجاری در این مدت به 38 میلیارد دلار رسیده است.

او در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اظهارات پیرامون عدم معرفی افراد خاطی در فساد واردات چای به قوه قضائیه، اظهار داشت: بنده اخیراً گفتم که طبق گزارش بازرس ویژه رئیس ‌جمهور بیش از 60 مدیر در طول دو سال گذشته دولت در موضوعات مختلف که سوء مدیریت و کوتاهی در وظایف داشتند که نسبت به جابه‌جایی و برکناری آنها تصمیم‌گیری شده است؛ این عدد درخصوص مجموع عملکرد گشت ارشاد بوده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: مصادیق معرفی افراد در سطوح مختلف که به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند موجود است و سوابق این مسأله در گذشته اطلاع‌رسانی شده است. یکی از این پرونده‌ها، بازخوانی فساد در واردات چای بوده که درباره آن اطلاع‌رسانی شده است؛ رسیدگی به این پرونده از شهریور سال گذشته آغاز شده و شناسایی و برخورد کلید خورده و تا اواخر سال گذشته پرونده تشکیل شده است. درباره جزئیات نیز باید صبر کنیم تا دستگاه‌های مربوطه اطلاع‌رسانی کنند.

بهادری‌جهرمی درباره حضور اعضای دولت بین دانشجویان و نخبگان، با تأکید بر اینکه رئیس‌ جمهور دستور داده‌اند که اعضای دولت در جلسات دانشجویی حاضر شوند، خاطر نشان کرد: هر مقامی در این جلسات حاضر می‌شود، در جلسات مرتبط در دولت گزارش اهم موارد مطروحه را بیان می‌کند تا این مسأله دنبال شود.

او درخصوص برنامه دولت برای حوزه انرژی و سوخت، بیان کرد: برنامه‌های دولت در حوزه مدیریت مصرف انرژی دو دسته است؛ یکی افزایش ظرفیت‌های تولیدی که سرمایه‌گذاری انجام گرفته و دیگری مدیریت و بهینه‌سازی مصرف. در حوزه افزایش ظرفیت‌ها اقدامات انجام شده و در حال پیگیری است؛ در حوزه مصرف نیز اقداماتی از جمله برخورد با قاچاق دنبال شده و نیمه اول امسال 72 درصد افزایش کشفیات قاچاق سوخت داشتیم. درخصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در برنامه داریم ناوگان حمل و نقل عمومی را به سمت ناوگان برقی ببریم و ایستگاه‌های شارژ در تهران و کرج فعال شده و در سفر استانی اخیر رئیس‌ جمهور 40 اتوبوس برقی تحویل شهرداری کرج شد، همچنین 88 دستگاه تاکسی به شهرداری تهران تحویل داده شد. این موارد به بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص برخورد دولت با فساد در واردات چای و اینکه گفته می‌شود شرکت خاطی ارز ترجیحی دریافت کرده است، خاطر نشان کرد: ارز ترجیحی داده نشده و برای واردات چای ارز نیمایی داده شده بوده و ارز نیمایی در شهریور سال گذشته حدود 27 هزار تومان بوده و این عدد با نرخ بازار تفاوتی ندارد.

بهادری جهرمی ادامه داد: گشت ارشاد مدیران فعال است و نهادهای نظارتی داخل و بیرون دولت هم از شهریور سال گذشته شناسایی اولیه را انجام دادند. با طی شدن فرآیندهای اطلاعاتی برای شناسایی اموال و ذی‌نفعان، نهایتا تا پایان سال گذشته تشکیل پرونده قضایی صورت گرفته است. این ارزها فقط مختص به واردات چای نبوده و درخصوص واردات تجهیزات بوده که حدود نیمی از ارز دریافتی را شامل می‌شود. مهلت رفع تعهد ارزی 18 ماه بوده و بعد از عبور از این مهلت امکان کشف و شناسایی صورت می‌گیرد. نگاه دولت این بوده که دولت باید اولین مدعی هر فسادی، اولین برخوردکننده و اولین پیشگیری‌کننده باشد.

او گفت: ما علاوه بر برخورد با یک مدیر و فرد در هر نوع فسادی، فرآیندهایی که در آن فساد صورت گرفته نیز مورد بازبینی و بررسی قرار می‌دهیم  تا امکان وقوع فساد رفع شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت بایدن خواسته 6 میلیارد دلار آزاد شده ایران را بلوکه کند، تصریح کرد: اینها استفاده‌های تبلیغاتی برای خودشان دارد و خیلی جدی نگیرید.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دولت برای مقابله با کشف حجاب و حمایت از گروه‌های امر به معروف‌کننده، خاطر نشان کرد: برنامه دولت اجرای قانون است و نسبت به حمایت از همه گروه‌های مردمی هم معیار قانونی وجود دارد و اگر مصداقی در قانون مشخص است که امر به معروف باشد، قانون تکلیف همه را در حمایت مشخص کرده و همچنین مصادیق تخلف در این زمینه در قانون مشخص است. اگر بیاموزیم در چارچوب قانون عمل کنیم، به نفع همگان خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده تخلف شرکت بهمن‌موتور بیان کرد: دولت در برخورد با مافیای خودرو مصمم و جدی است‌. این پرونده در حال رسیدگی است و فرآیند رسیدگی آن باید تکمیل شود. سازمان تعزیرات در مرحله بدوی محکومیت صادر کرده و طبق آخرین گزارشات، پرونده در حال نهایی شدن است و رأی به‌زودی صادر خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال رد طرح افزایش سن بازنشستگی از سوی شورای نگهبان گفت: این موضوع بین مجلس و شورای نگهبان است و دولت طبق قانون مصوب عمل خواهد کرد.

بهادری‌ جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص سفر اخیر رئیس‌ جمهور به روسیه، خاطر نشان کرد: در این سفر درباره حوزه‌های انرژی، بانکی، کشاورزی، ترانزیتی و کریدور شمال-جنوب گفت‌وگو صورت گرفت و ابتکارات جدیدی برای تسریع همکاری‌های دوجانبه اتخاذ شد. همچنین دو مقام عالی درخصوص توقف جنگ در غزه گفت‌وگو کردند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.