اصلاحیه وزیر ارشاد برای معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ،‌ هنر و رسانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ،‌ هنر و رسانه در لایحه ارسالی به مجلس بدون اصلاحیه مدنظر او به اشتباه ارسال شده و حالا او متن اصلاحیه‌ را برای الحاق به لایحه ارسال کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین، در لایحه اصللاح قانون مالیات‌های مستقیم پیشنهادی دولت به مجلس‌،‌ معافیت مالیاتی ناشران از 100 درصد به 25 درصد کاهش و برای اشخاص حقیقی هم تا سقف پنجاه میلیون تومان در نظر گرفته شده است، این در حالی است که در سال‌های ابتدایی دهه 90 وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش فراوانی برای اجرایی شدن معافیت مالیاتی ناشران کرد تا پس از گذشت یک دهه از تصویب این قانون معافیت اجرایی شود. در سال‌های پس از آن اگرچه ناشران همواره درگیری‌هایی را با میزان مالیاتی برای بهره‌مندی از این معافیت داشتند،‌ اما در اصل معافیت شکی نبود و آورده‌های مثبتی برای حوزه نشر به همراه داشت.

انتشار این لایحه انتقادات و نگرانی‌هایی را برای فعالان حوزه فرهنگ ایجاد کرد،‌ نگرانی‌هایی که معاون فرهنگی وزیر ارشاد هم آنها را بی‌مورد ندانسته و گفته بود: در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس معافیت به صورت حداقلی دیده شده و این پاسخگوی شرایط فعالان در حوزه نشر و کتابفروشی نیست، موارد در معاونت فرهنگی احصا و جمع‌بندی و به خدمت وزیر ارائه شد. نظر تخصصی معاونت و ناشران و کتابفروشان مبنی بر این  است که این تصمیم می‌تواند در فرآیند توسعه رونق کسب و کار نشر اختلال جدی ایجاد کند و لازم است که وزارت ارشاد حتما نسبت به این موضوع موضع جدی داشته باشد و تلاش کند که این اصلاح شود. در پیگیری‌ها وزیر ارشاد در گفت‌وگویی با وزیر اقتصاد و ارائه توضیحات و نگرانی‌های موجود مقرر شد که همچنان موسسات انتشاراتی و کتابفروشی‌ها چنانچه مجوز داشته و خوداظهاری کنند‌، از معافیت‌های مالیاتی موجود در قانون  بهره‌مند شوند. تنها در لایحه بودجه برای بهره‌مندی کتاب‌های کمک آموزشی ابهامی وجود داشت که آن ابهام نیز در اصلاحیه برطرف خواهد شد.

بعد از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد که در زمان تصویب این لایحه در دولت پیشنهاد اصلاح داده و پیشنهاد اصلاح او به تصویب رسیده است، اما متاسفانه نسخه بدون اصلاح برای مجلس ارسال شده است. نامه اصلاحیه برای وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت ارسال شده و قرار است جایگزین لایحه ارسالی شود.

در بخشی از نامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهادری جهرمی سخنگوی دولت مبنی بر اصلاحیه قانون مذکور که در اختیار قرار گرفته آمده است:

«در بحث مالیات اهالی فرهنگ و هنر و رسانه که سال‌های متمادی با عنایت به مشکلات عدیده و رویکرد حمایتی از معافیت برخوردار بودند، بند «ل» ماده 139 قانون مذکور این وزارتخانه بارها دفاعیات و نظرات خود را ابراز داشته و نظرات تخصصی خود را در خصوص تاثیر حذف این معافیت‌ها ارائه نموده است، با این وضع در جلسه نهایی مقرر شد در تبصره‌ای الحاقی تمام مالیات‌های اخذ شده از مشمولان بند یاد شده در حوزه فرهنگ و هنر به مصرف برسد که متاسفانه این مهم در تدوین نهایی لایحه مذکور رعایت نشده است.

همچنین به موجب مصوبه اخیر شورای سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور مقرر شد مالیات اهالی فرهنگ و هنر برمبنای حکم مندرج جزء یک (از بند ع) تبصره (6) قانون بودجه 1401 کل کشور محاسبه و لحاظ شود. براین اساس خواهشمند است دستور فرمایید تا طی نامه‌ای پیرو متن زیر به جای بند (ت) ماده (44) لایحه که به اصلاح بند (ل) ماده (139) قانون مالیاتهای مستقیم پرداخته جایگزین شود:

«ت-3 تبصره به بند «ل» به شرح زیر الحاق شد:

تبصره 1-معافیت مالیاتی این بند مشمول فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی نمی‌شود، معافیت مالیاتی بازیگران اجرای صحنه خوانندگی(کنسرت) و تهیه‌کنندگی موسیقی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی و حراجی آثار هنری موضوع بند(ل) ماده (139) قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف 6 میلیارد ریال (6.000.000.000) در سال قابل اعمال است.

و بعد از آن هر سه مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است. افزایش ارقام مندرج در این تبصره هر سه سال بنا به پیشنهاد وزارتین فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور اقتصاد و دارایی تهیه و تصویب هیئت وزیران قابل انجام است.

تبصره 2 ـ درصد درآمدهای مالیاتی حاصله از این بند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (صندوق اعتباری هنر) جهت حمایت از فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، هنری، سینمایی، رسانه‌ای و نیز هزینه‌های تامین اجتماعی امور رفاهی درمان و مخارج ضروری مشمولین صندوق مذکور اختصاص می‌یابد.

تبصره 3 ـ کمک‌های پرداختی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای حمایت از کلیه فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، هنری، سینمایی، رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع ماده (71) قانون محاسبات عمومی کشور و قانون ضوابط پرداخت کمک یا اعانه به افراد و موسسات غیردولتی موضوع ماده (71) قانون محاسبات عمومی کشور بابت حمایت از فعالیت‌ها یا هزینه‌های ضروری یا عام‌المنفعه ایشان مبنای محاسبه مالیاتی قرار نمی‌گیرد./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.