رشد 2.5 برابری سوادآموزی در ایران نسبت به میانگین جهانی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: دبیر کل یونسکو ۱۷ شهریورماه امسال پیامی را صادر کرده است مبنی بر اینکه در ۴۰ سال گذشته جریان سوادآموزی در دنیا به صورت میانگین ۱۸ درصد رشد داشته است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران این رقم ۵۰ درصد بوده؛ یعنی 2.5 برابر میانگین جهانی.

به گزارش شهروند آنلاین، علیرضا عبدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی پیش از ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (اول دی‌ماه) تهران که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: ۴۴ سال پیش در ۷ دی ماه ۱۳۵۸ فرمان تاریخی امام راحل (ره) مبنی بر یک حرکت مردمی، بسیجی‌، جهادی و هماهنگ بر محور علم و دانش صادر شد و مردم ایران به صورت یکپارچه با لبیک به این فرمان بزرگ عین معضل بزرگ اجتماعی را سعی در حل داشتند.

او افزود: ۴۴ سال از این پیام تاریخی می‌گذرد و در این مدت جمهوری اسلامی ایران فتوحات بسیار مهم و روشنی را در امر سوادآموزی در داخل کشور و نمای جهانی خود داشته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل این سازمان اظهار کرد: روزی که این پیام صادر شد از جمعیت تقریباً ۳۵ میلیون نفری جمهوری اسلامی ایران ۴۷ درصد با سواد بود و بقیه مردم بی‌سواد بودند. اما اکنون که من در خدمت شما عزیزان هستم این عدد نزدیک به ۹۸ درصد رسیده است؛ یعنی ۴۷ درصد از مردم در بازی سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها در سال ۵۸ به ۹۸ درصد در سال ۱۴۰۲.

او ادامه داد: دبیر کل یونسکو  ۱۷ شهریورماه امسال پیامی را صادر کرده است مبنی بر اینکه در ۴۰ سال گذشته جریان سوادآموزی در دنیا به صورت میانگین ۱۸ درصد رشد داشته است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران این رقم ۵۰ درصد بوده؛ یعنی 2.5 برابر میانگین جهانی.

عبدی گفت: از سوی دیگر جریان سوادآموزی در کشور ما صرفاً یک جریان خواندن و نوشتن نبوده است آنچه در دنیا به اسم باسوادی تلقی می‌شود عموماً کفاف از خواندن و نوشتن می‌کند در حالی که طبق اساسنامه نهضت مطابق با فرمان حضرت امام در کنار خواندن و نوشتن، توجه به آموزه‌های دینی، روخوانی قرآن کریم و همچنین، رشد فرهنگ اسلامی جزو اولین‌های نهضت سوادآموزی بوده است.

او افزود: نهضت سوادآموزی کسی را با سواد تلقی می‌کند که حداقل سوم ابتدایی داشته باشد و از منظر دیگر اگر ما جمعیت سال ۵۸ را ۳۵ میلیون نفر و جمعیت حال حاضر کشور را بالغ بر ۸۵ میلیون نفر بدانیم، رشد دو و نیم برابری عظمت خود را چندین برابر نشان می‌دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جریان‌های سوادآموزی در دنیا معمولاً الزامات اجتماعی دارند یعنی اگر کسی باسواد نشود از حقوق اجتماعی محروم می‌شود در حالی که در کشور ما جریان سوادآموزی مبتنی بر آگاهی، آگاه‌سازی و گفتمان رشد، پیشرفت و تعالی است. یعنی اولاً فرد بی‌سواد در ابتدا ترغیب شده و فهمی از مشکل خود داشته باشد و ثانیاً جذب و رشد و تعالی پیدا کرده و قدم به قدم مراتب سواد را طی کند تا بتواند به مراتب بالاتر نیز برسد.

او ادامه داد: جای آن دارد از همه افرادی که زحمات فوق‌العاده‌ای را در این مسیر کشیدند، تشکر و تقدیر کنم. از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، نماینده محترم ولی فقیه در سازمان نهضت سوادآموزی که می‌شود گفت ایشان پدر سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران هستند و سال‌های سال در این مسیر مجاهدت کردند. همچنین؛ قاطبه جریان وزارت آموزش و پرورش؛ از وزرای گذشته تا‌کنون نیز کمال تشکر را داشته باشم که حمایت ویژه‌ای از نهضت سوادآموزی داشتند.

عبدی در پایان خاطرنشان کرد: جای آن دارد از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آیت الله رئیسی که در هیات دولت نسبت به استمرار سازمان نهضت سوادآموزی و رشد و توسعه آن بر مبنای عملکرد جهادی اشاره کردند نیز تشکر کنم./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.