شناسایی بدافزار مهاجم سیستم سوخت‌رسانی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل:الان در مرحله برطرف کردن اشکالات هستیم و بعد از آن سیستم به حالت اولیه برمی‌گردد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اختلال اخیر در سامانه سوخت گفت: تیم‌هایی که دنبال منشا تهدید بودند موفق شدند بدافزار مهاجم را شناسایی کنند و یک تهدید مدرن از جنس APT بوده که کشف شده و در آزمایشگاه‌های ما در حال بررسی دقیق است.

به گزارش شهروند آنلاین، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل با اشاره به اختلال اخیر در سامانه سوخت گفت: دو ساعت بعد از حمله و بررسی‌های اولیه، اولین اطلاعیه سازمان پدافند غیرعامل صادر و ارائه شد.

او افزود: کار دوم حفظ تداوم کارکرد یعنی جداسازی سیستم سوخت‌رسانی از شبکه سوخت‌رسانی و ارائه به صورت دستی بود که بعد از 3 ساعت نزدیک 55 درصد از ایستگاه‌های پمپ بنزین جدا شدند که بعد از 24 ساعت به 90 درصد رسید و توانستیم کمتر از یک روز خدمت‌رسانی به مردم صورت بگیرد و تلاش کردیم حداقل پیامد منفی ممکن برای مردم ایجاد شود و نسبت به سال گذشته موفقیت خوبی بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: سه شبکه سوخت‌رسانی را جدا جدا بررسی کردیم که در شبکه سوخت و شبکه برنامه‌ریزی آسیب‌پذیری جدی دیده نشد و در یکی از شبکه‌های دریافت و پرداخت آسیب‌پذیری وجود داشت که در حال پیگیری امنیتی هست.

او تصریح کرد: این پرونده مثل یک پرونده جنایی به شدت پیچیده است و ضمن اینکه ما در عرصه‌ای هستیم که دشمنان هم سخنان ما رار رصد می‌کنند. بنابراین بخشی از اطلاعات را بیان نمی‌کنیم، الان در مرحله برطرف کردن اشکالات هستیم و بعد از آن سیستم به حالت اولیه برمی‌گردد که بخش عمده آن صورت گرفته است.

جلالی همچنین گفت: سامانه سوخت یک سامانه قدیمی است و در برنامه بلندمدت باید حتما به‌روزرسانی شود و هم بخشهای ارتباطی و هم سامانه‌های پردازشی و هم اتصالش با سامانه‌های دریافت و پرداخت و جایگاه‌ها باید از ارتباط امن‌تری برخوردار شود که در مرحله بعدی حتما پیگیری می‌کنیم. برنامه بلندمدت سوخت باید حتما به سمت نوسازی برود.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بیش از 55 درصد حملات سایبری در جهان با استفاده از هوش مصنوعی صورت‌ گرفته و در ایران نیز بیش از 30 درصد این حملات با استفاده از هوش مصنوعی بوده لذا توجه به این مقوله، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: با توجه به اینکه ما درخصوص حملات سایبری شرایط را در سه مرحله قبل از حادثه، حین حادثه و پس از حادثه دسته‌بندی می‌کنیم، مجموعه اقدامات ما در زمینه سامانه سوخت به بعد از حادثه برمی‌گردد که آسیب‌شناسی و تهیه نقشه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی است که بعد از حمله صورت گرفته در سال 1400 آن را تهیه کردیم و بخش عمده‌ای از آن اجرا شد./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.