دیوان عالی آمریکا با ترامپ چه می‌کند؟

دیوان عالی آمریکا تقاضا برای بررسی فوری مصونیت قضائی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور را رد کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، دیوان عالی آمریکا تقاضای جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده دونالد ترامپ را برای بررسی فوری مصونیت قضائی رئیس جمهور سابق کشور، از پیگرد قضائی در ارتباط با پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020 رد کرد.

دیوان عالی همچنین در این حکم امکان ادامه بررسی این درخواست در دادگاهی پایین‌تر و سرعت بخشیدن به روند بررسی ادعای ترامپ درباره مصونیت قضائی پیش از آغاز دادگاه در ماه مارس را صادر کرد.

بر این اساس، دیوان عالی در یک صفحه و بدون هیچ توضیحی، این حکم را صادر کرد. هیچ یک از قضات دیوان با این حکم مخالفت نکرده و قضات همچنان می‌توانند درباره این موضوع بعدا تصمیم گیری کنند.

این تصمیم ممکن است برگزاری دادگاه بعدی ترامپ در تاریخ 14 اسفند (23 مارس) در واشنگتن را به تاخیر بیندازد.

پس از صدور این حکم دونالد ترامپ در بیانیه‌ای خطاب به هوادارانش، این حکم را پیروزی برای خود خواند و اظهار کرد: من همچنان برای حقوق خود در دادگاه‌های تجدیدنظر مبارزه می‌کنم.

دو هفته پیش در پی تقاضای جک اسمیت بازرس ویژه تحقیق درباره وقایع 6 ژانویه سال 2021، از دیوان عالی آمریکا برای بررسی مصونیت سیاسی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور، این دادگاه با بررسی فوری این مساله موافقت کرد.

بر این اساس، دونالد ترامپ پیشتر مدعی شده بود که در زمان وقوع حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره مصونیت سیاسی داشته و اسمیت نمی‌تواند هیچ جرمی را به او نسبت دهد. به همین دلیل اسمیت درخواست بررسی فوری این موضوع را به دیوان عالی ارائه داد.

اما یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا حکم داد که دونالد ترامپ باید به دلیل ایفای نقش در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، با یک دعوی حقوقی مواجه شود و در این مورد از مصونیت سیاسی و حقوقی برخوردار نیست.

این دادگاه ضمن رد ادعای ترامپ مبنی بر اینکه او دارای مصونیت سیاسی است، تایید کرد: ترامپ هنگامی که از طرفدارانش خواست تا در روز شورش به سمت کنگره بروند، از قدرت شخصی خود به عنوان نامزد ریاست جمهوری استفاده کرده است. روسای جمهور آمریکا تنها برای اقدامات رسمی از مصونیت در برابر دعاوی حقوقی برخوردارند.

قاضی تانیا چاتکان اعلام کرد که هیچ اساسی برای این موضوع وجود ندارد که روسای جمهور آمریکا پس از ترک کاخ سفید، نمی‌توانند با اتهام کیفری مواجه شوند.

او در این حکم نوشت: ایالات متحده در یک زمان تنها یک رئیس اجرایی دارد و مصونیت برای هر رئیس جمهور تا زمانی که در قدرت است وجود دارد و این موقعیت برای عبور از مواقع بحرانی و خطر تفویض نمی‌شود.

اسمیت در متن درخواست خود برای دیوان عالی نوشت: این پرونده سوالات اساسی را در قلب دموکراسی ما نشان می‌دهد. ادعای مصونیت سیاسی ترامپ عمیقا نادرست است و تنها دیوان عالی می‌تواند این موضوع را به درستی حل کند.

اما دونالد ترامپ در این باره اظهار کرد سخنان او برای تشویق هوادارانش برای «جنگیدن مانند جهنم» در برابر تایید نتایج انتخابات 2020 ، تنها یک «موضوع نگرانی عمومی» بوده و مربوط به حس مسئولیت رسمی او بوده است.

همچنین درخواست یک بازرس از دیوان عالی برای دخالت در یک پرونده پیش از صدور حکم قطعی درباره آن در یک دادگاه تجدیدنظر، اقدامی نادر در تاریخ ایالات متحده است اما این اقدام اسمیت نشان‌دهنده ضرورت رسیدگی به این موضوع پیش از انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر سال آینده است. زیرا اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می‌تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که 3 تن از قضات دیوان عالی از مجموع 9 قاضی آن، از سوی ترامپ معرفی و انتخاب شده‌اند که اکثریت 6-3 محافظه‌کاران در این دیوان را مستحکم می‌کنند.

در همین حال کارشناسن قضائی بر این باورند که وکلای ترامپ می‌توانند از درخواست مصونیت سیاسی او برای به تاخیر انداختن دادگاه و آزادی عمل او برای برگزاری کمپین‌های انتخاباتی استفاده کنند.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبه‌رو است: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده در ویلای شخصی‌اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. او همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبه‌رو است. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده‌ها را رد و تاکنون در هیچ یک از این پرونده‌ها گناهکار شناخته نشده است.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند، این در حالی است که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2024 است. او مدعی است طرح این اتهامات تنها باعث پیشتازی او در نظرسنجی‌ها شده است./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.