دلایل «شب مُردگی» مناطق مرکزی پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه مناطق مرکزی شهر تقریبا خالی از سکنه شده است، دلیل ایجاد این وضعیت به زعم او «شب مُردگی» را، اجرای طرح ترافیک کنونی در پایتخت عنوان کرد که برای حل آن باید راهکاری اجرایی و عملیاتی اندیشیده شود.

به گزارش شهروند آنلاین،محسن هرمزی روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درمورد آخرین وضعیت تصویب و زمان اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران توضیح داد: واقعیت این است که اجرای ۲ طرح کنونی ترافیک و کاهش آلودگی هوا منجر به شب مردگی در مناطق مرکزی تهران شده و از سوی دیگر منطقه مرکزی پایتخت را شبیه شهر ارواح و خالی از سکنه کرده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه وقوع این پدیده به دلیل برخوردی بوده که ما با این منطقه طی سالیان متوالی داشته‌ایم، گفت: بیشتر شرکت‌ها و مراکز اداری پایتخت در این قسمت و بیشتر در ساعات اداری روز فعال هستند اما تغییر در گستره طرح‌های ترافیکی الزامی است.

هرمزی لازمه اجرای طرح ترافیک جدید را برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی دانست و تاکید کرد: تا سال آینده حتما برقی‌سازی انجام می‌شود و البته سنگ‌اندازی زیادی در این راه شده است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه مدل خودروهای برقی وارداتی را انتخاب و قرارداد را با چینی‌ها نهایی کرده‌ایم، گفت: خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار تاکسی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی با چینی‌ها نهایی شده و امیدواریم که تا شب عید، یک رقم قابل توجهی از آنها را در خیابان‌های شهر داشته باشیم.

او یادآور شد: با این سرعت برقی‌سازی، یکی از الزامات ما تغییر طرح ترافیک است و باید مثل پاریس و پکن در حلقه محدوده طرح ترافیک، خودروهای برقی تردد کنند و خودروهای عادی نیز با یک ضریب پرداخت مضاعفی اجازه تردد داشته باشند.

مختصات طرح جدید ترافیک از زبان معاون شهردار تهران

هرمزی این را هم گفت که در طرح ترافیک جدید، طرح‌های ترافیک اصلی و کاهش آلودگی هوا در هم ادغام می‌شود و ممکن است وسعت آن کاهش یابد چرا که هر چه گستره این طرح را توسعه دهیم باعث شب مردگی و خالی شدن بیشتر مرکز تهران از سکنه می‌شود.

او افزود: البته طرح ترافیک جدید فعلا درحد یک طرح کارشناسی است؛ ما در منطقه هفت تهران طرح پایلوت تی. او. دی به صورت هوشمند را در حال اجرا داریم که نتایج و برداشت آمار ترافیکی آن برای ما مهم است اما از یاد نبریم که مهمترین شاخصه طرح ترافیک جدید، برقی‌سازی خودروها است.

معاون شهردار تهران از پکن به عنوان نمونه‌ای موفق در برقی‌سازی یاد کرد و گفت: پکن همیشه جزو شهرهای آلوده دنیا بود اما با برقی‌سازی حمل و نقل عمومی امروز فاصله معناداری با شهرهای آلوده پیدا کرده است؛ جالب است بدانید که به گفته شهردار این شهر، ۳۸درصد خودروهای شخصی پکن هم برقی هستند.

او درمورد پتانسیل و زیرساخت‌های تهران برای ورود خودروهای برقی هم یادآور شد: درحال حاضر ۱۵ ایستگاه جای شارژ برق ایجاد شده و درمجموع ۷۴ نقطه جای شارژ داریم؛ قراردادی با مپنا امضا کرده‌ایم که تا پایان سال آینده پنج هزار جایگاه دیگر در یک هزار و ۷۰۰ نقطه ایجاد کنیم.

هرمزی درمورد قیمت خودروهای برقی وارداتی و به صرفه بودن آن نیز اضافه کرد: قیمت خودروهای برقی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است و خوشبختانه دولت نیز عوارضی برای واردات آنها درنظر نگرفته است و فکر می‌کنم در نهایت قیمتی حدود یک میلیارد تومان در بازار ایران داشته باشد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.