تزریق هورمون ترس به قاره سبز؟!

نگرانی بورل از واکنش احساساتی اروپایی‌ها

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به اینکه انتخابات پارلمانی اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ می‌تواند به اندازه رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا سرنوشت‌ساز باشد، هشدار داد، بر این باور است که نگرانی رای‌دهندگان اروپایی درباره مسائل ناشناخته ممکن است آنها را به سمت حمایت از احزاب راست‌گرای پوپولیست سوق دهد.

به گزارش شهروند آنلاین، «جوسپ بورل» به روزنامه گاردین گفت: نگران ترس اروپایی‌ها هستم. نگران هستم که اروپایی‌ها فقط به دلیل این که ترسیده‌اند، رای دهند. از نظر علمی ثابت شده که ترس در برابر ناشناخته‌ها و عدم اطمینان، هورمونی را ترشح می‌کند که باعث واکنش برای احساس امنیت می‌شود.

بورل ضمن اشاره به وضعیت کنونی اتحادیه اروپا در پایان سالی که دو جنگ غزه و اوکراین در آن رخ داد، گفت، این دو درگیری آینده اتحادیه را تهدید می‌کند و در رابطه با اوکراین، نگران آن است که این کشور شکست بخورد مگر این که تغییری سریع در روند درگیری‌ها حاصل شود.

این مقام اروپایی مدعی شد نشانه‌ای دال بر این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد توقف جنگ را دارد یا حتی آماده توافقی برای حفظ شرق اوکراین توسط روسیه است، وجود ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین مدعی شد حماس یک نیروی نظامی نیست بلکه یک ایده است، بنابراین می‌توان آن را نه فقط با بمب‌ها بلکه با ایده‌های بهتر شکست داد.

اظهارات بورل همزمان با دستاوردهای احزاب راستگرا در سراسر قاره اروپا مطرح شده که به نظر می‌رسد ناشی از نگرانی‌ها از مسائل مهاجرتی و کاهش استانداردهای زندگی است.

این مقام اروپایی افزود: ما در معرض هجوم جهان تهدیدهای رسانه‌ها هستیم و از طریق آنها درباره جنایات روزانه یا جنگ‌ها مطلع می‌شویم و این باعث فعالیت هورمونی می‌شود که ترس آن را تولید کرده است. احزابی که می‌توانند از این ترس انسانی بهره‌برداری کنند و پاسخ بدی را به سوالات خوب می‌دهند و می‌توانند حمایت جمعیت اروپا را جلب کنند.

بورل این موضوع را نیز پذیرفت که هم دلایل واقعی و هم دلایل مفروضی برای نگرانی وجود دارد، اما از رای‌دهندگان خواست از نیروهای سیاسی که می‌توانند تحلیل شفافی از وضعیت ارائه دهند، حمایت کنند.

او گفت: اگر ما نتوانیم این کار را انجام دهیم، فکر می‌کنم انتخابات اروپا به اندازه انتخابات آمریکا خطرناک خواهد بود.

بورل همچنین در بخشی از سخنانش هشدار داد که موجودیت اتحادیه اروپا در اوکراین تهدید می‌شود.

این مقام اروپایی مدعی شد، پوتین نمی‌تواند به یک تکه از اوکراین راضی باشد و بقیه اوکراین را متعلق به اتحادیه اروپا بداند.او از جنگ به ویژه تا قبل از انتخابات آمریکا دست نمی‌کشد. این انتخابات ممکن است سناریوی بسیار مطلوب‌تری برای او به ارمغان آورد. بنابراین ما باید برای یک درگیری با شدت بالا برای مدت طولانی آماده شویم.

بورل در عین حال مدعی شد: پوتین در مورد ظرفیت ارتش خود اشتباه کرده است. او در مورد ظرفیت مقاومت اوکراین اشتباه کرد. درباره اراده اتحادیه اروپا و قدرت اتحاد فراآتلانتیک اشتباه کرد. اما او هنوز آنجاست. هنوز هم حاضر است بجنگد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.