مسأله این است؛خشک و خشک‌تر

واکنش کارشناسی به "هارپ" و عقیم‌سازی ابرها

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با تکذیب شائبه‌های عقیم‌سازی ابرها، گفت: تاسیسات هارپ ارتباطی به لایه‌های اتمسفر ندارد.

به گزارش شهروند آنلاین،احد وظیفه در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص پیش‌بینی بارش‌ها در کشور اظهار کرد: آن‌چه مشخص است این‌که طی دو هفته آینده بارندگی‌ها در کشور کمتر از نرمال خواهد بود و دیماه مانند آذرماه است.

او ادامه داد: احتمال این‌که پس از 2 هفته شرایط بارندگی در کشور تغییر کند، زیاد نیست. البته امواجی از کشور عبور می‌کند اما این‌که بتواند توده سردی را وارد کرده و به دنبال آن بارش‌های فراگیر داشته باشیم، وجود ندارد.

او با تاکید بر این‌که مدل‌های عددی فعلاً این وضعیت را نشان می‌دهند در رابطه با شایعات مربوط به عقیم‌سازی ابرها و سامانه هارپ، افزود: اینها فقط شایعه است که متاسفانه توسط برخی مطرح می‌شود. هارپ هم تاسیساتی است که در آلاسکا راه‌اندازی شده و امواج را برای آزمایش لایه یونوسفر یا لایه‌های بالایی جو ارسال می‌کند. این امواج هیچ ارتباطی به اتمسفر که در آنجا ابر تشکیل می‌شود، ندارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی بیان کرد:‌این اقدام برای آن است تا دانشمندان بدانند واکنش امواج رادیویی در لایه‌های یونوسفر چگونه است و مطالعات مذکور ارتباطی به اتمسفر ندارد.

وظیفه در ادامه با بیان این‌که کم‌بارشی و خشکسالی در اکثر مناطق دنیا فراگیر شده و فقط مختص به ایران نیست، اضافه کرد: در این بین برخی این مساله را برجسته می‌کنند. لازم به یادآوری است که سال گذشته یعنی در بهار و تابستان خشکسالی بخش‌های جنوبی اروپا را درنوردید و در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، یونان و … خشکسالی بی‌سابقه‌ای رقم خورد.

او تاکید کرد: در منطقه خاورمیانه نیز شاهد کم‌بارشی بوده‌ایم که برای برخی کشورها از جمله سوریه،‌ ایران،‌ عراق، ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی این کم‌بارشی بیشتر بوده است.

او مهم‌ترین عامل بروز این وضعیت آب وهوایی را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت:‌ تغییر اقلیم باعث تغییر الگوهای متداول آب‌وهوایی  و خشک‌تر شدن مناطق خشک مانند ایران شده است.

او در این‌باره به مثالی اشاره کرد و ادامه داد: تغییر اقلیم در یک نمونه باعث سیل پاکستان شد که حدود 1000 نفر تلفات جانی داشت. یا سیل سال گذشته در تهران و استان فارس. اینها پدیده‌های ناشی از تغییرات گسترده اقلیمی هستند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.