مالیات نصف طلافروشان؛ کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در ماه

بر اساس آمار در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد طلافروشان تا ۵ میلیون تومان مالیات برای آنها محاسبه شده است. یعنی حدود ۱۲ هزار طلافروش ماهانه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

به گزارش شهروند آنلاین، سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی چندی پیش از یک فرار مالیاتی در حوزه طلا خبر داد که 9 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است، اما پرونده مالیاتی نداشته است.

برای کنترل فرار مالیاتی در حوزه‌های مختلف، قانون سامانه مودیان همه فعالان اقتصادی از جمله طلافروشان را مکلف کرد تا از اول دی معاملات خود را در سامانه مودیان ثبت کنند، تا هم معاملات شفاف شود و هم فرایند مالیات‌ستانی برای همه اصناف از جمله طلافروشان به صورت سیستمی و با کمترین دخالت ممیزان مالیاتی عملیاتی شود.

در حال حاضر فرایند سندی و ممیز محور مالیات‌ستانی از طلافروشان موجب شده تا برخی فرار‌ها و کم‌اظهاری‌های مالیاتی وجود داشته باشد.

بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی، از مجموع حدود 23 هزار و 900 طلافروشی در سطح کشور، 25 درصد که شامل حدود 6 هزار واحد صنفی می‌شود مالیات صفر برای عملکرد سال 1401 آنها محاسبه شده است.

علاوه بر این 50 درصد طلا فروشان هم تا 5 میلیون تومان مالیات برای آنها در نظر گرفته شده است. یعنی حدود 12 هزار طلافروش ماهانه کمتر از 500 هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

بررسی آمار سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که مالیات بیش از 14 هزار 500 واحد صنفی طلا فروش که شامل 60 درصد طلا‌فروشان می‌شود در سال 1401 کمتر از 10 میلیون تومان بوده است.

در این آمار آمده است که بیش از 71 درصد از واحد‌های صنفی طلافروشی که شامل 16 هزار 500 مودی می‌شود کمتر از 15 میلیون تومان در سال 1401 مالیات داده‌اند.

بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی تنها حدود 2600 واحد صنفی طلافروشی وجود دارند که بیش از 30 میلیون تومان در سال 1401 مالیات پرداخت کرده‌اند.

مطابق آمار بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی میانگین مالیات طلا و جواهر فروشان برای عملکرد سال‌های سال 1399 حدود 4.1 میلیون، در سال 1400 حدود 6.4 میلیون و در سال 1401 حدود 9.6 میلیون تومان بوده است. مالیات عملکرد هر سال طبق قانون مالیات‌های مستقیم در سال بعد از آن پرداخت می‌شود./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.