کشیدنِ زیپِ مرگ با ویپ!

درحالی برخی تصور می‌کنند که سیگارهای الکترونیکی بی‌خطر هستند که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد کشورها باید اقدامات فوری برای کنترل این سیگارها انجام دهند.

به گزارش شهروند آنلاین، ۴۶۰۰ ماده شیمیایی، ۶۰۰ ماده سمی، ۵۰ ماده سرطان‌زا در سیگار وجود دارد؛ وزارت بهداشت می‌گوید ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال سیگاری هستند؛ اما حالا چندسالی است که سیگار الکترونیکی یا ویپ جای خودش را در بین جوانان باز کرده است.

بابک، پدرام و مسعود سه نفری روی نیمکت پارک طوری مشغول ویپ کشیدن هستند که هاله‌ای از دود، دور و برشان را گرفته است. بیش از ۸۰ درصد افرادی که سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، مصرف همزمان سیگار را هم دارند. از هر سه نفری که در طول زندگی خود سیگار می‌کشند، دو نفر از آنها به واسطه این عادت جان خود را از دست می‌دهند و افراد سیگاری به طور میانگین ۱۰ سال کمتر از غیر سیگاری‌ها عمر می‌کنند.

این در حالی است که رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی غلامرضا حیدری می‌گوید: عرضه این وسیله دخانی یک نوع قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.

سالانه ۶۰ هزار ایرانی در اثر مصرف سیگار جان می‌دهند و میزان خسارت مالی سیگار بر بهداشت و درمان کشور معادل پرداخت هدیه ۱۵ میلیونی به نیمی از مردم ایران است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جعفر جندقی نیز می‌گوید: مصرف انواع سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه،بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی و سرطان‌های دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده  را افزایش می‌دهد./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.