چرا وزیر خارجه انگلیس به امیرعبداللهیان تلفن زد؟

در تماس تلفنی دیوید کامرون وزیر امور خارجه جدید انگلیس با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در روز یکشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۲، آخرین تحولات منطقه و مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش شهروند آنلاین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو، ابراز امیدواری کرد که انگلیس با اتخاذ رویکرد واقع‌بینانه و سازنده در قبال تحولات منطقه و روابط دوجانبه، به بهبود فضای مناسبات کمک کند‌.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ریشه بحران فلسطین نه به وقایع 7 اکتبر، بلکه به 75 سال اشغالگری رژیم اسرائیل، تجاوز مستمر آن به حقوق اساسی فلسطینیان، ارتکاب جنایات جنگی در فلسطین و نسل‌کشی این ملت مظلوم بازمی‌گردد که البته نقش انگلیسی در این مسائل روشن است.

امیرعبداللهیان با محکوم کردن سکوت برخی دولت های غربی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه فلسطین طی80 روز گذشته که به شهادت بیش از 21 هزار غیر نظامی در غزه منجر شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حماس را یک نهضت آزادی‌بخش علیه اشغالگری و‌ آپارتاید می‌داند؛ همانطور که در مورد آفریقای جنوبی سالها چنین جنبشی علیه آپارتاید وجود داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با تقبیح به کارگیری معیارهای دوگانه توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی در قبال غزه و اوکراین گفت: نمی‌شود به رژیم اسرائیل اجازه داد که در غزه مرتکب قتل عام زنان و کودکان و‌نسل‌کشی شود و منطقه را به آتش بکشد، اما توقف یک کشتی صهیونیستی در دریای سرخ را به مخاطره انداختن امنیت این آبراه اقتصادی قلمداد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: طبعاً پاسخ به هرگونه ماجراجویی و تجاوزات رژیم اسرائیل قوی و پشیمان‌کننده خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به مواضع کشورش در خصوص تحولات فلسطین و دریای سرخ، خواستار تلاش کشورمان برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه و امنیت دریانوردی شد.

وزرای امور خارجه ایران و انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی برخی مباحث مورد علاقه دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند و تداوم رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور در راستای تبادل نظر در موضوعات مورد علاقه را حائز اهمیت دانستند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.