نقاش تار و پود

بیش از ۹۹ درصد طراحان لباس ایران بانوان هستند

معاون علمی و آموزشی کارگروه مد و لباس کشور در مراسم ارج‌گذاری و تقدیر از اساتید و پژوهشگران برتر این حوزه گفت: ۹۹ درصد اساتید مد و لباس کشور از جامعهٔ بانوان هستند و این نکته بر مخاطب‌شناسی پوشاک اثر ویژه‌ای می‌گذارد.

به گزارش شهروند آنلاین از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ «نقاش تار و پود» مراسمی بود که به مناسبت هفتهٔ پژوهش (که امسال نزدیک ایام ولادت حضرت زهرا (س) بود) در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد و در آن از ۳ استاد بانوی پیشکسوت و برجستهٔ حوزهٔ مد و لباس از ۳ دانشگاه برجستهٔ کشور تقدیر شد.

محمدحسین آشتیانی، معاون علمی و آموزشی کارگروه مد و لباس دربارهٔ نحوهٔ انتخاب این اساتید گفت: در جلساتی که با کارشناسان‌مان برگزار کردیم اساتیدی را که در حوزهٔ مطالعات و طراحی مد و لباس در کشور فعالیت داشته‌اند بر اساس معیارهای پژوهشی، معیارهای رتبهٔ استادی، توانایی علمی و نیز اثرگذاری آنها در جامعهٔ مد و لباس کشور (میزان تأثیری که در تربیت فعالان این حوزه داشته‌اند و کتاب‌هایی که نوشته‌اند) بررسی کردیم. این اساتید هر کدام بیش از ۲۰ سال سابقهٔ فعالیت و تدریس در دانشگاه‌های مطرح کشور را داشته‌اند.

آشتیانی با بیان اینکه ۹۹ درصد اساتید مد و لباس کشور از جامعهٔ بانوان هستند و این نکته بر مخاطب‌شناسی پوشاک اثر ویژه‌ای می‌گذارد، گفت: اساساً آمار جهانی در اکوسیستم مد و لباس دنیا نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد فعالان این حوزه از بانوان هستند. ایران هم از این آمار مستثنی نیست.

او در خصوص تأثیر این آمار در اکوسیستم مد و لباس گفت: این نکته می‌تواند بر مخاطب‌شناسی اثر بگذارد. در مخاطب‌شناسی میزان توجه به لباس بانوان با لباس آقایان در سراسر دنیا متفاوت است. خصوصیت‌هایی که عرصهٔ طراحی و تولید لباس دارد مباحثی است که جامعهٔ بانوان توانسته‌اند در آن بیشتر تأثیرگذار و با آن سازگار باشند، تا مردان.

معاون علمی و آموزشی کارگروه مد و لباس گفت: این کارگروه بنا دارد سکوهایی برای عرضه و فروش لباس‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه ایجاد کند. در بحث آموزش نیز هدف کارگروه ارائهٔ آموزش‌هایی است که طراحان را از طراحی محض به طراحی لباس‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه سوق دهد.

با دانشگاه‌ها ارتباط اثربخش داریم

سجاد لطفی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به اینکه برای دومین سال متوالی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی حمایت می‌شود، گفت: ارتباط ما با دانشگاه شکلی و صوری نیست. بلکه تلاش می‌کنیم با مشورت اساتید و صاحب‌نظران از پایان‌نامه‌ها به‌صورت هدفمند و متمرکز حمایت کنیم. دست استمداد ما به سمت صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزهٔ علمیه نیز دراز است.

جای خالی لباس ملی ایرانی در طرح‌ها

هوشنگ قادریان، دبیر ستاد ملی زنجیرهٔ پوشاک نیز با تأکید بر اینکه لباس، شناسنامهٔ ماست، گفت: قبل از اینکه کسی حرف بزند، لباس او شخصیتش را نشان می‌دهد. لباس هرکدام از اقوام ما با سبک زندگی روزمرهٔ آنها متناسب است و کاملاً مدبرانه انتخاب شده است. در یک کارخانه با توجه به مشاغل مختلف و نیازها و ویژگی‌های هر کدام از آن مشاغل ممکن است ۱۵ نوع لباس کار مختلف طراحی شود.

او خطاب به جامعهٔ طراحان لباس گفت: چرا ما جدای از لباس اقوام، لباس ملی ایرانی متناسب با فرهنگ خودمان نداریم؟ از جامعهٔ طراحان می‌خواهیم طراحی و تولید لباس ملی را جدی بگیرند.

لباس، فرهنگ و تمدن و اقتصاد ما را می‌سازد

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور در انتهای نشست با اشاره به نزدیک بودن برگزاری جشنوارهٔ مد و لباس فجر گفت: آسیب‌شناسی‌های ما نشان داد که برگزاری ارائه‌ها هم‌زمان با خود جشنواره لطف چندانی ندارد. بلکه باید از فضای جشنواره برای فراخوان اثربخش‌تر استفاده کنیم.

او افزود: لباس از دریچهٔ پژوهش‌های تاریخی، فنی، نظری و کاربردی می‌تواند فرهنگ، تمدن آینده و اقتصاد ما را بسازد.

امامی قول برگزاری آیین بزرگداشت اساتید حوزهٔ مد و لباس در آستانهٔ هفتهٔ پژوهش را به‌عنوان برنامه‌ای هرساله داد و هدف آن را عرض‌ادب به بزرگان این حوزه دانست.

در این مراسم از فرشته کیاوش، فریده طالب‌پور و محبوبه الهی به پاس سال‌ها فعالیت دلسوزانه و تدریس و پژوهش در حوزهٔ مد و لباس تقدیر و تشکر شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.