مالیات صفر طلافروش ۹ هزار میلیاردی

متولیان سامانه جامع تجارت عقب ننشینند

در شرایطی شاهد اعتراض برخی طلافروشان به ابلاغیه‌های جدید سازمان امور مالیاتی هستیم، که اساسا هدف این سامانه‌ها شفاف‌شدن عملکرد طلافروشانی است که که با تراکنش‌های میلیاردی تا‌کنون پرونده مالیاتی نداشته‌اند.

به گزارش شهروند آنلاین، اخیرا سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگویی با اشاره به گردش 9 هزار میلیارد تومانی یک طلافروش، از عدم داشتن پرونده مالیاتی او خبر داد.

همچنین بررسی آمار سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که مالیات بیش از 14 هزار و 500 واحد صنفی طلا فروش که شامل 60 درصد طلا‌فروشان می‌شود در سال 1401 کمتر از 10 میلیون تومان بوده است.

برای کنترل فرار مالیاتی در حوزه‌های مختلف، قانون سامانه مودیان همه فعالان اقتصادی از جمله طلافروشان را مکلف کرد تا از اول دی معاملات خود را در سامانه مودیان ثبت کنند، تا هم معاملات شفاف شود و هم فرایند مالیات‌ستانی برای همه اصناف از جمله طلافروشان به صورت سیستمی و با کمترین دخالت ممیزان مالیاتی عملیاتی شود.

ماجرای مقاومت برخی طلا‌فروشان در برابر شفاف‌شدن عملکردشان

از اول دی ماه 1402 به حکم ماده 26 قانون اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده پیاده‌سازی تکالیف سامانه مودیان برای 4 گروه از جمله طلا‌فروشان الزامی شده است.

همچنین به صورت همزمان سامانه جامع تجارت نیز از ابتدای دی ماه تکالیفی را برای صنف طلا‌فروشان مقرر کرده بود که اگر چه اطلاع‌رسانی کاملی در این حوزه صورت نگرفت، اما  بر اساس این تکالیف بایستی موجودی  طلا‌فروشان در سامانه جامع تجارت ثبت شود و از سوی دیگر در فاکتورهای صادر شده کد ملی مصرف کننده نهایی نیز بایستی قید شود.

نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که در سامانه جامع تجارت نیازی به ثبت کد ملی خریدار نهایی یا مصرف کننده نیست و این موضوع نیز در روزهای گذشته اطلاع‌رسانی شده است.

در واقع در شرایطی شاهد اعتراض توسط برخی از طلافروشان به سامانه جامع تجارت به بهانه اخذ مالیات هستیم، که اساسا این سامانه صرفا سامانه‌ای برای ثبت موجودی طلای طلافروشان و بارگزاری همان فاکتورهای کاغذی سابق در آن است.

وضعیت عملکرد مالیاتی طلا‌فروشان در سال‌های اخیر چگونه بوده؟

لازم به ذکر است در شرایطی شاهد بهانه‌جویی برخی طلافروشان به بهانه حمایت از خریداران طلا هستیم که اساسا صنف طلافروشان طبق آمارهای رسمی سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر با توجه به سودهای کلانی که به واسطه تورم‌های پیاپی کرده‌اند، عملا مالیات خاصی را پرداخت نکرده‌اند.

گفتنی است طبق آمارهای رسمی،از مجموع حدود 23 هزار و 900 طلافروشی در سطح کشور، 25 درصد که شامل حدود 6 هزار واحد صنفی می‌شود مالیات صفر برای عملکرد سال 1401 آنها محاسبه شده است.

همچنین، علاوه بر این 50 درصد طلا‌فروشان هم تا 5 میلیون تومان مالیات برای آنها در نظر گرفته شده است. یعنی حدود 12 هزار طلافروش ماهانه کمتر از 500 هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

میانگین مالیات صنف طلا در سال 1401، زیر 10 میلیون تومان بوده است

گفتنی است در این آمار آمده است که بیش از 71 درصد از واحد‌های صنفی طلافروشی که شامل 16 هزار 500 مودی می‌شود کمتر از 15 میلیون تومان در سال 1401 مالیات داده‌اند.

بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی تنها حدود 2600 واحد صنفی طلا‌فروشی وجود دارند که بیش از 30 میلیون تومان در سال 1401 مالیات پرداخت کرده‌اند.

مطابق آمار بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی میانگین مالیات طلا و جواهرفروشان برای عملکرد سال‌های سال 1399 حدود 4.1 میلیون، در سال 1400 حدود 6.4 میلیون و در سال 1401 حدود 9.6 میلیون تومان بوده است. مالیات عملکرد هر سال طبق قانون مالیات‌های مستقیم در سال بعد از آن پرداخت می‌شود./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.