تشدید مبارزه پکن با فساد اداری

۲۹۴ مقام عالی چین برکنار شدند

در پی مبارزه دولت پکن با فساد اداری از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۲۹۴ نفر از مقام‌های عالی چین از سمت خود برکنار شده‌اند. در طول یک سال اخیر نیز ۴۵ نفر از مقامات ارشد فاسد چینی بازداشت شده‌اند و مبارزه با فساد اداری نیز ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از نشریه چاینا مورینگ پست، دولت مرکزی چین در طول یک سال گذشته تعداد تحقیقات مبارزه با فساد مقام‌های عالی‌رتبه را به میزان ۴۰ درصد افزایش داده‌اند.

مقامات کمیسیون بازرسی حزب کمونیست چین با بیان اینکه هیچ‌کسی در امان نخواهد بود، اظهار کردند که در طول یک سال اخیر تعداد بی‌سابقه‌ای از مقامات ارشد فاسد چینی برکنار شده و احتمال افزایش آمار دستگیری یا برکناری را دارد.

بر اساس همین گزارش، ناظر مبارزه با فساد در سال گذشته ۴۵ مقام عالی‌رتبه را بازداشت کرده است که بیشترین میزان از زمان شروع مقابله با فساد در سال ۲۰۱۳ است.

این رکورد تعداد تحقیقات پس‌ از آن رخ داد که شی جین پینگ رئیس جمهور چین از سال ۲۰۱۳ دستور مبارزه با فساد را صادر کرد و تا پایان پاکسازی مقامات فاسد دست از کار نخواهد کشید.

بیشتر افرادی که تحت بازجویی قرار می‌گرفتند متعلق به مجموعه‌ای از مقامات موسوم به «پرسنل مدیریت مرکزی» بودند، به این معنی که آنها در سطوح معاون وزیر یا بالاتر بودند و فقط تعدادی کمی که در موقعیت کلیدی مشغول فعالیت بوده‌اند، رتبه‌های کمی پایین‌تری داشتند.

این گروه از مقامات ارشد برخلاف زیردستان خود که توسط شاخه‌های محلی سازمان و سازمان انتظامی حزب مدیریت و نظارت می‌شوند، مستقیماً تحت مدیریت دپارتمان مرکزی سازمان مرکزی حزب کمونیست، ارگان اصلی پرسنلی آن هستند. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، آنها با تحقیقات سطح بالای CCDI روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس تحقیقات بیشتر، ۲۷ نفر از ۴۵ کادر ارشدی که توسط ناظر انضباطی بازداشت شده بودند، مشخص شد که در زمان مواجهه با تحقیقات از سمت خود بازنشسته شده‌اند.

نگاهی به لحظات کلیدی چین در سال ۲۰۲۳

در میان مقاماتی که در سال‌های اخیر دستگیر شده‌اند، تعداد زیادی به اتهام فساد در سمت‌های فعلی خود دستگیر نشده‌اند، بلکه برخی مشکلات درچند سال اخیر یا ۲۰ سال گذشته رخ داده است، کمیسیون نظارتی از قوانین نانوشته قبلی که مقامات بازنشسته را از تحقیق در امان نگه می‌داشت، پیروی نمی‌کند.

بر همین اساس، در ۱۱ سال گذشته پس از صدور دستور مبارزه با فساد، ۲۹۴ مقام عالی‌رتبه برکنار شده‌اند.

با این حال، این تعداد شامل بسیاری از تحقیقات فساد در ارتش چین نمی‌شود، ارتش چین تحقیقات خود را از طریق کمیسیون بازرسی انضباطی انجام می‌دهد. این سازمان در چارچوب «فرماندهی عالی نظامی چین»، «کمیسیون نظامی مرکزی (CMC)» و شی‌ جین‌ پینگ، فعالیت می‌کند، در نهایت مخفیانه عمل می‌کند.

پکن چنین مواردی را معمولا بسیار گزینشی اعلام می‌کند، همانطور که برای تحقیقات جو کایهو و گو بوکسیونگ معاونین سابق کمیسیون نظامی چین در اولین دوره ریاست جمهوری شی انجام گرفت.

اخراج ۹ نظامی از حزب کمونیست چین

نمایندگان مجلس ملی چین در روز شنبه (۹ دی) نه تن از ژنرال‌های نظامی را از حزب کمونیست اخراج کردند که در میان این ۹ نفر می‌توان اسم لی یوچائو فرمانده سابق موشکی ارتش این کشور و جانگ جن جونگ معاون او را دید.

مقامات پکن تایید نکردند که آیا هیچ یک از این نه نفر به اتهام فساد تحت بازجویی قرار گرفته‌اند، اگرچه گزارش شده است که برخی از آنها اوایل سال گذشته تحت بازجویی قرار گرفته بودند.

ما جیان رئیس سابق سازمان امنیتی چین نیز به جرم اختلاس به حبس ابد محکوم شد.

یک کارشناس سیاسی در دانشگاه پکن که نخواست نامش فاش شود، گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که دستگیری مقامات فاسد چینی در سال ۲۰۲۴ گسترش خواهد یافت.

او افزود: ما شاهد برکناری چین گانگ وزیر سابق امور خارجه و لی شانگفو وزیر سابق، نه نظامی چینی از حزب بودیم، این موارد نشان می‌دهد که کمیسیون نظارتی در تحقیقات گسترده در ارتش این کشور به نتایج اولیه رسیده است ولی هنوز هیچ دلیلی برای اخراج چین و لی که هر یک سال گذشته از سمت خود برکنار شدند، ارائه نشده است.

این کارشناس اذعان کرد که من گمان می‌کنم که اطلاعات کمی در مورد این پرونده‌ها فقط برای حداقل تشریفات در اختیار عموم قرار خواهد گرفت./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.