تردد 12 میلیون دستگاه موتورسیکلت و ماشین بدون بیمه در کشور

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با بیان اینکه 12 میلیون دستگاه موتورسیکلت و خودروی بدون بیمه در کشور تردد می‌کنند، گفت: طرح‌هایی برای تشویق رانندگان این وسایل نقلیه به خرید بیمه در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهروند آنلاین،علی بنیادی نائینی در گفت‌وگو با فارس، اظها داشت: در حال حاضر بیش از 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت بدون بیمه در کشور تردد می‌کنند، همچنین تعدادی خودرو بدون بیمه هستند که در مجموع 12 میلیون دستگاه وسیله نقلیه شامل موتورسیکلت و خودرو بدون بیمه در کشور تردد می‌کنند.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی افزود: طرحی به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که موتورسیکلت‌های صفر‌کیلومتر که قرار است از کارخانه ترخیص شوند، همانند خودرو بیمه‌نامه داشته باشند، اما متأسفانه دست اندرکاران مونتاژ موتور با برخی شرکت‌های بیمه‌ای تبانی کرده و با پرداخت رقم اندکی، بیمه‌نامه یک هفته‌ای برای موتور صادر می‌کردند تا موتورسیکلت‌ها ترخیص شوند و بعد از آن بدون بیمه در جامعه تردد می‌‌کرد.

20 درصد تخفیف برای موتورسیکلت‌های‌ صفرکیلومتر

او افزود: اخیرا به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که در کمیسیون اجتماعی دولت هم تصویب شده است که موتورسیکلت‌های نوشماره و صفرکیلومتر به مدت یک سال بیمه شوند و در این زمینه 20 درصد تخفیف هم برای بیمه آنها در نظر گرفته‌ایم.

بنیادی نائینی همچنین گفت: طبق ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، فرآیند صدور کارت سوخت ناوگان و اختصاص سهمیه و کارت سوخت برای خودروها منوط به داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث باشد و ستاد مدیریت سوخت این مسئله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری می‌کند. ابتدا از خودروهای گازوئیلی شروع کردیم، سپس ناوگان تاکسی و بعد از آن از وسایل نقلیه موتوری باید الزام به داشتن بیمه‌نامه داشته باشند که بعد از آن کارت سوخت صادر و یا سهمیه آنها شارژ شود.

معاون بیمه مرکزی اضافه کرد: در کنار الزام ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، مسائل انگیزشی هم در نظر گرفتیم. از جمله بخشش جریمه‌های بیمه و نیز تسهیلاتی که برای خرید بیمه‌نامه در نظر گرفته‌ایم که نمونه آن قراردادی بود که بین بیمه مرکزی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران امضا شد که کسانی که می‌ خواهند بیمه نامه خریداری کنند، اما نقدینگی ندارند، از طرف بانک اعتباری به مبلغ 20 میلیون تومان در اختیار آنها داده می‌شود تا انواع بیمه‌نامه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کرده و اقساط این اعتبار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به تدریج به بانک بپردازند.

او در پاسخ اینکه آیا تخفیفات در نظر گرفته شده دائمی هست؟ اظهار داشت: به مناسبت 13 آذر که هفته بیمه بود و نیز به مناسبت هفته دولت بخشودگی جرایم بیمه موتور و ماشین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر گرفتیم و پیشنهاد می‌دهیم برای دهه فجر این بخشودگی مصوب شود تا تعداد بیشتری از رانندگان موتور و یا ماشین برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث مراجعه کنند.

بنیادی نائینی‌ در مورد موتورسیکلت‌هایی که مرتب توسط پلیس توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود، گفت: برای شماره‌گذاری موتور و نیز برای ترخیص کردن این وسایل حتما باید بیمه‌نامه شخص ثالث هم تهیه شود.

به گفته معاون بیمه مرکزی، همکاری زیادی بین بیمه مرکزی و پلیس راهور برقرار است که یکی از نمونه‌های آن طرح کروکی آنلاین و همچنین الزام خودروها و موتورسیکلت‌ها به داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث هنگام شماره‌کذاری و ترخیص خودروهای توقیفی از پارکینگ است.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی اضافه کرد: یکی دیگر از موارد راننده‌محور کردن تخفیفات بیمه است که لازم است‌ الزام قانونی در این زمینه اجرا شود. رانندگانی که پرخطر هستند، باید هزینه بیشتری برای بیمه‌نامه بپردازند و آنهایی که کم‌خطر بوده باید هزینه کمتری برای بیمه نامه بپردازند، که این مسئله در همکاری نیروی انتظامی و بیمه مرکزی انجام می‌شود.

‌تردد 12 میلیون وسیله نقلیه بدون بیمه شامل موتور و ماشین یعنی 12 میلیون ارابه خطرناک، بهانه اینکه صاحبان این موتورها از اقشار ضعیف هستند‌ بنابراین نمی‌توانند بیمه نامه شخص ثالث خریداری کنند، کاملاً اشتباه است، چون اگر تصادفیرخ دهد، برای جبران خسارت آن، راننده‌ باید کل اموال و دارایی‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای جبران خسارت به فرد آسیب‌دیده بپردازد و به زندان برود.

بنابراین روش‌هایی مانند خرید قسطی بیمه در همکاری بین بیمه و بانک و یا روش‌های اعتباری دیگر و بخشودگی جرایم و نیز فرهنگ‌سازی خرید پوشش بیمه‌ای از روش‌هایی است که می‌توان حداقل پوشش بیمه شخص ثالث برای این ناوگان در نظر گرفت./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.